در حال بارگذاری ...
  • استقبال کشورهای همسایه از رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرح‌های حمل‌ونقلی

    راه‌آهن میانه‌ - بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از راه‌آهن ۲۰۳ کیلومتری میانه - تبریز است که از ایستگاه موجود راه‌آهن در شهرستان میانه شروع‌ می‌شود و با عبور از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش ، سپس به ایستگاه بستان‌آباد و در آینده به ایستگاه خاوران در شرق تبریز می‌رسد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز یکی از بخش‌های مهم کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران است» ، گفت : رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرح‌های حمل‌ونقلی واقع در کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی مورد استقبال سایر کشورها قرار گرفته است .

    محمد اسلامی با اشاره افتتاح فاز اول راه‌آهن میانه - تبریز حدفاصل میانه تا بستان‌آباد که با حضور رئیس جمهوری طی روزهای آتی افتتاح می‌شود ، اظهار داشت : ایران از نظر موقعیت سوق الجیشی با قرار گرفتن در چهارراه ترانزیتی جهان ، مرکز و کانونی برای ترانزیت در کریدورهای بین‌المللی شمال - جنوب و شرق - غرب محسوب می‌شود . امروزه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه طرح‌های حمل‌ونقلی واقع در کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفته است و رفت‌وآمدهای مقامات ارشد کشورهای مختلف برای انجام مذاکرات دوجانبه آن را تصدیق می‌کند .

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سه کریدور از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا ، از ایران عبور می‌کنند» ، تصریح کرد : راه‌آهن میانه - تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورهای بین‌المللی است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند.

    این عضو کابینه دولت دوازدهم ، هدف از توسعه شبکه ریلی در شمال غرب کشور را ایجاد راندمان بیشتر برای جابجایی بار و مسافر ، اتصال به کشورهای همسایه ترکیه و آذربایجان و تسریع در فرایند حمل بارهای ترانزیتی به اروپا از طریق کریدورهای بین‌المللی شرق به غرب عنوان کرد . راه‌آهن میانه‌ - بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از راه‌آهن ۲۰۳ کیلومتری میانه - تبریز است که از ایستگاه موجود راه‌آهن در شهرستان میانه شروع‌ می‌شود و با عبور از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش ، سپس به ایستگاه بستان‌آباد و در آینده به ایستگاه خاوران در شرق تبریز می‌رسد .

    وی با اشاره به مزایای راه‌آهن میانه-تبریز به عنوان اولین مسیر دوخطه ریلی کشور بیان داشت : راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز باعث کاهش ۵.۵ ساعته زمان سفر و کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر ریلی از تبریز تا تهران ، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر ، کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده‌ای ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای ، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و توسعه اقتصادی ، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل‌و‌نقل ریلی می‌شود . البته ایستگاه خاوران پایان کار نیست و تدابیر لازم برای تامین منابع مالی مورد نیاز و اتصال این محور ریلی به ایستگاه‌های ائل گلی و تبریز اندیشیده شده است .

    وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به تکمیل فاز دوم راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز به عنوان یکی از وعده‌های دولت تدبیر و امید در سال آینده ، افزود : هدف دیگر وزارت راه و شهرسازی، اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی از ایستگاه بستان‌آباد است که هم اکنون این پروژه نیز در دست ساخت قرار دارد و باتوجه به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در عملیات زیرسازی ، تلاش می‌شود این پروژه نیز به رغم تمام محدودیت‌ها تکمیل و آماده بهره‌برداری شود . تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز رسانی هزینه‌ها ، ارزش این طرح ریلی به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان تبدیل می‌شود .




    مطالب مرتبط

    مبادله سند همکاری‌های گمرکی میان ایران و قرقیزستان در چارچوب مبادلات اورآسیا

    مبادله سند همکاری‌های گمرکی میان ایران و قرقیزستان در چارچوب مبادلات اورآسیا

    موضوعات شتاب‌دهنده در توسعه تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی دو طرف مستلزم تقویت ظرفیت لجستیک و حمل‌ونقل ، گمرک و مسائل مربوط به بیمه و بانک است . سند همکاری‌های گمرکی در چارچوب مبادلات اورآسیا بین دو کشور امضا و مبادله می‌شود .

    |

    نظرات کاربران