در حال بارگذاری ...
  • ارتقا کیفیت رانندگی و کاهش تصادفات جاده ای با طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز رانندگی

    ما در ایران تجربه ساخت شبیه‌ساز در حوزه هوایی را داریم و از این تجربه برای طراحی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی پیشرفته‌تر هم میتوانیم بهره‌برداری کنیم . امیدواریم که این فناوری‌ها بتواند کیفیت صنعت حمل‌ونقل را در کشور ارتقا دهند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از مرکز طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز رانندگی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر ، گفت : یکی از مزایای طراحی این دستگاه در کشور ، ارتقای کیفیت رانندگی و کاهش تصادفات است .

    دستگاه شبیه‌ساز رانندگی که به دست متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است یکی از فناوری‌های پیشرفته و پیچیده‌ای است که در کشور‌های پیشرفته همانند اتحادیه اروپا و آمریکا استفاده شده و نتیجه آن کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تصادفات است .

    ایران هم که در لیست کشورهای حادثه‌خیز رانندگی قرار دارد به طراحی و تولید چنین دستگاهی نیاز دارد . در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طراحی شبیه ساز رانندگی در دانشگاه  خواجه نصیر طوسی حمایت و در تکمیل و توسعه آن کمک کرده است .

    از جمله مشخصات شبیه‌ساز رانندگی اتوبوس درون‌شهری می‌توان به اتاق و بدنه کامل تا پشت سر راننده شامل داشبورد ، آمپرها ، صندلی راننده ، کمربند ایمنی ، فرمان ، دکمه‌های دنده خودکار، کلید‌های باز و بست درها ، ترمزدستی ، شیشه‌ها ، درب بازی ورودی مسافر و راننده و غیره اشاره کرد .

    در واقع کل فضای راننده به صورت واقعی ایجاد شده است و در صفحه تلویزیون روبروی راننده ، عملیات کامل رانندگی و عملکرد توسط راننده و مربی قابل مشاهده است .

    به گفته منطقی ، این دستگاه با همکاری بخش‌های مختلفی مانند دانشگاه خواجه نصیر طوسی ، شرکت واحد اتوبوسرانی ، بخش خصوصی و اداره راهنمایی و رانندگی تولید شده است . این دستگاه در اختیار شرکت اتوبوسرانی قرار خواهد گرفت .

    منطقی معتقد است که یکی از مباحث مهم ایمنی ، استفاده از فناوری‌های هوشمندساز در محصولات جاده‌ای است که تاکنون دستاوردهای زیادی در این زمینه توسط محققان کشور به دست آمده است .

    وی در ادامه با اشاره به ساخت شبیه‌ساز پرواز در کشور ، گفت : ما در ایران تجربه ساخت شبیه‌ساز در حوزه هوایی را داریم و از این تجربه برای طراحی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی پیشرفته‌تر هم میتوانیم بهره‌برداری کنیم . امیدواریم که این فناوری‌ها بتواند کیفیت صنعت حمل‌ونقل را در کشور ارتقا دهند .

    طراحی و ساخت انواع دستگاه‌های شبیه‌ساز رانندگی و خودروهای سبک و سنگین ، طراحی و ساخت شبیه‌ساز با سکوی متحرک و سیستم فرمان با پسخورد نیرویی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای رانندگان اتوبوسرانی تهران با استفاده از شبیه‌ساز بومی شده از جمله خدمات مرکز شبیه‌ساز رانندگی نصیر دانشگاه خواجه نصیر طوسی است .

    در این بازدید منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سردار سید تیمور حسینی رییس پلیس راه ناجا و مجریان طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز رانندگی دانشگاه خواجه نصیر حضور داشتند .




    مطالب مرتبط

    کاهش ۲۵ درصدی فوتی های تصادفات رانندگی در محورهای برون شهری مازندران

    کاهش ۲۵ درصدی فوتی های تصادفات رانندگی در محورهای برون شهری مازندران

    هر ساله در شش ماه اول سال به دلیل شرایط آب و هوایی و همچنین تعطیلات تابستانی شاهد حجم گسترده ای از سفر های بومی و غیر بومی در سطح استان و در نتیجه افزایش تصادفات و فوتی های رانندگی هستیم که خوشبختانه در سالجاری با گستردگی عملیات راهداری و ایمن سازی جاده ها شاهد کاهش تصادفات و ...

    |

    شناسایی و بهسازی راه‌های روستایی اولویت‌دار استان لرستان

    شناسایی و بهسازی راه‌های روستایی اولویت‌دار استان لرستان

    لرستان از ۸ هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه برخوردار است که هزار و ۸۰۰ کیلومتر از این میزان به صورت آزادراه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی و چهار هزار و ۱۶۷ کیلومتر راه روستایی آسفالته است همچنین هزار و ۱۱۸ کیلومتر راه روستایی شوسه و هزار و ۱۱ کیلومتر خاکی است .

    |

    نظرات کاربران