استفاده از تجربیات گذشته اصل اساسی در اجرا و نظارت بر پروژههای راهسازی
مستند سازی تجربیات خوب و بد در یک پروژه و ثبت دانش منجر به ارایه راه حل درست در تجربیات بعدی خواهد بود . توجه به مقوله کیفیت عمر پروژه را افزایش میدهد که کاهش هزینههای نگهداری و حفظ سرمایههای ملی کشور را به دنبال دارد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی در سمینار راه خوب گفت : سه اصل کیفیت ، هزینه و زمان کلید موفقیت در اجرای بهینه پروژهها است و پیش از مبحث هزینهبر بودن یک پروژه ، کیفیت اجرای آن اهمیت دارد .
سمینار "راه خوب" با حضور رییس هیات مدیره ، معاون وزیر راه و شهرسازی، دبیر انجمن راهسازی ایران ، معاونان و مدیران شرکت ساخت و توسعه و مدیران عامل شرکت های پیمانکاری و مهندسین مشاور برگزار شد .
خیراله خادمی در خصوص اهداف برگزاری این سمینار گفت : در راستای حل مشکلات اجرایی در سنوات گذشته شوراها و کمیتههای فنی مختلفی متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاهها و مهندسین اجرایی پروژهها تشکیل و منجر به نتایج مثبتی در اجرای پروژهها شد .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شکلگیری کمیته راهبردی مدیریت دانش در شرکت ساخت و توسعه ادامه داد : در حال حاضر این کمیته با هدف حفظ سرمایههای دانشی به منظور پیشبرد بهینه پروژهها در حال و آینده تشکیل شده است و این سمینار نیز با رویکرد اشتراک گذاری تجربیات پیشکسوتان عرصه راهسازی با یکدیگر در همین راستا برگزار شد .
آزمون سنجش علمی مهندسین ناظر پروژهها
وی هدف از برگزاری این سمینار را حفظ میراث سازمانی نامشهود دانست و گفت : این نشستها منجر به ثبت تجربیات راهسازی در بخش خصوصی و دولتی خواهد بود و میراث گرانبهایی برای آینده محسوب میشود .
خادمی از برگزاری آزمون اولیه سنجش دانش و عملکرد ناظرین پروژهها از سوی جامعه مهندسین مشاور خبر داد و گفت : این اقدام یکی از نقاط عطف در افزایش کیفیت اجرای پروژههای عمرانی خواهد بود و این آزمون منجر به استفاده بهینه از دانش مهندسین ناظر در محل مناسب میشود .
معاون وزیر راه و شهرسازی سه اصل کیفیت ، هزینه و زمان بهینه را کلید موفقیت در اجرای پروژهها معرفی کرد و گفت: این سه اصل در کنار هم رمز اجرای موفق هر پروژهی راهسازی است اما امروزه بیشتر توان کارفرمایان و پیمانکاران صرف اصل هزینه میشود و از دو بخش دیگر غافل میشوند . پیش از مبحث هزینهبر بودن یک پروژه، کیفیت اجرای آن اهمیت دارد و پیمانکاران توجه کنند که یکی از نقصهای اصلی در پروژهها عدم توجه به بحث کیفیت ساخت و نوع اجرا متناسب با محل احداث پروژه است .
معاون وزیر راه و شهرسازی تمام شدن پروژه در زمان مقرر را اصل بعدی در اجرای بهینه یک پروژه معرفی کرد و افزود : به عنوان نمونه آزادراه خرمآباد - پل زال نمونه بارز مهندسی در کشور است که با اجرای این سه اصل طبق برنامه زمانبندی و با هزینه مشخص شده و کیفیت بسیار بالا از سوی پیمانکار تحویل وزارت راه و شهرسازی شد .
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در ادامه صحبتهایش توجه به معماری و منظر راه را اولویت مهمی دانست و گفت : علاوه بر بستر راه ، حاشیه مسیر هم بسیار مهم است و بستر و منظر راه هر دو نیاز به طراحی و هزینه دارد .
محمد رحمتی رییس هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه نیز استفاده از تجربیات گذشته را اصل اساسی در اجرا و نظارت بر پروژهها معرفی کرد و گفت : مستند سازی تجربیات خوب و بد در یک پروژه و ثبت دانش منجر به ارایه راه حل درست در تجربیات بعدی خواهد بود . توجه به مقوله کیفیت عمر پروژه را افزایش میدهد که کاهش هزینههای نگهداری و حفظ سرمایههای ملی کشور را به دنبال دارد .
تعهد و عشق به خدمت برای سازندگی ایران
در ادامه این جلسه دبیر انجمن شرکتهای راهسازی ایران به بیان تجربیات و نقطه نظرها در خصوص ویژگیهای راه خوب پرداخت و گفت : در بسیاری از موارد دیده میشود از بین رفتن آسفالت راه با مواردی چون اضافه شدن ترافیک عبوری ، تغییرات شرایط آب و هوایی ، کیفیت قیرهای تولیدی ، ماشینآلات پخش آسفالت و ناکارآمدی نیروهای اجرایی سنجیده میشود و در بیشتر موارد مجموعهای از این عوامل در این امر دخیل است .
علی آزاد ادامه داد : استفاده از مصالح کوهی مرغوب ، دانه بندی مناسب محل اجرا از عوامل مهم در ماندگاری روسازی یک پروژه راهسازی است .
وی با بررسی چند مورد موفق از اجرای پروژههای راهسازی مباحث خود را تکمیل کرد و گفت: جاده سیرجان - بندرعباس - رودان ، راه آزادشهر - قوچان ، بزرگراه ساری - بهشهر - گرگان ، قطعه اول ایوانکی - آبسرد و جاده تربت حیدریه - زاهدان نمونههای بارز مهندسی در کشور است که همگی علیرغم گذشت چندین سال از ساخت آنها کمترین آسیب را در گذر زمان دیدهاند .
دبیر انجمن شرکتهای راهسازی ایران و از پیشکسوتان عرصه راهسازی در توضیح عوامل موثر در موفقیت یک پروژه اظهار داشت : تعهد و عشق به خدمت برای سازندگی ایران ، مهندسین مشاور با تجربه و کارفرما آگاه به مسایل پیمانکاری ، امکان تهیه ماشینآلات مورد نیاز با شرایط سهل و آسان و عدم انتظار دریافت صورت کارکردها و در یک کلام همبستگی بین مشاوران ، پیمانکاران و کارفرما از شروط مهم در این راه است .
آزاد در خاتمه اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد : به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه راهسازی کشور معتقد هستم که ۸۰ درصد ترافیک و حوادث جادهای ناشی از قصور رانندگان است. ما در راهسازی کشور نقاط حادثه خیز نداریم، ما رانندگان حادثهساز داریم و در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی است .
گفتنی است در ادامه این جلسه پیشکسوتان عرصه راهسازی نظرات خود را در خصوص ویژگیهای راه خوب بیان کردند و در ارتباط با مسائل مطرح شده بحث و تبادل نظر به همراه پرسش و پاسخ از سوی حضار صورت گرفت .
همچنین در این سمینار از عوامل و دستاندرکاران ساخت آزادراه خرمآباد - پل زال به عنوان نمونه بارز در اجرای سه اصل کیفیت ، هزینه و زمان بهینه با ارائه لوح از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی تقدیر به عمل آمد.