در حال بارگذاری ...
  • نهایی شدن تدوین قرارداد پروژه برون سپاری بنادر کوچک به بخش خصوصی

    بر اساس مطالعاتی که قبلا انجام شده بود حدود ۵ درصد تجارت کشور در بنادر گناوه ، فریدونکنار و آستارا انجام می شود . این سهم اکنون از نظر ارزشی به ۹ درصد رسیده است ، به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ میلیون دلار تجارت دریایی ، سهم این بنادر ۹ میلیون دلار است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : تدوین قرارداد پروژه برون سپاری بنادر کوچک نهایی شده و در حال آخرین بررسی‌ است .

    محمدعلی حسن زاده ، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص برون سپاری بنادر کوچک به بخش خصوصی ، اظهار داشت : برون‌سپاری بنادر کوچک شمالی و جنوبی کشور از مدت ها قبل آغاز شده است . به عنوان مثال بندر آستارا با یک قرارداد ۴۰ ساله واگذار شده است ، بندری که شیلاتی و غیرفعال بود با هماهنگی استانی به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل شد . بعد از واگذاری یاد شده ، سازمان بنادر یک طرح توسعه مبتنی بر برون سپاری را در بندر آستارا اتخاذ کرد و در نهایت با انتخاب سرمایه‌گذار فعالیت در آن شکل گرفت ، طبق آماری که درخصوص بندر آستارا وجود دارد هم اکنون حدود ۱۰ درصد از کل حجم تجارت دریای خزر از طریق این بندر انجام می‌گیرد .

    حسن زاده تصریح کرد : از سویی در راستای واگذاری ها ، بندر فریدونکنار به بخش خصوصی برون سپاری شده و اکنون حدود ۸ درصد از تجارت خزر را به خود اختصاص داده است . در جنوب کشور هم بندر گناوه پیش از مصوبه جدید سازمان بنادر در خصوص بنادر کوچک ، برون سپاری شده بود که هم اکنون یکی از بنادر فعال کوچک کشور است .

    سهم ۹ میلیون دلاری

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت : بر اساس مطالعاتی که قبلا انجام شده بود حدود ۵ درصد تجارت کشور در بنادر گناوه ، فریدونکنار و آستارا انجام می شود . این سهم اکنون از نظر ارزشی به ۹ درصد رسیده است ، به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ میلیون دلار تجارت دریایی ، سهم این بنادر ۹ میلیون دلار است . با واگذاری و احیای بنادر کوچک در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش مهاجرت از سواحل به داخل سرزمین خواهیم بود ، این بنادر همچنین یک محل درآمد برای کسانی است که در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنند .

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌ها درخصوص واگذاری بنادر تصریح کرد : در بندری مثل شهید رجایی یا امام (ره) کالای ورودی مستقیما از اقصی نقاط دنیا به این بنادر وارد می شوند یا اینکه به نقاط مختلف جهان ارسال می‌شود، در این خصوص ما بنادری داریم که می‌توانند تامین کننده کالا برای این بنادر باشند که به آنها بنادر تغذیه کننده می‌گویند .

    وی افزود : در بنادر اصلی می‌توان کشتی‌های بسیار بزرگ را پهلو داد و این بنادر می‌توانند از امتیاز اقتصاد مقیاس استفاده کرده و بار را ارزان از ایران به چین ، اروپا و آفریقا بفرستند . این مساله در بنادری که شناورهای ۱۰ یا ۲۰ هزار تنی را سرویس می‌دهند امکانپذیر نیست و صرفه اقتصادی ندارد. در بنادر کوچک این میزان کمتر شده و بار با لنچ جا به جا می شود .

    عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه بیان داشت :‌ اگر قرار است بار از بنادر کوچک به مسیرهای طولانی برود باید فکری برای تجمیع این بارها می‌شد تا بتوان با کشتی‌های ۱۰۰هزار تنی یا کانتینری بالای ۴یا ۵ هزار TEU این جابه‌جایی انجام شود .

    حمایت دولت از فعالیت بنادر کوچک

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه در خصوص مطالعات انجام گرفته در طرح برون‌سپاری بنادر کوچک از سوی سازمان بنادر به بخش خصوصی اظهار داشت :‌ برای واگذاری بنادر کوچک مطالعات متفاوتی انجام شده است .

    وی افزود : بنادر ما مثل تیم فوتبال هستند که در آن همه بازیکنان نمی‌توانند مهاجم یا دروازه‌بان باشند و شاهد این هستیم که در آن هریک از بازیکنان یک نقش دارد . به همین خاطر شناسایی نقش هریک از بنادر در این زنجیره حمل و نقل بسیار مهم است. از این رو شناسایی بخش مهمی است که با جمع‌آوری سوابق و شناسایی پتانسیل کالاها در جوار شهرها مطالعات پیش رفت . بخش مهم دیگر در مسیر مطالعات شناخت حمایت از بنادری بود که تاکنون اقتصادی نبودند تا مشخص شود این حمایت‌ها به عنوان بخشی از بدنه دولت به چه صورت باید باشد. به عنوان مثال اینکه یک یا دو پست اسکله ساخته شود و یا اینکه ساخت دیوار پیرامونی یا لایروبی توسط سازمان انجام گیرد .

    حسن زاده در خصوص مراحل برون سپاری فعالیت در بنادر کوچک تصریح کرد : تدوین قرارداد پروژه برون سپاری بنادر کوچک نهایی شده و در حال آخرین بررسی‌ است ، این قرارداد پس از اتمام و نهایی شدن در هیأت عامل سازمان به بنادر ابلاغ خواهد شد تا به عنوان یک نقشه راه اجرا شود . بعد از آن هم با مشخص شدن متقاضیان ، بندر به بهترین طرح برای استفاده بر اساس یکسری شاخص‌ها واگذار می‌شود .




    مطالب مرتبط

    قدردانی دبیرکل آیمو از اقدامات سازمان بنادر ایران در دوران شیوع کرونا

    قدردانی دبیرکل آیمو از اقدامات سازمان بنادر ایران در دوران شیوع کرونا

    تمام اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان و مقامات دولتی شما ، از گواهینامه دریانوردان گرفته تا توجه به دستور العمل های ابلاغ شده بسیار قابل توجه و تحسین برانگیز است و همانطور که می دانیم دریانوردان در حال حاضر شرایط بسیار دشواری دارند و امیدوار هستیم ایران به مجموعه اقدامات ...

    |

    پهلوگیری سومین کشتی حامل محموله گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر چابهار

    پهلوگیری سومین کشتی حامل محموله گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر چابهار

    تجار و بازرگانان افغانستان میتوانند از ظرفیت کانتینرهای مرجوعی و ناوگان برگشتی از این کشور جهت صادرات کالا از طریق بندر چابهار استفاده کنند . در صورت تامین کامیون توسط افغانستان ، گندم اهدایی به صورت حمل یکسره از این بندر خارج و به مقصد منتقل می شود .

    |

    برگزاری آزمون های سراسری شایستگی دریانوردی به صورت آنلاین

    برگزاری آزمون های سراسری شایستگی دریانوردی به صورت آنلاین

    این اقدام سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به نیازها و انتظارات دریانوردان و جلوگیری از تردد غیرضروری به تهران و تسهیل در امور مربوطه و همچنین به منظور تمرکز زدایی بخشی از فعالیت های ستاد صورت پذیرفته است .

    |

    لزوم استفاده از مزیت‌ کاهش زمان و هزینه حمل و نقل در پسکرانه بنادر توسط بنگاه‌های صادراتی

    لزوم استفاده از مزیت‌ کاهش زمان و هزینه حمل و نقل در پسکرانه بنادر توسط بنگاه‌های صادراتی

    بهترین محل برای ایجاد صنایع‌ آب‌بر در نزدیکی سواحل است و فعالیت در این حوزه در مناطق خشک و مرکزی کشور نه تنها بسیار سخت بوده بلکه صرفه اقتصادی نیز ندارد و به نفع سرمایه‌گذاران است که برای فعالیت در حوزه صنایع آب‌بر به نزدیکی سواحل بروند.

    |

    نظرات کاربران