ترانزیت در پسابرجام
دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی از دفاتر زیرمجموعه معاونت حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است که وظایف مشخصی از جمله پیگیری انعقاد موافقتنامههای دو جانبه حمل و نقل بینالمللی جادهای با کشورها، پیگیری الحاق به موافقتنامه و کنوانسیونهای مهم بینالمللی مرتبط با حمل و نقل جادهای ، تشکیل کمیسیونهای مشترک سالانه دوجانبه مربوطه ، همکاری با ارگانهای ذیربط برای افزایش حضور ناوگان حمل و نقل ایران در سایر کشورها ، حمایت از توسعه صادرات و ایجاد تسهیلات لازم برای رانندگان ، شرکتهای حمل و نقل بینالمللی به منظور توسعه ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی کالا و مسافر ، اجرای برنامهها و خط مشیهای مصوب شورایعالی هماهنگی ترابری ، شورای ساماندهی مبادی زمینی کشور و نظارت بر پایانه مرزی و شناسایی تنگناها و مشکلات آنها و تعریف مسیرهای ترانزیتی و .... بر عهده دارد .
طی سالهای اخیر ، پیگیری الحاق به موافقتنامههای مهم حمل و نقل بینالمللی به منظور افزایش سهم ناوگان جمهوری اسلامی ایرانی و حضور تاثیرگذار در بازار ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی از اقدامات مهم این دفتر بوده به ویژه در شرایط بعد از برجام، با وجود بیش از ۵۰ موافقتنامه دو و چندجانبه در حوزه حمل و نقل بینالمللی با کشورهای جهان ، انعقاد موافقتنامه حمل و نقل بینالمللی کالا و مسافر با کشور سوئیس ، پیگیری انعقاد موافقتنامه با کشورهای چین ، هند ، انگلیس ، سوئد ، بلژیک ، الحاق به موافقتنامههای حمل و نقل کالاهای فساد پذیر موسوم به ATP و پیگیری الحاق به موافقتنامههای حمل و نقل کالاهای خطرناک موسوم به ADR و موافقتنامه تطبیق شرایط یکپارچه معاینه فنی ادواری وسایل نقلیه ، موافقتنامه کار خدمه کامیونهای فعال در حمل و نقل بینالمللی (AETR) در دستور کار این دفتر بوده است .
برای نیل به این هدف نیز همکاری های خوبی با مجامع بین المللی ذیربط برای الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیونها و موافقتنامههای بینالمللی یادشده صورت گرفته است که مراتب بر اساس یادداشت تفاهم های همکاری این سازمان با مجامع یادشده طی سالهای اخیر در حال پیگیری است . نمونه آن اجرایی شدن یادداشت تفاهم سه جانبه همکاری فیمابین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای (IRU) و اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در زمینه توسعه همکاریهای حمل و نقل جادهای ، آموزش و انتقال دانش طی دو سال گذشته است .
همچنین به منظور ارایه اطلاعات مربوط به موقعیت تیرپارکها و توقفگاههای امن و خدمات مربوط به آن، سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای با همکاری اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای اقدام به تبادل همه اطلاعات توصیفی و مکانی مربوط به تیرپارکها و توقفگاههای امن در جادههای خود برای استفاده رانندگان ناوگان بینالمللی از طریق سامانه و اپلیکشن ترانسپارک (TRANSPARK) کرده و در حال حاضر رانندههای بینالمللی میتوانند با مراجعه به این سایت ، اطلاعات حدود ۴۰۰ تیرپارک و مجتمع خدماتی و رفاهی بین راهی ایران را مشابه سایر کشورهای اروپایی مشاهده کنند و موقعیت مکانی این مراکز را از قبل در برنامهریزی سفرهای خودشان در نظر بگیرند .
استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور در افزایش میزان ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی کالا و جابجایی مسافر و توسعه همکاریهای منطقهای و بینالمللی از طریق توسعه ، تجهیز ، تکمیل و بهسازی پایانههای مرزی از دیگر وظایف مهم دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی است که در این راستا، توسعه و بهرهبرداری از پایانههای مرزی ماهیرود – پلدشت – چذابه – پرویز خان – رازی – شلمچه از اقدامات شایان توجه این دفتر طی دو سال اخیر بوده و انجام مطالعات ، طراحی ، ساخت ، تکمیل و ساماندهی پایانه های مرزی جدید همجوار با کشورهای عراق و پاکستان نیز براساس مصوبات شورای سازماندهی مبادی ورودی و خروجی زمینی کشور در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است .
جعفر جمیلی - کارشناس حملونقل بینالمللی و ترانزیت