در حال بارگذاری ...
  • نهایی شدن تدوین قرارداد پروژه برون سپاری بنادر کوچک به بخش خصوصی

    بر اساس مطالعاتی که قبلا انجام شده بود حدود ۵ درصد تجارت کشور در بنادر گناوه ، فریدونکنار و آستارا انجام می شود . این سهم اکنون از نظر ارزشی به ۹ درصد رسیده است ، به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ میلیون دلار تجارت دریایی ، سهم این بنادر ۹ میلیون دلار است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : تدوین قرارداد پروژه برون سپاری بنادر کوچک نهایی شده و در حال آخرین بررسی‌ است .

    محمدعلی حسن زاده ، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص برون سپاری بنادر کوچک به بخش خصوصی ، اظهار داشت : برون‌سپاری بنادر کوچک شمالی و جنوبی کشور از مدت ها قبل آغاز شده است . به عنوان مثال بندر آستارا با یک قرارداد ۴۰ ساله واگذار شده است ، بندری که شیلاتی و غیرفعال بود با هماهنگی استانی به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل شد . بعد از واگذاری یاد شده ، سازمان بنادر یک طرح توسعه مبتنی بر برون سپاری را در بندر آستارا اتخاذ کرد و در نهایت با انتخاب سرمایه‌گذار فعالیت در آن شکل گرفت ، طبق آماری که درخصوص بندر آستارا وجود دارد هم اکنون حدود ۱۰ درصد از کل حجم تجارت دریای خزر از طریق این بندر انجام می‌گیرد .

    حسن زاده تصریح کرد : از سویی در راستای واگذاری ها ، بندر فریدونکنار به بخش خصوصی برون سپاری شده و اکنون حدود ۸ درصد از تجارت خزر را به خود اختصاص داده است . در جنوب کشور هم بندر گناوه پیش از مصوبه جدید سازمان بنادر در خصوص بنادر کوچک ، برون سپاری شده بود که هم اکنون یکی از بنادر فعال کوچک کشور است .

    سهم ۹ میلیون دلاری

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت : بر اساس مطالعاتی که قبلا انجام شده بود حدود ۵ درصد تجارت کشور در بنادر گناوه ، فریدونکنار و آستارا انجام می شود . این سهم اکنون از نظر ارزشی به ۹ درصد رسیده است ، به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ میلیون دلار تجارت دریایی ، سهم این بنادر ۹ میلیون دلار است . با واگذاری و احیای بنادر کوچک در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش مهاجرت از سواحل به داخل سرزمین خواهیم بود ، این بنادر همچنین یک محل درآمد برای کسانی است که در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنند .

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌ها درخصوص واگذاری بنادر تصریح کرد : در بندری مثل شهید رجایی یا امام (ره) کالای ورودی مستقیما از اقصی نقاط دنیا به این بنادر وارد می شوند یا اینکه به نقاط مختلف جهان ارسال می‌شود، در این خصوص ما بنادری داریم که می‌توانند تامین کننده کالا برای این بنادر باشند که به آنها بنادر تغذیه کننده می‌گویند .

    وی افزود : در بنادر اصلی می‌توان کشتی‌های بسیار بزرگ را پهلو داد و این بنادر می‌توانند از امتیاز اقتصاد مقیاس استفاده کرده و بار را ارزان از ایران به چین ، اروپا و آفریقا بفرستند . این مساله در بنادری که شناورهای ۱۰ یا ۲۰ هزار تنی را سرویس می‌دهند امکانپذیر نیست و صرفه اقتصادی ندارد. در بنادر کوچک این میزان کمتر شده و بار با لنچ جا به جا می شود .

    عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه بیان داشت :‌ اگر قرار است بار از بنادر کوچک به مسیرهای طولانی برود باید فکری برای تجمیع این بارها می‌شد تا بتوان با کشتی‌های ۱۰۰هزار تنی یا کانتینری بالای ۴یا ۵ هزار TEU این جابه‌جایی انجام شود .

    حمایت دولت از فعالیت بنادر کوچک

    معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه در خصوص مطالعات انجام گرفته در طرح برون‌سپاری بنادر کوچک از سوی سازمان بنادر به بخش خصوصی اظهار داشت :‌ برای واگذاری بنادر کوچک مطالعات متفاوتی انجام شده است .

    وی افزود : بنادر ما مثل تیم فوتبال هستند که در آن همه بازیکنان نمی‌توانند مهاجم یا دروازه‌بان باشند و شاهد این هستیم که در آن هریک از بازیکنان یک نقش دارد . به همین خاطر شناسایی نقش هریک از بنادر در این زنجیره حمل و نقل بسیار مهم است. از این رو شناسایی بخش مهمی است که با جمع‌آوری سوابق و شناسایی پتانسیل کالاها در جوار شهرها مطالعات پیش رفت . بخش مهم دیگر در مسیر مطالعات شناخت حمایت از بنادری بود که تاکنون اقتصادی نبودند تا مشخص شود این حمایت‌ها به عنوان بخشی از بدنه دولت به چه صورت باید باشد. به عنوان مثال اینکه یک یا دو پست اسکله ساخته شود و یا اینکه ساخت دیوار پیرامونی یا لایروبی توسط سازمان انجام گیرد .

    حسن زاده در خصوص مراحل برون سپاری فعالیت در بنادر کوچک تصریح کرد : تدوین قرارداد پروژه برون سپاری بنادر کوچک نهایی شده و در حال آخرین بررسی‌ است ، این قرارداد پس از اتمام و نهایی شدن در هیأت عامل سازمان به بنادر ابلاغ خواهد شد تا به عنوان یک نقشه راه اجرا شود . بعد از آن هم با مشخص شدن متقاضیان ، بندر به بهترین طرح برای استفاده بر اساس یکسری شاخص‌ها واگذار می‌شود .




    مطالب مرتبط

    تشریح اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای هوشمندسازی عملیات دریایی

    تشریح اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای هوشمندسازی عملیات دریایی

    تجهیز و تامین وسایل محافظت فردی برای افسران کنترل و بازرسی کشتی ها بر اساس توصیه های IMO و جلوگیری از هرگونه وقفه برای کشتی ها از جمله این اقدامات است و در عین حال دستورالعمل های مرتبط با نحوه انجام فعالیت های بازرسی و کاهش حضور افسران کنترل و بازرسی به جهت جلوگیری از ریسک ابتلا ...

    |

    تعمیر سیستم هیدرولیک جرثقیل ساحلی در بندر امام خمینی (ره) توسط مهندسان داخلی

    تعمیر سیستم هیدرولیک جرثقیل ساحلی در بندر امام خمینی (ره) توسط مهندسان داخلی

    کاهش توقفات اضطراری حین عملیات ، ارتقا رضایت صاحبان کالا به لحاظ انجام عملیات بدون توقف ، کاهش هزینه‌ها به همراه افزایش بهره‌وری و بازگرداندن تجهیز به نرم کارخانه‌ای از جمله مزیت های این تعمیرات است .

    |

    جلوگیرى از حریق در شناورهاى سنتى در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی

    جلوگیرى از حریق در شناورهاى سنتى در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی

    ممنوعیت استفاده از پمپ های بنزینی روی شناورهای سنتی ، الزام لنج ها به حضور حداقل خدمه شناور در هنگام پارک و کنار اسکله و افزایش نظارت های ایمنی شناورهای سنتی از دیگر اقدامات صورت گرفته است .

    |

    تشریح میزان کالای اساسی تخلیه شده در بندر شهید رجایی از ابتدای سال جاری تاکنون

    تشریح میزان کالای اساسی تخلیه شده در بندر شهید رجایی از ابتدای سال جاری تاکنون

    آنچه موجب تسهیل در فرآیند تخلیه کالاهای اساسی و رشد در این حوزه شده است ، ابتکار عمل مبنی بر تشکیل کارگروهی تحت عنوان کارگروه تسهیل فرآیند ورود و خروج کالای اساسی با عضویت کلیه سازمان ها و دستگاه های ذیربط با مدیریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بوده است .

    |

    نظرات کاربران