لزوم بهرهمندی کشورهای عضو تراسیکا از موقعیت ژئوپولوتیک ایران
جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ شمسی به عنوان چهاردهمین کشور عضو تراسیکا به این برنامه پیوست . از آنجا که ایران تنها مسیر جادهای برای کریدور مزبور بهشمار میآید ، بنابراین از اهمیت ویژهای در این طرح برخوردار است . به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حملونقل به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد کریدور ترانزیتی اروپا - قفقاز - آسیا موسوم به تراسیکا و همزمان ؛ چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا حضور یافت .
بزرگداشت بیستمین سالگرد کریدور ترانزیتی اروپا - قفقاز - آسیا موسوم به تراسیکا و همزمان ؛ چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا در روز ۱۵ آذرماه سال جاری به میزبانی جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد و شهرام آدم نژاد ، معاون حملونقل به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کرد .
در چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا که در سطح سران کشورهای عضو ؛ وزارت راه و شهرسازی همچون سالهای گذشته به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور یافته است و با توجه به تقارن برگزاری این رویداد با مراسم بیستمین سالگرد تاسیسی این کریدور؛ تلاش شد طی ماههای اخیر حداکثر هماهنگی با کلیه سازمانها و شرکتهای حملو نقلی تابعه این وزارت و همچنین سایر بخشها و دستگاههای ذیربط جهت تبیین مواضع کشور و ارائه پیشنهادهای ابتکاری در راستای پررنگ نمودن نقش ویژه کشورمان در ترانزیت و حملونقل بینالمللی منطقه قرارگیری کشورهای عضو ؛ یعنی اروپا ؛ قفقاز و آسیا صورت بگیرد .
در این راستا ؛ با تمرکز بر رویکرد توسعه دیپلماسی حملونقل کشور مبتنی بر رونق تجارت و مبادلات اقتصادی با کشورهای عضو تراسیکا و حتی فراتر از آن ؛ پیشنهادهای اجرایی و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران به اعضای حاضر در نشست ارائه شد .
محورهای اساسی اهم ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در سه بخش ارائه شد که به شرح زیر است :
۱ - لزوم بهرهمندی کشورهای عضو تراسیکا از موقعیت برجسته جغرافیایی ایران در فراهم ساختن امکان دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان
۲ - با توجه به بهرهمندی کشور از زیرساختهای حملونقلی در تمامی شقوق جادهای ؛ ریلی ؛ دریایی و هوایی و نیز امکانات نرم افزاری نظیر سامانههای جامع حملو نقلی و تبادلات الکترونیکی اسناد و همچنین عضویت کشور در کنوانسیونهای معتبر نظیر تیر و تیرالکترونیک ؛ پیشنهاد شد ماهیت این کریدور از شکل تقریبا سنتی آن به کریدور الکترونیکی ترانزیتی ارتقا یابد . بدین ترتیب فرصتی ارزشمند برای تبادل تجربیات در حوزه نرم افزاری بین کشورهای عضو فراهم خواهد شد .
۳ - تراسیکا فضایی مناسب برای اقدامات مشترک کشورهای عضو در زمینه سرمایه گذاری در احداث و توسعه زیرساخت های حملونقلی ؛ به ویژه اتصالات زمینی اعم از جادهای و ریلی با کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران؛ علی الخصوص ترکیه؛ آذربایجان و ارمنستان و همچنین توسعه بنادر کشور به ویژه بنادر شمالی است ؛ لذا ضمن اعلام آمادگی برای این اقدامات مشترک ؛ بر ایجاد فضای مناسب سرمایه گذاری خارجی در کشور و مشوق ها برای ارائه به سرمایه گذاران تأکید شد .
در هر صورت ؛ اکنون با توجه به همگرایی و همدلی شکل گرفته فی مابین کشورهای عضو ؛ بازیگران اصلی حوزه حملو نقل و ترانزیت؛ اعم از تجار؛ صاحبان کالا و شرکتهای حملونقل بینالمللی؛ امکان ورود به این برنامه را دارند و انتظار میرود به عنوان ایفا کنندگان نقش اصلی رونق ترانزیت ؛ به این برنامه ورود کنند .
گفتنی است ؛ امین ترفع ، مدیرکل دفتر تجاری و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی و دبیر ملی تراسیکا ، همچنین و حامدرضا حیدری معاون وی و کارشناس تراسیکا ، آدم نژاد را در این اجلاس همراهی کردند .
جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ شمسی به عنوان چهاردهمین کشور عضو تراسیکا به این برنامه پیوست . از آنجا که ایران تنها مسیر جادهای برای کریدور مزبور بهشمار میآید ، بنابراین از اهمیت ویژهای در این طرح برخوردار است . به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد .
شایان ذکر است ؛ شاخه جنوبی کریدور تراسیکا از ایران معرفی شده است که از مرز ترکمنستان وارد ایران و سپس از طریق مرز بازرگان وارد ترکیه میشود. در عین حال افزایش همکاری و همگرایی در منطقه ، هماهنگی اصول ترانزیتی و ایجاد ارتباط بین بازارهای تولید و مصرف در آسیای مرکزی ، امکان مشارکت و سرمایهگذاری کشورهای اروپایی در پروژههای ترانزیت کالا ، افزایش اعتبار سیاسی و بینالمللی کشور و ایجاد اشتغال جدید در کشور به دنبال توسعه روابط با منطقه را میتوان جزو اهداف اساسی الحاق ایران به کریدور تراسیکا دانست .