در حال بارگذاری ...
  • استفاده از تجربیات گذشته اصل اساسی در اجرا و نظارت بر پروژه‌های راهسازی

    مستند سازی تجربیات خوب و بد در یک پروژه و ثبت دانش منجر به ارایه راه حل درست در تجربیات بعدی خواهد بود . توجه به مقوله کیفیت عمر پروژه را افزایش می‌دهد که کاهش هزینه‌های نگهداری و حفظ سرمایه‌های ملی کشور را به دنبال دارد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی در سمینار راه خوب گفت :‌ سه اصل کیفیت ، هزینه و زمان کلید موفقیت در اجرای بهینه پروژه‌ها است و پیش از مبحث هزینه‌بر بودن یک پروژه ، کیفیت اجرای آن اهمیت دارد .

    سمینار "راه خوب" با حضور رییس هیات مدیره ، معاون وزیر راه و شهرسازی، دبیر انجمن راهسازی ایران ، معاونان و مدیران شرکت ساخت و توسعه و مدیران عامل شرکت های پیمانکاری و مهندسین مشاور برگزار شد .

    خیراله خادمی در خصوص اهداف برگزاری این سمینار گفت : در راستای حل مشکلات اجرایی در سنوات گذشته شوراها و کمیته‌های فنی مختلفی متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مهندسین اجرایی پروژه‌ها تشکیل و منجر به نتایج مثبتی در اجرای پروژه‌ها شد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شکل‌گیری کمیته راهبردی مدیریت دانش در شرکت ساخت و توسعه ادامه داد : در حال حاضر این کمیته با هدف حفظ سرمایه‌های دانشی به منظور پیشبرد بهینه پروژه‌ها در حال و آینده تشکیل شده است و این سمینار نیز با رویکرد اشتراک گذاری تجربیات پیشکسوتان عرصه راهسازی با یکدیگر  در همین راستا برگزار شد .

    آزمون سنجش علمی مهندسین ناظر پروژه‌ها

    وی هدف از برگزاری این سمینار را حفظ میراث سازمانی نامشهود دانست و گفت :‌ این نشست‌ها منجر به ثبت تجربیات راهسازی در بخش خصوصی و دولتی خواهد بود و میراث گرانبهایی برای آینده محسوب می‌شود .

    خادمی از برگزاری آزمون اولیه سنجش دانش و عملکرد ناظرین پروژه‌ها از سوی جامعه مهندسین مشاور خبر داد و گفت : این اقدام یکی از نقاط عطف در افزایش کیفیت اجرای پروژه‌های عمرانی خواهد بود و این آزمون منجر به استفاده بهینه از دانش مهندسین ناظر در محل مناسب می‌شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی سه اصل کیفیت ، هزینه و زمان بهینه را کلید موفقیت در اجرای پروژه‌ها معرفی کرد و گفت:‌ این سه اصل در کنار هم رمز اجرای موفق هر پروژه‌ی راهسازی است اما امروزه بیشتر توان کارفرمایان و پیمانکاران صرف اصل هزینه می‌شود و از دو بخش دیگر غافل می‌شوند . پیش از مبحث هزینه‌بر بودن یک پروژه، کیفیت اجرای آن اهمیت دارد و پیمانکاران توجه کنند که یکی از نقص‌های اصلی در پروژه‌ها عدم توجه به بحث کیفیت ساخت و نوع اجرا متناسب با محل احداث پروژه است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی تمام شدن پروژه در زمان مقرر را اصل بعدی در اجرای بهینه یک پروژه معرفی کرد و افزود : به عنوان نمونه آزادراه خرم‌آباد - پل زال نمونه بارز مهندسی در کشور است که با اجرای این سه اصل طبق برنامه زمان‌بندی و با هزینه مشخص شده و کیفیت بسیار بالا از سوی پیمانکار تحویل وزارت راه و شهرسازی شد .

    مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در ادامه صحبت‌هایش توجه به معماری و منظر راه را اولویت مهمی دانست و گفت : علاوه بر بستر راه ، حاشیه مسیر هم بسیار مهم است و بستر و منظر راه هر دو نیاز به طراحی و هزینه دارد .

    محمد رحمتی رییس هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه نیز استفاده از تجربیات گذشته را اصل اساسی در اجرا و نظارت بر پروژه‌ها معرفی کرد و گفت : مستند سازی تجربیات خوب و بد در یک پروژه و ثبت دانش منجر به ارایه راه حل درست در تجربیات بعدی خواهد بود . توجه به مقوله کیفیت عمر پروژه را افزایش می‌دهد که کاهش هزینه‌های نگهداری و حفظ سرمایه‌های ملی کشور را به دنبال دارد .

    تعهد و عشق به خدمت برای سازندگی ایران

    در ادامه این جلسه دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران به بیان تجربیات و نقطه نظرها در خصوص ویژگی‌های راه خوب پرداخت و گفت :‌ در بسیاری از موارد دیده می‌شود از بین رفتن آسفالت راه با مواردی چون اضافه شدن ترافیک عبوری ، تغییرات شرایط آب و هوایی ، کیفیت‌ قیرهای تولیدی ، ماشین‌آلات پخش آسفالت و ناکارآمدی نیروهای اجرایی سنجیده می‌شود و در بیشتر موارد مجموعه‌ای از این عوامل در این امر دخیل است .

    علی آزاد ادامه داد : استفاده از مصالح کوهی مرغوب ، دانه بندی مناسب محل اجرا از عوامل مهم در ماندگاری روسازی یک پروژه راهسازی است .

    وی با بررسی چند مورد موفق از اجرای پروژه‌های راهسازی مباحث خود را تکمیل کرد و گفت: جاده سیرجان - بندرعباس - رودان ، راه آزادشهر - قوچان ، بزرگراه ساری - بهشهر - گرگان ، قطعه اول ایوانکی - آبسرد و جاده تربت حیدریه - زاهدان نمونه‌های بارز مهندسی در کشور است که همگی علیرغم گذشت چندین سال از ساخت آنها کمترین آسیب را در گذر زمان دیده‌اند .

    دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران و از پیشکسوتان عرصه راهسازی در توضیح عوامل موثر در موفقیت یک پروژه اظهار داشت : تعهد و عشق به خدمت برای سازندگی ایران ، مهندسین مشاور با تجربه و کارفرما آگاه به مسایل پیمانکاری ، امکان تهیه ماشین‌آلات مورد نیاز با شرایط سهل و آسان و عدم انتظار دریافت صورت کارکردها و در یک کلام همبستگی بین مشاوران ، پیمانکاران و کارفرما از شروط مهم در این راه است .

    آزاد در خاتمه اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد : به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه راهسازی کشور معتقد هستم که ۸۰ درصد ترافیک و حوادث جاده‌ای ناشی از قصور رانندگان است. ما در راهسازی کشور نقاط حادثه خیز نداریم، ما رانندگان حادثه‌ساز داریم و در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی است .

    گفتنی است در ادامه این جلسه پیشکسوتان عرصه راهسازی نظرات خود را در خصوص ویژگی‌های راه خوب بیان کردند و در ارتباط با مسائل مطرح شده بحث و تبادل نظر به همراه پرسش و پاسخ از سوی حضار صورت گرفت .

    همچنین در این سمینار از عوامل و دست‌اندرکاران ساخت آزادراه خرم‌آباد - پل زال به عنوان نمونه بارز در اجرای سه اصل کیفیت ، هزینه و زمان بهینه با ارائه لوح از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی تقدیر به عمل آمد.




    مطالب مرتبط

    تکمیل و بهره برداری از راه آهن یزد - اقلید تا پایان سال جاری

    تکمیل و بهره برداری از راه آهن یزد - اقلید تا پایان سال جاری

    با افتتاح این خط آهن اتفاق مهم دیگری در عرصه ریلی کشور نهایی خواهد شد و مرکز کشور نیز به شبکه ریلی متصل می شود که با توجه به قرار گرفتن تعداد زیادی از معادن مهم ایران در این منطقه پیش بینی می‌شود که با افتتاح این مسیر ترانزیت کالا و مسافر در این بخش از کشور توسعه فراوانی یابد .

    |

    دلایل عدم موافقت سرمایه‌گذاران آزادراهی با عوارض الکترونیکی

    دلایل عدم موافقت سرمایه‌گذاران آزادراهی با عوارض الکترونیکی

    اولین مشکل اخذ عوارض آزادراهی به صورت الکترونیکی، فرهنگ‌سازی است و ضرورت دارد ، پلیس با افراد خاطی برخورد داشته باشد و در کنار جریمه کردن راننده‌های خاطی، نسبت به توقیف خودروهایی که مالکان آنها اهتمامی برای پرداخت عوارض ندارند، اقدام کند.

    |

    نظرات کاربران