در حال بارگذاری ...

ارتقا کیفیت رانندگی و کاهش تصادفات جاده ای با طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز رانندگی

ما در ایران تجربه ساخت شبیه‌ساز در حوزه هوایی را داریم و از این تجربه برای طراحی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی پیشرفته‌تر هم میتوانیم بهره‌برداری کنیم . امیدواریم که این فناوری‌ها بتواند کیفیت صنعت حمل‌ونقل را در کشور ارتقا دهند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از مرکز طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز رانندگی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر ، گفت : یکی از مزایای طراحی این دستگاه در کشور ، ارتقای کیفیت رانندگی و کاهش تصادفات است .

دستگاه شبیه‌ساز رانندگی که به دست متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است یکی از فناوری‌های پیشرفته و پیچیده‌ای است که در کشور‌های پیشرفته همانند اتحادیه اروپا و آمریکا استفاده شده و نتیجه آن کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تصادفات است .

ایران هم که در لیست کشورهای حادثه‌خیز رانندگی قرار دارد به طراحی و تولید چنین دستگاهی نیاز دارد . در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طراحی شبیه ساز رانندگی در دانشگاه  خواجه نصیر طوسی حمایت و در تکمیل و توسعه آن کمک کرده است .

از جمله مشخصات شبیه‌ساز رانندگی اتوبوس درون‌شهری می‌توان به اتاق و بدنه کامل تا پشت سر راننده شامل داشبورد ، آمپرها ، صندلی راننده ، کمربند ایمنی ، فرمان ، دکمه‌های دنده خودکار، کلید‌های باز و بست درها ، ترمزدستی ، شیشه‌ها ، درب بازی ورودی مسافر و راننده و غیره اشاره کرد .

در واقع کل فضای راننده به صورت واقعی ایجاد شده است و در صفحه تلویزیون روبروی راننده ، عملیات کامل رانندگی و عملکرد توسط راننده و مربی قابل مشاهده است .

به گفته منطقی ، این دستگاه با همکاری بخش‌های مختلفی مانند دانشگاه خواجه نصیر طوسی ، شرکت واحد اتوبوسرانی ، بخش خصوصی و اداره راهنمایی و رانندگی تولید شده است . این دستگاه در اختیار شرکت اتوبوسرانی قرار خواهد گرفت .

منطقی معتقد است که یکی از مباحث مهم ایمنی ، استفاده از فناوری‌های هوشمندساز در محصولات جاده‌ای است که تاکنون دستاوردهای زیادی در این زمینه توسط محققان کشور به دست آمده است .

وی در ادامه با اشاره به ساخت شبیه‌ساز پرواز در کشور ، گفت : ما در ایران تجربه ساخت شبیه‌ساز در حوزه هوایی را داریم و از این تجربه برای طراحی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی پیشرفته‌تر هم میتوانیم بهره‌برداری کنیم . امیدواریم که این فناوری‌ها بتواند کیفیت صنعت حمل‌ونقل را در کشور ارتقا دهند .

طراحی و ساخت انواع دستگاه‌های شبیه‌ساز رانندگی و خودروهای سبک و سنگین ، طراحی و ساخت شبیه‌ساز با سکوی متحرک و سیستم فرمان با پسخورد نیرویی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای رانندگان اتوبوسرانی تهران با استفاده از شبیه‌ساز بومی شده از جمله خدمات مرکز شبیه‌ساز رانندگی نصیر دانشگاه خواجه نصیر طوسی است .

در این بازدید منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سردار سید تیمور حسینی رییس پلیس راه ناجا و مجریان طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز رانندگی دانشگاه خواجه نصیر حضور داشتند .




مطالب مرتبط

هر سال به صورت مستمر میزان وقوع حوادث در نقاط مختلف محورهای مواصلاتی شهرستان پایش شده و نقاطی که میزان تصادفات آن بیشتر باشد به عنوان نقاط پرحادثه ثبت و در برنامه اصلاح قرار می‌گیرد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران اظهار کرد : بر اساس آمار پلیس راه استان در بازه زمانی ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین امسال ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس پلیس راه راهور فراجا اعلام کرد : ۲۲ درصد جانباختگان تصادفات رانندگی بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند که جمعیت جوان را تشکیل می دهند ...

|

در بخش برون شهری شیب تلفات ناشی از تصادفات کاهش یافته است ولی باز هم باید تلاش شود تا سانحه ای رخ ندهد و ایمنی سفرها افزایش یابد .

|

طرح کنترل ناوگان قبل از شروع طرح با همکاری پلیس راه ، نظارت بر پیش فروش بلیت ، استقرار میز خدمت در پایانه‌های مسافربری و ممنوعیت صدور دربستی صورت وضعیت جمله اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است .

|

نظرات کاربران