در حال بارگذاری ...
  • آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران با حضور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه

    شهر تبریز از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش مشهور است و با توجه به این عنوان ، ایستگاه راه‌آهن خاوران با الهام از فرش تبریز طراحی شده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن میانه - بستان‌آباد در آذرماه گفت : در راستای اتصال مرکز استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر به شبکه ریلی کشور ، ظهر امروز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران آغاز شد .

    ظهر امروز با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ، استاندار و نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران واقع در مسیر ریلی میانه - تبریز آغاز شد .

    خیراله خادمی با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بین‌المللی گفت : از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کندکه  راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است.

    وی طولانی بودن مسیر ریلی موجود تهران- تبریز را از مهمترین عوامل احداث خط جدید ریلی میانه - بستان‌آباد - تبریز معرفی کرد و افزود : این مسیر ریلی با هدف کاهش زمان سفر و افزایش سرعت حمل بار و مسافر  طراحی شد که در آذر ماه سالجاری از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم اکنون عملیات ریلگذاری در حدفاصل بستان‌آباد تا خاوران در حال انجام است .

    طراحی ایستگاه با الهام از فرش تبریز

    معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ویژگی‌های ایستگاه راه‌آهن خاوران گفت : شهر تبریز از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش مشهور است و با توجه به این عنوان ، ایستگاه راه‌آهن خاوران با الهام از فرش تبریز طراحی شده است .

    وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و ادامه داد : با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر ، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شده‌اند ، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد .

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه را ۶۴۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : ترمینال مسافری این ایستگاه در زمینی به مساحت بیش از ۳ هزار متر مربع احداث خواهد شد و سایبان ترمینال مسافری آن ۱۴۰۰ متر مربع و سکوی مسافری نیز ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است .

    گفتنی است: راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمنچای ، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

    |

    آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

    |

    آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

    |

    در مطالعات این آزادراه باند رفت و برگشت دیده شد و عملیات اجرایی نیز بر اساس همین مطالعات انجام گرفت ؛ اما با توجه به اینکه حجم ترافیک عبوری در این آزادراه بیش‌تر بر روی باند رفت است و ملاحظات منطقه‌ای نیز مدنظر مسئولان استانی و مقامات دولتی قرار داشت ، تصمیم برآن شد تا باند ...

    |

    این طرح هفت کیلومتر مسیر مرکز استان ایلام به شهرستان سیروان را کوتاه می کند .

    |

    نظرات کاربران