افزایش اقبال عمومی در نزد صاحبان کالا و خطوط حمل و نقل دریایی به حمل کانتینری
اقبال عمومی به داشتن کشتی های بزرگ تر و تلفیق شدن شرکت های کشتیرانی کانتینری با یک دیگر در حال افزایش است . قاره آسیا از کل مبادلات کانتینری جهان در سال جاری میلادی ، ۶۴ درصد و قاره اروپا ۱۸ درصد سهم داشته است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، با حضور محمد راستاد ؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، پنجاهمین نشست اتاق فکر این سازمان با موضوع " بنادر کانتینری و رقابت های بین المللی در تجارت دریایی " برگزار شد .
در پنجاهمین نشست اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که اعضای هیئت عامل سازمان و مدیران و کارشناسان صنعت حمل و نقل دریایی کشور حضور داشتند ، علیرضا چشم جهان ؛ کارشناس ارشد بندری و دریایی ، با استناد به گزارش " آنکتاد"، عملکرد بنادر کانتینری و خطوط کشتیرانی کانتینربر جهان را بررسی کرد .
چشم جهان با اشاره به رشد ٢.٧ درصدی تجارت دریایی در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ ، گفت : در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا در بنادر دنیا مبادله شد . در حوزه حمل و نقل کانتینری ، حدود ۷۹۳ میلیون کانتینر در بنادر کانتینری جهان جابجا شده است که رشد ٤.٧ درصدی داشته است .
چشم جهان با تأکید بر اینکه اقبال عمومی در نزد صاحبان کالا و خطوط حمل و نقل دریایی به حمل کانتینری ، طی دو دهه گذشته ، افزایش چشم گیری داشته است ، اظهار داشت : سهم کانتینر از کل مبادلات تجاری در دنیا از ۳ درصد در سال ۱۹۸۰ میلادی به ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۰ و از این میزان به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۷ ارتقاء یافته است .
به گفته چشم جهان ، سن کشتی ها با توجه به هزینه زا بودن کشتی های قدیمی و مصوبه آیمو برای سال ۲۰۲۰ ، رو به جوان سازی است . از لحاظ ظرفیت نیز ناوگان کانتینری از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ ، رشد ۶ درصدی داشته است .
وی با بیان اینکه همچنان بیشترین سفارش ساخت را سه کشور چین ، کره جنوبی و ژاپن دارند ، گفت : متوسط سن کشتی ها به ۲۱ سال رسیده است . در حال حاضر کشتی های با ظرفیت ۲۳ هزار تی ای یو در حال ساخت است و ۳۳ درصد از کل ناوگان دنیا بالای ۱۰ هزار تی ای یو ظرفیت دارد .
وی گفت : اقبال عمومی به داشتن کشتی های بزرگ تر و تلفیق شدن شرکت های کشتیرانی کانتینری با یک دیگر در حال افزایش است . قاره آسیا از کل مبادلات کانتینری جهان در سال جاری میلادی ، ۶۴ درصد و قاره اروپا ۱۸ درصد سهم داشته است .