در حال بارگذاری ...

انجام آزمایش تست شمع در خاک روانگر با همکاری دانشگاه صنعتی شریف

از یک سو لرزه خیز بودن ایران و از سوی دیگری کم عمقی آب‌های زیرزمینی و خاک مستعد روانگرایی ایران بسیاری از سازه‌ها مانند پل‌ها، اسکله‌ها و بنادر را که متکی به شمع هستند در معرض خطرات ناشی از گسترش جانبی قرار می‌دهد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد : صبح امروز با همکاری شرکت ساخت و توسعه و دانشگاه صنعتی شریف سومین و آخرین آزمایش تست شمع در خاک روانگرا در آزمایشگاه میز لرزان این دانشگاه برگزار شد و اطلاعات پل نهنگ روگا از طرح‌های شرکت ساخت وتوسعه به عنوان نمونه ، مورد مطالعه قرار گرفت .

خیراله خادمی از برگزاری آخرین آزمایش تست شمع در خاک روانگرا خبر داد و گفت : طبق قرارداد بین شرکت ساخت و توسعه و دانشگاه صنعتی شریف در خصوص انجام پروژه پژوهشی "بررسی گسترش جانبی ناشی از روانگرایی بر پایداری پی‌‌های عمیق پل‌ها با استفاده از آزمایش‌های میز لرزان" صبح امروز سومین و آخرین تست شمع در خاک روانگرا در آزمایشگاه میز لرزان این دانشگاه که یکی از نمونه‌های منحصر به فرد کشور است ، برگزار شد .

وی هدف از انجام این پژوهش را بررسی خطرات ناشی از گسترش جانبی سازه‌هایی مانند پل‌‌ها ذکر کرد و افزود : از یک سو لرزه خیز بودن ایران و از سوی دیگری کم عمقی آب‌های زیرزمینی و خاک مستعد روانگرایی ایران بسیاری از سازه‌ها مانند پل‌ها ، اسکله‌ها و بنادر را که متکی به شمع هستند در معرض خطرات ناشی از گسترش جانبی قرار می‌دهد .

خادمی این نوع آزمایش ها را در اجرای ایمن و بهینه پروژه‌ها موثر دانست و اظهار داشت : این آزمایش و نتایج ارائه شده از سوی سایر پژوهشگران در طراحی شمع‌های مستحکم در برابر گسترش جانبی بسیار ارزشمند است .

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در خصوص نحوه انجام آزمایش توضیح داد و گفت : در این پژوهش محفظه لایه‌ای برشی برای انجام آزمایش مدل فیزیکی طراحی و ساخته شده است که در کشور منحصر به فرد محسوب می‌شود و تا کنون سه آزمایش تست شمع در خاک روانگرا توسط این دستگاه با موفقیت به ثبت رسیده است . اطلاعات پروژه پل نهنگ روگا که یکی از طر‌ح‌های معاونت ساخت وتوسعه راه‌ها است به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شد .

گفتنی است : اقدامات لازم به منظور ثبت اختراع دستگاه مذکور با مالکیت مشترک شرکت ساخت وتوسعه و دانشگاه صنعتی شریف در دست اقدام است .




مطالب مرتبط

آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

|

خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

|

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|

آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

|

آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

|

نظرات کاربران