در حال بارگذاری ...
  • اتصال بندر امام خمینی (ره) از طریق شبکه ریلی به بندر لاذقیه

    مزیت‌های حمل و نقل ریلی باعث شده که این نوع حمل و نقل انتخاب اول جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها باشد . به همین خاطر درصدد هستیم که این ظرفیت‌ها با سرعت برای مبادلات ایجاد شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : با اجرای اصل ۴۴ بخشی از زیرساخت ، ناوگان و سایر امکانات به‌ بخش خصوصی واگذار شد و تنها حاکمیت آن در اختیار راه آهن است که باید به این شکل بهره‌برداری شبکه ریلی را در داخل کشور افزایش دهیم .

    سعید رسولی ، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تردد واگن‌های ایران به کشورهای CIS و بالعکس در خصوص پروتکل‌های چند جانبه در این شورا که منجر به ترانزیت راحت تر کالا خواهد شد ، اظهار داشت : در این زمینه نکته مهم توجه بهره‌وری است . آنچه که در حال حاضر از زیرساخت ، ناوگان و سایر امکانات در حمل و نقل ریلی موجود است ، با اجرای اصل ۴۴ بخشی از آن به بخش خصوصی واگذار شد و تنها حاکمیت آن در اختیار راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که باید بهره برداری از شبکه ریلی به این شکل را در داخل کشور افزایش دهیم .

    وی ادامه داد : برای انجام این کار در شبکه داخلی باید موانع برطرف شود و در تعامل با دیگر کشورها نیز باید این مساله رعایت شود تا آنها بتوانند از بازارهای حمل و نقلی استفاده کنند . به طور مثال تفاهمنامه دو جانبه‌ای با ترکیه در حوزه مسافری و باری منعقد شد . در بخش مسافری با راه‌اندازی قطارهای تهران - وان و تهران - آنکارا درصدد توسعه آن تا استانبول هستیم . در حوزه باری هم برای جا‌به‌جایی بار و کالا بین ایران و ترکیه تفاهمنامه‌ای به امضا رسیده است .

    رسولی تصریح کرد : در این خصوص بخشی از کار در حوزه باری و در تمام بخش مسافر کار عملیاتی شده است . همه اقدامات لازم از جمله تفاهمنامه مربوط به تعرفه و سیستم‌های اتوماسیون و دیگر مسائل برطرف شده و هم اکنون بار غلاتی را قرار است از قزاقستان به ترکیه منتقل کنیم که همه این موارد در قالب همین تفاهمنامه انجام می‌شود .

    مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سایر تفاهمنامه با دیگر کشورها در حوزه ریلی اظهار داشت : تفاهم‌ها با سایر کشورها در حوزه ریلی نیز به همین صورت است . با عراق و سوریه در نشست سه جانبه‌ای که حدود سه ماه گذشته در تهران برگزار شد ، سندی امضا شد . با این سند شاهد اتصال راه آهن شلمچه به‌بصره خواهیم بود که به این شکل بندر امام خمینی (ره) از طریق شبکه ریلی به بندر لازقیه متصل می‌شود . این مساله یک اتفاق خوب در تزانزیت کالا در این کریدور خواهد بود .

    رسولی در خصوص دیگر کریدورها و اتصال آنها به شبکه ریلی گفت : در بحث توسعه دیگر کریدورها در مرز خسروی هم اکنون شبکه ریلی آن در دست احداث بوده و کار خط راه آهن چابهار – زاهدان با قدرت در انجام است . همچنین مسیر خاف و هرات هم کار در حال اتمام بوده و اینها مسیرهای جدید ریلی بین المللی را به وجود می آورند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش حمل و نقل ریلی در توسعه پایدار کشورها ، تصریح کرد : مزیت‌های حمل و نقل ریلی باعث شده که این نوع حمل و نقل انتخاب اول جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها باشد . به همین خاطر درصدد هستیم که این ظرفیت‌ها با سرعت برای مبادلات ایجاد شود .

    وی افزود : در حوزه گردشگری نیز شاهد موفقیت‌های خوبی هستیم . هم اکنون قطارهای گردشگری اروپایی به ایران سفر می‌کنند که آخرین آن ماه گذشته بود . در پروتکل‌های دوجانبه که با ترکیه داشتیم موضوع گردشگری نیز مطرح شد و اقدامات برای آن در حال انجام است . کارهای کارشناسی انجام شده و شرکت‌های ذی‌ربط مشغول کار هستند تا به زودی قطار گردشگری میان این دو کشور عملیاتی شود و مردم از این فرصت‌ها استفاده کنند .

    مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در خصوص توجه ویژه مسئولان نظام به خصوص مقام معظم رهبری بابت نگاه ویژه به توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، اظهار داشت: با تأکیدات انجام شده به خصوص از سوی مقام معظم رهبری توجه خوبی را در سال‌های اخیر به حمل و نقل ریلی داشته‌ایم . به خصوص دستور رهبری درخصوص خط ریلی چابهار که تأکید ویژه ای به توسعه ریلی آن داشتند .

    وی ادامه داد : این انتظار وجود دارد که با حمایت های انجام شده این فرصت بیشتر برای مردم فراهم شود . امروز در شرایطی قرار داریم که در پاییز و زمستان با ترافیک و آلودگی در کلانشهرها مواجه هستیم . تنها راه برطرف کردن آلودگی هوای کلانشهرها و ترافیک به صورت پایدار توسعه حمل و نقل ریلی است . در حوزه قطارهای حومه ای کار در حال انجام است و امسال ۳ قطار ریل باس با ظرفیت حدود هزار نفر به شبکه ریلی حومه ای اضافه شده است. متوسط سیر سفرهای حومه ای ۱۲۳ کیلومتر با مبلغ ۳۲۰۰ تومان است که این می‌تواند منجر به مطلوبیت برای سفرهای حومه‌ای شود .




    مطالب مرتبط

    منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به عنوان بندر کانونی حمل و نقل کالاهای اساسی از ظرفیت‌های بسیار مطلوبی جهت بهره‌گیری از شبکه ریلی برخوردار بوده است .

    |

    طی سال جاری انواع تجهیزات و ماشین‌آلات توسط بخش خصوصی در دو حوزه‌ی فعالیت‌های بندری ، تولیدی ، ارزش افزوده و عملیاتی به این بندر وارد شده است که از رشد ۱۸۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

    |

    به دنبال افزایش ترافیک کالا در بخش مواد معدنی ، زمینه برای احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بندر بزرگ تجاری با هدف افزایش خدمات‌رسانی به صاحبان کالا و ایجاد بازارهای جدید با انعقاد قرارداد احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی به ارزش ٢۴ هزار ...

    |

    شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

    |

    نظرات کاربران