در حال بارگذاری ...
  • اعلام تمایل ۹ کشور برای سرمایه گذاری در بندر چابهار

    رسالت بندر چابهار در راستای تقویت پیوند کشورها و همکاری متقابل است و کشورهای مختلف بر اساس نیاز و منافع می توانند در این بندر بدون هیچ محدودیتی سرمایه گذاری و فعالیت کنند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه امکان پیوستن دیگر کشورها به موافقتنامه سه جانبه چابهار از قابلیت های آن است ، گفت : بندر چابهار به صورت انحصاری در اختیار هیچ کشوری قرار داده نشده و نخواهد شد و امکان سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای دیگر در بندر چابهار بدون هیچ محدودیتی وجود دارد .

    بهروز آقایی با اشاره به اینکه بندر چابهار نزدیک ترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی حاشیه اقیانوس هند به بازار جهان است ، اظهار کرد : بهره گیری از این بندر کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال بار کشورهای منطقه را به همراه دارد و اقتصاد این کشورها را به یکدیگر متصل می کند . با توجه به این مزیت از سال گذشته نمایندگان چندین کشور از جمله چین ، مالزی ، قزاقستان ، ازبکستان ، لهستان ، افغانستان ، هند ، روسیه ، ژاپن و...از بندر چابهار بازدید کرده و تمایل خود را برای سرمایه گذاری در بندر چابهار نشان داده اند .

    مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سازمان بنادر بر اساس اسناد بالادستی با برنامه ریزی دقیق در حوزه بنادر کشور به خصوص بندر چابهار ، با حفظ استقلال نقش این بندر را به عنوان بازیگر مهم در تعاملات منطقه ای در دستور کار قرار داده است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار به عنوان یکی از فاکتورهای بسط و گسترش پیوندهای منطقه ای ، منافع همه کشورها به خصوص همسایگان را به صورت متقابل لحاظ کرده است.

    آقایی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیشتر مباحث توافقنامه ایران، هند و افغانستان به عنوان یکی از اسناد بالادستی در خردادماه ۹۵ بین این سه کشور منعقد شد ، اظهار کرد : در این توافقنامه همکاری متقابل منطقه ای در حوزه بهره گیری از بندر چابهار بود و یکی از قابلیت های آن امکان پیوستن کشورهای دیگر به آن بوده که البته این امر مبتنی بر حفظ استقلال اقتصادی و تجاری در بندر چابهار است . بندر چابهار به عنوان دروازه ملل برای تجارت آزاد و آسان پذیرای همه کشورها به خصوص همسایگان برای ایجاد منافع متقابل با بهره گیری و تعامل با بنادر کشورهای منطقه به ویژه بندر گوادر و بنادر عمان است و در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی هیچ گونه محدودیتی در خصوص حضور کشورها در بندر چابهار وجود ندارد و هرگز این بندر به صورت انحصاری در اختیار هیچ کشوری قرار نداده است و نخواهد داد .

    به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان رسالت بندر چابهار در راستای تقویت پیوند کشورها و همکاری متقابل است و کشورهای مختلف بر اساس نیاز و منافع می توانند در این بندر بدون هیچ محدودیتی سرمایه گذاری و فعالیت کنند .

    آقایی با بیان اینکه بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در حوزه های نفتی، انبارداری، کانتینری، کارخانجات، پردازی و...فرصت های بسیاری خوبی دارد، گفت: در همایش فرصت های سرمایه گذاری بندر چابهار که هفتم اسفندماه سال گذشته با دعوت از ۳۵ کشور برگزار شد، این ظرفیت ها مطرح و از کشورهای مختلف برای پیوستن به توافقنامه چابهار دعوت به عمل آمد.

    وی ادامه داد: تقویت پیوند ملت های منطقه و کشورهای محصور در خشکی از طریق بندر استراتژیک چابهار، ارتقای مولفه های اقتصادی و اجتماعی مردم کشورهای منطقه از طریق افزایش مبادلات منطقه ای و توسعه اقتصادی دریا محور از اهداف این بندر است و به طور قطع به دنبال شکل گیری مناسبات تجاری، زمینه های سرمایه گذاری، اشتغال، تکنولوژی و دانش و فناوری در منطقه فراهم می شود که برقراری این پیوند برای همه کشورهای منطقه موثر خواهد بود.




    مطالب مرتبط

    واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی در آینده نزدیک

    واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی در آینده نزدیک

    بخش های غیر دولتی به ویژه تشکل ها و تعاونی های بخش خصوصی در اولویت برای ارزیابی قرار دارند و نهایتا این طرح پس از ارزیابی و بررسی پارامترهای مختلف به ارائه دهنده بهترین طرح واگذار می شود .

    |

    قرارگیری ایران در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته با توسعه بندر چابهار

    قرارگیری ایران در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته با توسعه بندر چابهار

    ۲۰۳ هکتار استحصال در فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار انجام شده است و با اجرای فاز ۲ بندر چابهار ، ظرفیت این بندر به حدود ۳۵ میلیون تن در مجموع اعم از اسکله های نفتی ، فله و کانتینری خواهد رسید .

    |

    رفع مشکلات کارگاه های شناورسازی سیستان و بلوچستان با هدف رونق تولید داخل

    رفع مشکلات کارگاه های شناورسازی سیستان و بلوچستان با هدف رونق تولید داخل

    از آنجا که شناور باید بر اساس استانداردهای تعریف شده تولید شود ، مسئولیت نظارت بر این امر توسط سازمان بنادر و دریانوردی به موسسات رده بندی واگذار شده است تا تولید شناورهای استاندارد داخلی رونق یابد .

    |

    نظرات کاربران