در حال بارگذاری ...
  • نهایی شدن تدوین قرارداد پروژه برون سپاری بنادر کوچک به بخش خصوصی

    بر اساس مطالعاتی که قبلا انجام شده بود حدود ۵ درصد تجارت کشور در بنادر گناوه ، فریدونکنار و آستارا انجام می شود . این سهم اکنون از نظر ارزشی به ۹ درصد رسیده است ، به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ میلیون دلار تجارت دریایی ، سهم این بنادر ۹ میلیون دلار است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : تدوین قرارداد پروژه برون سپاری بنادر کوچک نهایی شده و در حال آخرین بررسی‌ است .

    محمدعلی حسن زاده ، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص برون سپاری بنادر کوچک به بخش خصوصی ، اظهار داشت : برون‌سپاری بنادر کوچک شمالی و جنوبی کشور از مدت ها قبل آغاز شده است . به عنوان مثال بندر آستارا با یک قرارداد ۴۰ ساله واگذار شده است ، بندری که شیلاتی و غیرفعال بود با هماهنگی استانی به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل شد . بعد از واگذاری یاد شده ، سازمان بنادر یک طرح توسعه مبتنی بر برون سپاری را در بندر آستارا اتخاذ کرد و در نهایت با انتخاب سرمایه‌گذار فعالیت در آن شکل گرفت ، طبق آماری که درخصوص بندر آستارا وجود دارد هم اکنون حدود ۱۰ درصد از کل حجم تجارت دریای خزر از طریق این بندر انجام می‌گیرد .

    حسن زاده تصریح کرد : از سویی در راستای واگذاری ها ، بندر فریدونکنار به بخش خصوصی برون سپاری شده و اکنون حدود ۸ درصد از تجارت خزر را به خود اختصاص داده است . در جنوب کشور هم بندر گناوه پیش از مصوبه جدید سازمان بنادر در خصوص بنادر کوچک ، برون سپاری شده بود که هم اکنون یکی از بنادر فعال کوچک کشور است .

    سهم ۹ میلیون دلاری

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت : بر اساس مطالعاتی که قبلا انجام شده بود حدود ۵ درصد تجارت کشور در بنادر گناوه ، فریدونکنار و آستارا انجام می شود . این سهم اکنون از نظر ارزشی به ۹ درصد رسیده است ، به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ میلیون دلار تجارت دریایی ، سهم این بنادر ۹ میلیون دلار است . با واگذاری و احیای بنادر کوچک در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش مهاجرت از سواحل به داخل سرزمین خواهیم بود ، این بنادر همچنین یک محل درآمد برای کسانی است که در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنند .

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌ها درخصوص واگذاری بنادر تصریح کرد : در بندری مثل شهید رجایی یا امام (ره) کالای ورودی مستقیما از اقصی نقاط دنیا به این بنادر وارد می شوند یا اینکه به نقاط مختلف جهان ارسال می‌شود، در این خصوص ما بنادری داریم که می‌توانند تامین کننده کالا برای این بنادر باشند که به آنها بنادر تغذیه کننده می‌گویند .

    وی افزود : در بنادر اصلی می‌توان کشتی‌های بسیار بزرگ را پهلو داد و این بنادر می‌توانند از امتیاز اقتصاد مقیاس استفاده کرده و بار را ارزان از ایران به چین ، اروپا و آفریقا بفرستند . این مساله در بنادری که شناورهای ۱۰ یا ۲۰ هزار تنی را سرویس می‌دهند امکانپذیر نیست و صرفه اقتصادی ندارد. در بنادر کوچک این میزان کمتر شده و بار با لنچ جا به جا می شود .

    عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه بیان داشت :‌ اگر قرار است بار از بنادر کوچک به مسیرهای طولانی برود باید فکری برای تجمیع این بارها می‌شد تا بتوان با کشتی‌های ۱۰۰هزار تنی یا کانتینری بالای ۴یا ۵ هزار TEU این جابه‌جایی انجام شود .

    حمایت دولت از فعالیت بنادر کوچک

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه در خصوص مطالعات انجام گرفته در طرح برون‌سپاری بنادر کوچک از سوی سازمان بنادر به بخش خصوصی اظهار داشت :‌ برای واگذاری بنادر کوچک مطالعات متفاوتی انجام شده است .

    وی افزود : بنادر ما مثل تیم فوتبال هستند که در آن همه بازیکنان نمی‌توانند مهاجم یا دروازه‌بان باشند و شاهد این هستیم که در آن هریک از بازیکنان یک نقش دارد . به همین خاطر شناسایی نقش هریک از بنادر در این زنجیره حمل و نقل بسیار مهم است. از این رو شناسایی بخش مهمی است که با جمع‌آوری سوابق و شناسایی پتانسیل کالاها در جوار شهرها مطالعات پیش رفت . بخش مهم دیگر در مسیر مطالعات شناخت حمایت از بنادری بود که تاکنون اقتصادی نبودند تا مشخص شود این حمایت‌ها به عنوان بخشی از بدنه دولت به چه صورت باید باشد. به عنوان مثال اینکه یک یا دو پست اسکله ساخته شود و یا اینکه ساخت دیوار پیرامونی یا لایروبی توسط سازمان انجام گیرد .

    حسن زاده در خصوص مراحل برون سپاری فعالیت در بنادر کوچک تصریح کرد : تدوین قرارداد پروژه برون سپاری بنادر کوچک نهایی شده و در حال آخرین بررسی‌ است ، این قرارداد پس از اتمام و نهایی شدن در هیأت عامل سازمان به بنادر ابلاغ خواهد شد تا به عنوان یک نقشه راه اجرا شود . بعد از آن هم با مشخص شدن متقاضیان ، بندر به بهترین طرح برای استفاده بر اساس یکسری شاخص‌ها واگذار می‌شود .




    مطالب مرتبط

    قرارگیری ایران در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته با توسعه بندر چابهار

    قرارگیری ایران در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته با توسعه بندر چابهار

    ۲۰۳ هکتار استحصال در فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار انجام شده است و با اجرای فاز ۲ بندر چابهار ، ظرفیت این بندر به حدود ۳۵ میلیون تن در مجموع اعم از اسکله های نفتی ، فله و کانتینری خواهد رسید .

    |

    رفع مشکلات کارگاه های شناورسازی سیستان و بلوچستان با هدف رونق تولید داخل

    رفع مشکلات کارگاه های شناورسازی سیستان و بلوچستان با هدف رونق تولید داخل

    از آنجا که شناور باید بر اساس استانداردهای تعریف شده تولید شود ، مسئولیت نظارت بر این امر توسط سازمان بنادر و دریانوردی به موسسات رده بندی واگذار شده است تا تولید شناورهای استاندارد داخلی رونق یابد .

    |

    جزئیات طرح تشدید انضباطی تردد کامیون های حمل بار در بندر شهیدرجایی

    جزئیات طرح تشدید انضباطی تردد کامیون های حمل بار در بندر شهیدرجایی

    اگر ضوابط خاص ترافیکی ایجاد شود نتیجه آن افزایش ظرفیت عملیاتی و ارتقا بهره‌وری در محدوده‌ دروازه‌های ورودی ، معابر ، محوطه‌ها ، پارکینگ‌ها و تجهیزات بندری ، یکپارچگی اقدامات و مدیریت واحد در تصمیمات مرتبط با ترافیک درون بندری و نیز ارتقا شاخص‌های لجستیکی بنادر از طریق ...

    |

    نظرات کاربران