جهش در حوزه حمل و نقل ریلی با همکاری میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت راه آهن
دانشگاها در گذشته ابتدا تنها به حوزه آموزش ، پس از آن به حوزه پژوهش و سپس به حوزه فناوری توجه کردند و اکنون دانشگاههای نسل چهارم به حوزه خدمت به جامعه فعالیت میکنند . دانشگاه صنعتی امیرکبیر در برنامه راهبردی خود حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم را مورد توجه قرار داده تا پس از آن بتواند به نسل چهارم وارد شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه راه آهن یک حوزه زیربنایی در کشورها به شمار میرود ، گفت : این دانشگاه آمادگی دارد با همکاری شرکت راهآهن در این حوزه جهش ایجاد کند .
دکتر سیداحمد معتمدی در جلسه بازدید مدیرعامل راه آهن از برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت : ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آمادگی داریم تا با همکاری شرکت راه آهن جهشی را در این حوزه ایجاد کنیم .
وی با بیان اینکه راه آهن یک حوزه زیربنایی مهم در کشور به شمار میرود ، افزود : ایجاد هرگونه اتفاقی در حوزه زیربنایی راه آهن به طور حتم در کل کشور اثرگذار خواهد بود .
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه دانشگاههای امروز دنیا به عنوان دانشگاههای نسل ۳ و ۴ شناخته میشوند ، تاکید کرد : دانشگاها در گذشته ابتدا تنها به حوزه آموزش ، پس از آن به حوزه پژوهش و سپس به حوزه فناوری توجه کردند و اکنون دانشگاههای نسل چهارم به حوزه خدمت به جامعه فعالیت میکنند . دانشگاه صنعتی امیرکبیر در برنامه راهبردی خود حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم را مورد توجه قرار داده تا پس از آن بتواند به نسل چهارم وارد شود .
وی اظهار کرد : برج فناوری این دانشگاه سه سال گذشته راهاندازی شد و اکنون ۲۰۰ شرکت دانشبنیان در این برج فعالیت میکنند . این دانشگاه به شرکتهای دانشبنیانی که در برج فناوری مستقر هستند ، علاوه بر ارائه فضای فیزیکی به این شرکتها در زمینه سرمایهگذاری و جذب سرمایهگذارهای ریسکپذیر نیز کمک میکند .
بر اساس این گزارش ، در بازدید دکتر رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن از برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر همکاریهای مشترک میان این دانشگاه و شرکت راه آهن مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
دکتر رسولی در این جلسه گفت : قدمت راه آهن در ایران بیش از ۱۰۰ سال است، اما قدمت راه آهن سراسری کشور حدود ۸۰ سال است .
وی با بیان اینکه موضوع تحقیق و پژوهش در حوزه راه آهن بسیار پررنگ و اثرگذار است ، گفت : از طریق تحقیق و توسعه میتوانیم موانعی که موجب بهرهوری پایین در این زمینه شده را ارتقا دهیم و از این امر برای استفاده بهتر از امکانات استفاده کنیم .
مدیرعامل راه آهن عنوان کرد : در سالی که تحریمها تشدید شده و مشکلات اقتصادی رخ داده است، ما تا امروز ۴۵۶ دستگاه انواع واگنهای باری و مسافری و غیره به ناوگاون راهآهن اضافه کردیم و تا پایان سال قرار است این تعداد افزایش یابد که تمامی این واگنها در کارخانجات ایران تولید شدند و هیچ یک از این واگنها از خارج وارد نشدهاند .