در حال بارگذاری ...
  • اهتمام ایران و ارمنستان بر توسعه روابط و تکمیل زیرساخت‌های مشترک حمل‌ونقلی

    بزرگراه شمال - جنوب ارمنستان از بعد تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است و پنجره ارتباط ایران به کشورهای عضو اوراسیا و کشور گرجستان محسوب می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در اولین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و زیرساخت ایران و ارمنستان مقرر شد ، سه مدل سرمایه‌گذاری پیشنهادی برای تکمیل بزرگراه شمال - جنوب کشور همسایه در راستای تاکید وزیر راه و شهرسازی و اتصال دو کشور تهیه شود .

    اولین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و زیرساخت ایران و ارمنستان به ریاست امین ترفع ، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با حضور اعضا و نمایندگانی از وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان و مسئول هماهنگی توافقنامه اوراسیا ، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ، شرکت راه‌‌آهن ،‌ بانک توسعه صادرات ، صندوق توسه ملی ، دفتر سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی برگزار شد .

    ترفع در این نشست با اشاره به اهتمام دو کشور بر توسعه روابط و تکمیل زیرساخت‌های مشترک حمل‌ونقلی از جمله بزرگراه شمال - جنوب کشور ارمنستان اظهار داشت : بزرگراه شمال - جنوب ارمنستان از بعد تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است و پنجره ارتباط ایران به کشورهای عضو اوراسیا و کشور گرجستان محسوب می‌شود .

    مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌ها افزود : در پنج سال گذشته احداث این بزرگراه در دستور کار دو کشور قرار داشته است ، اما پس از دیدار اخیر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان ، این جمع‌بندی حاصل شد که اتصال دو کشور از طریق زیربناهای حمل‌ونقل تسریع شود . امروز شاهد حضور حلقه‌های کلیدی تشکیل کنسرسیوم اجرایی از جمله بخش سرمایه‌گذاری و بانک بر سر یک میز هستیم تا به یک مدل مشترک و واحد دست‌ یابیم .

    در ادامه مقرر شد، طی روزهای آینده سه مدل سرمایه گذاری پیشنهادی برای ساخت بزرگراه شمال - جنوب کشور همسایه با مشارکت بخش خصوصی ، دولتی و بانک‌های داخلی برای نشست بعدی تهیه شود تا پس از جمع‌بندی و تایید وزیر راه و شهرسازی برای دولت ارمنستان ارائه شود .

    گفتنی است ، روز دوازدهم ‌آبان سال جاری محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی با سورن پاپیکیان ، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان ملاقات و در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند و تشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معتبر و بانک‌های ایرانی و ارمنی را با هدف تسریع در احداث آن از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد .

    در آن جلسه مقرر شد ؛ به منظور پیگیری پروژه های فیمابین و شروع عملیات اجرایی پروژه ها ، کمیته مشترک همکاری‌های زیرساختی ظرف یک ماه آینده برگزار شود .

    یادآور می‌شود، پیش از آن نیز در جریان سفر رئیس جمهوری به ارمنستان و پس از دیدار با مقامات این کشور در مهرماه سال جاری ، بر تشکیل کمیته مشترک حمل‌ونقل و زیرساخت با هدف بررسی ابتکارات و امکان صادرات خدمات فنی - مهندسی ، همچنین مسائل مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی میان دو طرف تاکید کرد .




    نظرات کاربران