نقض قوانین سازمان جهانی هواپیمایی توسط آمریکا در چند دهه گذشته
ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) برای اعمال قوانین و مقررات و اجرایی شدن این مقررات از طریق انکسهای نوزدهگانه اقدام میکند که کشورهای عضو چنانچه که مشتاق به قرار گرفتن در حوزههای هوانوردی و رشد و توسعه آن باشند ، موظف به اجرای این قوانین و انکسها خواهند بود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت : قوانین ایکائو همه کشورهای عضو را به شکل برابر و حملونقل هوایی را متعلق به همه مردم جهان و دور از مسائل سیاسی میداند ، اما آمریکا در چند دهه گذشته با رفتارهای خود ، بارها این قوانین را نقض کرده است .
رضا جعفرزاده با اشاره به اینکه امروز ۱۶ آذرماه روز جهانی هواپیمایی کشوری است ، اظهار داشت : حملونقل هوایی در جهان از حساسیت بالایی برخوردار است به همین جهت در سال ۱۹۴۴ میلادی و در نهایت به صورت رسمی در سال ۱۹۴۷ میلادی کشورها به فکر افتادند در این سال پیماننامهای جهت تدوین مقررات صنعت هوایی سیویل (بار مسافر و پست) تدوین کنند که نهایتاً این مهم در سال ۱۹۴۷ میلادی به سرانجام رسید . کشور ایران نیز در سال ۱۳۲۷ شمسی به عضویت این سازمان در آمد .
جعفرزاده افزود : از آنجا که حملونقل هوایی میتواند در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع و همچنین نزدیک کردن ۵ قاره جهان به یکدیگر و تسهیل روابط بازرگانی ، فرهنگی و غیره مؤثر باشد ، غفلت و عدم توجه به این صنعت میتواند پیامدهای ناخوشایندی در جهان به بار آورد . این پیماننامه متکی بر اطمینان از رشد منظم و ایمن هواپیمایی کشوری جهانی ، تشویق صنعت و طراحی هواپیما برای مقاصد صلحجویانه ، ترغیب و توسعه خطوط هوایی و فرودگاهها ، پاسخ به نیاز مردم جهان به حملونقل هوایی ایمن ، منظم ، کارا و باصرفه ، جلوگیری از تضییع اقتصادی ناشی از رقابتهای مضره ، حفظ حقوق دولتهای عضو و تأمین فرصتهای مساوی برای اعضا در راستای برقراری سرویسهای هوایی ، از بین بردن تبعیض میان کشورهای عضو ، افزایش ایمنی پروازها و ناوبری هوایی بینالمللی و ارتقای عمومی همه ابعاد هوانوردی ، است .
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت : ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) برای اعمال قوانین و مقررات و اجرایی شدن این مقررات از طریق انکسهای نوزدهگانه اقدام میکند که کشورهای عضو چنانچه که مشتاق به قرار گرفتن در حوزههای هوانوردی و رشد و توسعه آن باشند ، موظف به اجرای این قوانین و انکسها خواهند بود .
جعفرزاده با بیان اینکه بایستههای صنعت هوایی در قالب همین انکسهای نوزدهگانه به کشورهای عضو ابلاغ میشود ، افزود : محتویات این انکسها درباره مسائلی نظیر قوانین و مقررات صدور گواهینامهها ، مراقبت پرواز ، هواشناسی ، عملیات ، ثبت هواپیما ، ساخت و نگهداری ، تسهیلات رفتوآمد مسافران ، ترخیص بار ، گمرک ، گذرنامه ، ساخت و نصب و نگهداری دستگاههای ارتباطی و ناوبری و رادار ، تجسس و نجات ، بررسی و پیشگیری سوانح ، خصوصیات فرودگاهها ، مقررات مربوط به انتشار اطلاعات هواپیما از طریق نوتم (اطلاعیه هوانوردی) ، صدای هواپیما ، محیط زیست ، بستهبندی ، حمل و انبار بیخطر کالای خطرناک و اقدام دولتها در خصوص مدیریت ایمنی هوانوردی است .
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا کشورهای عضو دقیقاً به مقررات ایکائو عمل میکنند ؟ توضیح داد : در تشریح یکی از موارد نقض قوانین میتوان به رفتار کشور آمریکا اشاره کرد که برخلاف زیرساختهای درست این پیماننامهها که همه کشورهای عضو را به شکل برابر و حملونقل هوایی را متعلق به همه مردم جهان و دور از مسائل سیاسی میداند ، عمل کرده است و در چند دهه گذشته با رفتارهای خود تلاش بر نقض این قوانین داشته است . در همین راستا و به همین دلیل اخیراً شاهد بیانیههای سازمان هواپیمایی کشوری برای یادآوری چنین پیماننامههای بینالمللی به اعضا بودهایم .