در حال بارگذاری ...
  • احداث پل آزادراه اصفهان - شیراز با توان و تخصص مهندسان ایرانی

    تا پیش از احداث این پل به منظور عبور از دره محل پل و دسترسی به جبهه‌های کاری طرفین دره، راه دسترسی خاکی به طول حدود ۳۰ کیلومتر احداث شده بود و این پل موجب سهولت دسترسی دو طرف پل و عبور ماشین‌آلات و نیروهای انسانی شد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : پل ۲۱۴ واقع در آزادراه اصفهان - شیراز با ارتفاع ۱۱۰ متر به عنوان مرتفع ترین پل‌ کشور شناخته می‌شود که با توجه به ویژگی‌های فنی و اجرایی مقام نخست را در کنفرانس پل که در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد به دست آورد .

    خیراله خادمی از بازدید وزیر راه و شهرسازی از آزادراه اصفهان - شیراز خبر داد و گفت : وزیر راه و شهرسازی از پل ۲۱۴ این آزادراه بازدید کرد و کسب مقام نخست این پل از سوی کنفرانس دانشگاه امیر کبیر را با توجه به ویژگی‌های فنی و اجرایی از افتخار جامعه علمی و مهندسی کشور دانست .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ویژگی‌های پل ۲۱۴ بر روی رودخانه سفید‌ اظهار داشت : این پل در حوالی شهرستان اقلید قرار گرفته است و ۲۶۴ متر طول دارد و شامل سه دهانه با طول میانی ۱۲۵ متر و دهانه‌های کنار طرفین ۶۶ و ۷۳ متر است و با توجه به ارتفاع ۱۱۰ متری آن از کف دره به عنوان مرتفع‌ترین پل‌ کشور شناخته می‌شود .

    خادمی عملیات صورت گرفته به منظور تسریع در ساخت عرشه پل را تشریح و اعلام کرد : افزودنی‌هایی که منجر به افزایش مقاومت در سن‌های پایین و همزمان کاهنده نسبت آب به سیمان و افزایش اسلامپ‌ها با توجه به تراکم قفسه‌ها و غلاف‌ها است در این پل به کار رفته است .

    وی احداث این پل با توان و تخصص مهندسان ایرانی را نمونه بارزی در بومی سازی ساخت پل معرفی کرد و افزود : کابل‌ها و گیره‌‌های پل که تا پیش از این وارداتی بود با اتکا به تولید و توان داخلی فراهم شده و تست آنها نیز در دانشگاه امیرکبیر از سوی تیم‌های تخصصی صورت گرفته است .

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه احداث این پل را به جهت دسترسی به جبهه‌های کاری موجود در سوی دیگر دره در حین ساخت آزادراه را بسیار موثر دانست و گفت : تا پیش از احداث این پل به منظور عبور از دره محل پل و دسترسی به جبهه‌های کاری طرفین دره، راه دسترسی خاکی به طول حدود ۳۰ کیلومتر احداث شده بود و این پل موجب سهولت دسترسی دو طرف پل و عبور ماشین‌آلات و نیروهای انسانی شد .

    خادمی در تشریح هدف از ساخت عرشه پل با سیستم باکس پیش تنیده گفت : با توجه به هزینه پایین در احداث و رعایت معماری و زیبایی در  منظر راه  و هم سرعت ساخت پل ، از میان گزینه‌های قوس فولادی و عرشه‌های تیر ورقی و خرپایی و قوس بتنی ، سیستم باکس پیش تنیده در جاریز با اجرای کنسول متعادل انتخاب شد .

    وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این پل را حدود ۲۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : اعتبار هزینه شده برای این پل در مقایسه با پل‌های مشابه، بسیار بهینه است که میزان کابل و میلگرد مصرفی در این پل در رقم نهایی نقش اساسی دارد .

    گفتنی است آزادراه اصفهان - شیراز ۲۲۴ کیلومتر است که مسیر اصفهان به شیراز را ۱۳۰ کیلومتر کاهش می دهد و هم اکنون با ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی مراحل اجرایی را طی می‌کند.  در این پروژه بیش از ۷۰۰ دستگاه ماشین‌آلات و حدود ۲ هزار نفر نیروی انسانی مشغول به کار است .




    مطالب مرتبط

    با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

    |

    آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

    |

    آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

    |

    در مطالعات این آزادراه باند رفت و برگشت دیده شد و عملیات اجرایی نیز بر اساس همین مطالعات انجام گرفت ؛ اما با توجه به اینکه حجم ترافیک عبوری در این آزادراه بیش‌تر بر روی باند رفت است و ملاحظات منطقه‌ای نیز مدنظر مسئولان استانی و مقامات دولتی قرار داشت ، تصمیم برآن شد تا باند ...

    |

    این طرح هفت کیلومتر مسیر مرکز استان ایلام به شهرستان سیروان را کوتاه می کند .

    |

    نظرات کاربران