فعالسازی کریدور بینالمللی جاده ابریشم ایران از اولویت های معاونت حمل و نقل
علاوه بر پیگری علل موانع ترانزیت در داخل کشور ، مواردی همچون راهکارهای افزایش ظرفیتهای ژئوپولتیک کشور در برقراری اتصالات حملونقل با کشورهای منطقه و فرامنطقهای نیز در شورای دیپلماسی حملونقل دنبال میشود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، امین ترفع گفت : با هدف فعالسازی کریدور بینالمللی «جاده ابریشم ایران» و گسترش دسترسیهای حملونقلی کشور تا این لحظه تفاهمنامههای گوناگونی با کشورهای منطقه منعقد شده است و تعدادی دیگر نیز در دست اقدام قرار دارد .
امین ترفع با اشاره اقدامات انجام شده از سوی معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی در راستای اقدام جامع دیپلماسی حملونقل اظهار داشت : در همین راستا دبیرخانههای کریدورهای مختلفی در این معاونت فعال شده است که یکی از آن ها ، دبیرخانه کریدور توسعهای «جاده ابریشم ایران» با هدف فعالسازی این کریدور بینالمللی و محوریت توسعه تجارت ایران است .
وی اقدام فوق را مهمترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای فعالسازی کریدور توسعهای «جاده ابریشم ایران» عنوان کرد و افزود : با هدف گسترش دسترسیهای حملونقلی ایران تا این لحظه تفاهمنامههای گوناگونی در رابطه با فعالسازی کریدور جاده ابریشم ایران با کشورهای منطقه منعقد شده است و تعدادی دیگر در دست اقدام قرار دارد .
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکلهای معاونت حملونقل با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای دیپلماسی حملونقل وزارت راه و شهرسازی نیز یادآور شد : تدوین منشور شورای دیپلماسی حملونقل در مراحل پایانی قرار دارد و تا کمتر از یک ماه آینده اولین جلسه شورای دیپلماسی حملونقل نیز برگزار میشود .
ترفع در ادامه به اهداف مورد بررسی در شورای دیپلماسی حملونقل ، اشاره کرد و گفت : علاوه بر پیگری علل موانع ترانزیت در داخل کشور ، مواردی همچون راهکارهای افزایش ظرفیتهای ژئوپولتیک کشور در برقراری اتصالات حملونقل با کشورهای منطقه و فرامنطقهای نیز در شورای دیپلماسی حملونقل دنبال میشود . ما باید ضمن شناسایی و اشراف به تکتک همسایگان ، رفتار خود با هر یک از آنها را بر اساس منافع متقابل تعریف کرده و نسبت به اتصال زیرساختهای کشور به همسایگان با هدف حفظ مزیت حداکثری موقعیت ژئوپولتیک کشور تحلیل داشته باشیم .
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکلهای معاونت حملونقل تصریح کرد : با توجه به اینکه ما به دنبال نقشآفرینی حداکثری در کریدورهای حملونقل بینالمللی هستیم باید وضعیت کشور را نسبت به کریدورهای رقیب تعریف کنیم و در این رابطه از کمک دستگاههای مرتبط در حوزههای زیرساخت ، تامین منابع مالی ، تحلیل و پژوهش و روابط خارجی استفاده میشود تا در نهایت تبدیل به نقشه واحد توسعه ارتباطات حملونقلی در حوزه بینالملل شود .