در حال بارگذاری ...
  • ایران نقطه اتصال اروپا ، آسیا و قفقاز

    در مورد استراتژی توسعه کریدور حمل‌و‌نقل بین المللی اروپا - قفقاز - آسیا (تراسیکا) برای دوره زمانی ۲۰۲۰ میلادی به استحضار شما می‌رسانم از نقطه نظر جمهوری اسلامی ایران ، این استراتژی فرصت توسعه همکاری کشورهای عضو موافقتنامه است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین اجلاس سالیانه کمیسیون بین دولتی تراسیکا با بیان اینکه «ایران از منظر حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت ، یک فرصت ارزشمند برای نقش‌آفرینی در پیوند امن و مقرون به صرفه بین اروپا ، آسیا و قفقاز محسوب می‌شود» گفت : جمهوری اسلامی ایران با رویکرد توسعه دیپلماسی حمل‌و‌نقل در این نشست حضور پیدا کرده است .

    شهرام آدم‌نژاد ، معاون حمل‌ونقل که به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین اجلاس سالیانه کمیسیون بین دولتی تراسیکا حضور یافت ، گفت : امیدوارم در این فضای دوستانه و صمیمی ، زمینه‌های گسترش همکاری‌های حمل‌ونقل و ترانزیتی میان کشورهای عضو تراسیکا ، از طریق حداکثر بهره‌گیری از ظرفیت‌های چشمگیر این منطقه، و هم افزایی زیرساخت‌ها و امکانات کلیه کشورها ، به نحو مؤثری فراهم شود .

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به نکات تکمیلی ، پیرامون نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت : نخست ، مایلم به اطلاع شما برسانم ، با توجه به ظرفیت‌سازی مطلوب و ساختار همه جانبه نگر این موافقتنامه ، از آن ، می‌توان به عنوان موتور پیشران و شتاب‌دهنده امور سازماندهی همکاری‌های تنگاتنگ ، و متقابلاً سودمند ، میان کشورهای عضو تراسیکا و متعاقب آن ، توسعه روز افزون روابط تجاری و اقتصادی این کشورها نام برد . لذا ، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تعاملات مؤثری را به ویژه در زمینه رفع مسائل خاص و موردی مرتبط با حمل‌ونقل با سایر کشورها ، به عمل آورد .

    آدم نژاد افزود : در مورد استراتژی توسعه کریدور حمل‌و‌نقل بین المللی اروپا - قفقاز - آسیا (تراسیکا) برای دوره زمانی ۲۰۲۰ میلادی به استحضار شما می‌رسانم از نقطه نظر جمهوری اسلامی ایران ، این استراتژی فرصت توسعه همکاری کشورهای عضو موافقتنامه است . همچنین ما از گزارش برنامه عمل در راستای ارزیابی این استراتژی در مقاطع زمانی مشخص به عنوان یک ابزار برای بازنگری مولفه‌ها استقبال می‌کنیم .

    سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس ، گفت : با توجه به پیشرفت اطلاعات، ارتباطات و تبادل اسناد میان کشورهای عضو از جمله ایران ، که به واسطه موقعیت جغرافیایی ارزنده و همچنین برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های توسعه حمل‌ونقل در تمامی شقوق ، از نقطه نظر حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت ، یک فرصت ارزشمند برای نقش‌آفرینی در پیوند امن و مقرون به صرفه بین اروپا ، آسیا و قفقاز محسوب می‌شود ، جمهوری اسلامی ایران با رویکرد توسعه دیپلماسی حمل‌و‌نقل در این نشست حضور پیدا کرده است .

    وی بر درخواست ایران جهت الحاق ایران به مسیر حمل‌ونقل ترانس خزر و برگزاری چهارمین نشست کارشناسی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه که بسیاری از کشورهای عضو تراسیکا در آن عضو هستند در آگوست ۲۰۲۲ در ایران تاکید و خاطرنشان کرد : موقعیت جغرافیایی خاص جمهوری اسلامی ایران ، این کشور را به راه ارتباطی کشورهای عضو تراسیکا به خلیج فارس ، دریای سیاه و آسیای مرکزی مبدل کرده است .

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران در راستای بهبود رویه‌های عبور مرزی گام های موثری برداشته است که از آن جمله می‌توان به پیاده‌سازی پنجره واحد تجاری ، پروژه تیر الکترونیک و سایر سیستم‌های هوشمند و الکترونیکی با هدف حذف تشریفات زائد اداری و تسهیل تجارت ، کاهش چشمگیر زمان و هزینه‌های تجارت و بهبود رتبه تجارت فرامرزی ، شفافیت اطلاعات و جریان آزادتر اطلاعات تجاری اشاره کرد .

    آدم نژاد یادآور شد : یقینا ، یکی از فرصت‌های برجسته افزایش همکاری میان کشورهای یک کریدور ، استانداردسازی فرآیندهای مرزی بین کشورهای در طول کریدور جهت یکسان‌سازی فرآیندها برای عبور بدون توقف کالا در طول مسیرهای حمل‌ونقل بین‌المللی است . همچنین پیشنهاد می‌کنم با بهره‌گیری حداکثری از کلیه سامانه‌های پیشرفته الکترونیکی فعال در زمینه حمل‌و نقل ، در مسیر تبدیل کریدور تراسیکا به یک کریدور الکترونیکی قرار گیریم .

    وی افزود : علاوه بر این عقیده دارم تهیه نقشه راه ترانزیت ، مبتنی بر تجارت بین کشورهای عضو و فراتر جهت شناسایی پتانسیل‌های تجاری و برآورد تقاضای حمل‌ونقل بین‌المللی ، اثرپذیری قابل توجهی در رونق هرچه بیشتر مسیرهای کریدور خواهد داشت . به نظر می‌رسد ضرورت دارد یک متدولوژی واحد فی ما بین کشورهای عضو برای جمع آوری ۳ پارامتر کلیدی در مبادلات حمل‌و‌نقل و ترانزیت یعنی ؛ زمان ، هزینه و مسافت اجرایی شود تا بر اساس آن ، کشورها اقدامات موثری را جهت بهبود این پارامترها انجام دهند .

    آدم نژاد در ادامه سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد : کشورهای عضو تراسیکا با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در قلمروی جمهوری اسلامی ایران ، روابط حسنه ، همکاری و همگرایی با ایران را تقویت کنند تا راهکارهای افزایش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت از طریق سرزمین امن ، ایمن و اقتصادی ایران را کشف کنند و به‌کار بگیرند . ما به منافع مشترک با کشورهای تراسیکا باور داریم و هر آنچه در مناسبات حمل‌ونقل و جذب سرمایه‌گذاری پروژه‌ها عمل می‌کنیم برد - برد است .

    سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بیان داشت : بر این باور هستم ، به واسطه برگزاری این اجلاس‌ها و تبادل اطلاعات و تجربیات، انگیزه کشورها برای تشریک مساعی ، هم افزایی امکانات ، همگرایی تصمیمات و همسوسازی اقدامات و برنامه‌ها افزایش می‌یابد .




    مطالب مرتبط

    سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای راهکارهای توسعه ناوگان و جذب اتوبوس‌ها به مدار را در این مدت بررسی کند تا در سفرهای اربعین برای سهولت تردد مسافران استفاده شود .

    |

    معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و تیم همراه ضمن بازدید از ترمینال‌های یک و سلام با جمعی از مسافرین گفت‌وگو کردند و در پایان بر سر مزار شهید گمنام در ترمینال سلام حاضر شدند و ضمن قرائت فاتحه یاد و خاطر شهدا را گرامی داشتند .

    |

    همه کارکنان مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی در این ایام مشغول فعالیت خواهند بود که باید نتیجه این خدمات برای مردم محسوس و ملموس باشد و رضایت اجتماعی به‌همراه داشته‌باشد .

    |

    برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال - جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم . همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه ، بلکه برای سیاست‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است .

    |

    با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی و گستردگی دامنه خدمات و اقدامات ، باید از ظرفیت بخش خصوصی در سیاستگذاری‌ها و ارائه خدمات به نحو مطلوب بهره برد و دولت باید با سیاستگذاری ، موانع پیش روی فعالیت سرمایه‌گذاران بخش را تسهیل کند . با توجه به نیاز کشور به افزایش ناوگان ...

    |

    نظرات کاربران