در حال بارگذاری ...
  • تشریح آخرین وضعیت تکمیل پروژه خط‌آهن میانه - بستان‌آباد

    مسافرانی که می‌خواهند به شمال غرب کشور سفر کنند و یا بازدید از استان‌های شمال کشور داشته باشند و یا‌ از شمال غرب کشور به سایر شهرها سفر کنند ، می‌توانند استفاده از حمل‌ونقل ریلی در این مسیر ، ضمن کاهش هزینه‌ها ، افزایش زمان سیر و ایمنی تردد داشته باشند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با بیان اینکه خط‌آهن میانه - بستان‌آباد تا پایان هفته تکمیل می‌شود و تا ۱۰ روز آینده با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد ، گفت : پیش‌بینی می‌شود اتصال این خط به تبریز تا یک سال آینده انجام شود .

    محمد وحدتی هلان در تشریح آخرین وضعیت تکمیل پروژه خط‌آهن میانه - بستان‌آباد ، اظهار داشت : طرح احداث راه‌آهن دوخطه میانه - بستان‌آباد - تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت ، قطعه میانه - بستان‌آباد ‌تا امروز بیش از ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته جاری به پایان برسد . ایستگاه‌ و خط‌آهن در این پروژه پس از تکمیل ، تحویل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌شود و سپس واگن‌ها و قطار برای انتقال مسافران از آذربایجان شرقی و بستان‌آباد به سمت میانه ، تهران و سایر شهرها آماده می‌شود تا بدین ترتیب این خط به شبکه راه‌آهن سراسری کشور متصل شود .

    وی با اشاره به اینکه ‌پیش بینی‌می شود اتصال این خط‌آهن به تبریز تا یک سال آینده انجام شود ، ادامه داد : خط ریلی میانه - بستان‌آباد پس از تکمیل تا تبریز ، تهران را به کشورهای ترکیه و آذربایجان متصل می‌کند ؛ از سوی دیگر خط‌آهن اردبیل نیز‌ در حال اجرا است و بدین ترتیب کریدور ریلی ترانزیتی به سمت ترکیه و آذربایجان خواهیم داشت که در حمل‌ونقل ریلی بار و ترانزیت کالا بسیار مؤثر است .

    احداث پارک لجستیکی در بستان‌آباد برای صادرات و واردات

    رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی اظهار داشت : قرار است یک پارک لجستیکی در بستان‌آباد احداث شود که با ایجاد این لجستیک‌ پارک همه کالاهایی که از کشورهای همسایه وارد می‌شود در بستان‌آباد دپو و سپس توزیع می‌شود ضمن آنکه کالاهای داخل کشور برای صادرات نیز در این پارک لجستیکی دپو می‌‌شود و پس از انجام تشریفات گمرکی ، کالاها به مقاصد خود حمل می‌شود . پیش‌بینی می‌شود بهره‌وری خط‌آهن مذکور پس از احداث پارک لجستیکی در حمل کالا افزایش بسزایی داشته باشد و از نظر صادرات و واردات ریلی کالا ‌با احداث این پارک لجستیک ، شرایط برای صاحبان کالا و صادرکننده‌ها و یا واردکننده‌ها تسهیل شود .

    وحدتی با اشاره به مزایای گردشگری این خط ریلی اضافه کرد : بسیاری از مسافران که از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند به راحتی می‌توانند با استفاده از این خط‌آهن و اتصال به شبکه راه‌آهن سراسری ، به دیگر شهرهای کشور سفر کنند ضمن آنکه در داخل کشور هم مسافران می‌توانند با استفاده از خط ریلی به کشورهای همسایه با ‌قطار سفر کنند . احداث این خط‌‌آهن زیرساختی برای ارتباط همه نقاط کشور و کشورهای همسایه در قالب حمل‌ونقل مسافری و ریلی  خواهد بود .

    این نماینده مجلس با اشاره به بهبود شبکه ترابری منطقه ، افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده‌ای با تکمیل این خط ، اظهار داشت : با اتصال این خط‌آهن از میانه به بستان‌آباد و تا یک سال آینده اتصال آن به تبریز ، از نظر ایمنی سیر شرایط بسیار مناسب‌تر خواهد شد و در کنار کاهش استفاده از حمل‌ونقل شخصی ، استفاده از حمل‌ونقل ریلی به عنوان حمل‌ونقل ایمن ، پاک و کم‌مصرف ، افزایش می‌یابد و این خود تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و ذخیره انرژی دارد .

    نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : مسافرانی که می‌خواهند به شمال غرب کشور سفر کنند و یا بازدید از استان‌های شمال کشور داشته باشند و یا‌ از شمال غرب کشور به سایر شهرها سفر کنند ، می‌توانند استفاده از حمل‌ونقل ریلی در این مسیر ، ضمن کاهش هزینه‌ها ، افزایش زمان سیر و ایمنی تردد داشته باشند .

    وی با اشاره به اینکه خط‌آهن میانه - بستان‌آباد ۱۳۲ کیلومتر طول دارد ، گفت : کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر اتصال مرکز شمال‌غرب کشور به شبکه ریلی سراسری و کاهش ۵.۵ ساعت زمان سفر با قطار از مزایای اجرای این خط است .

    وحدتی افزود : در مقایسه این مدل حمل‌ونقلی با حمل‌ونقل هوایی در ‌مسیر موازی و مشابه ، باید گفت که در کنار مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ریلی به نظر می‌رسد از نظر زمان سیر نیز تفاوت چندانی بین این دو مدل حمل و نقلی در مسیر مذکور نباشد ؛ ‌مسافران می‌توانند در مدت زمان ۴.۵ الی ۵ ساعت با قطار از بستان‌آباد تا تهران‌ جابه‌جا شوند در حالی که اگر بخواهیم این را با مسیر سفر به تبریز و از آنجا پرواز به تهران مقایسه کنیم ، شاید بتوان گفت تفاوت چندانی از نظر زمان سیر، بین این دو مدل حمل‌ونقلی وجود ندارد ضمن آنکه حمل‌ونقل ریلی هزینه کمتری دارد، بنابراین تأثیر این خط ریلی در توسعه گردشگری هم بسیار مثمر ثمر خواهد بود .

    رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی اظهار داشت : مقرر بود این خط ریلی در ‌چند روز آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح شود اما به دلیل بروز زلزله آذربایجان شرقی‌ پیش‌بینی می‌شود این خط‌آهن در ۱۰ روز آینده با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسد .




    مطالب مرتبط

    راه‌آهن سراسری ؛ از ترس دیروز تا اقتدار امروز

    راه‌آهن سراسری ؛ از ترس دیروز تا اقتدار امروز

    راه‌آهن ایران در جایگاهی قرار دارد که طول شبکه ریلی آن به بیش از ۱۱ هزار کیلومتر می‌رسد و به رغم تمام تحریم‌های ظالمانه که اقتصاد کشور را نشانه گرفته است ، دولت برنامه اتصال شبکه ملی به خطوط ریلی کشورهای افغانستان ، عراق ، ترکیه و آذربایجان که حکومت‌های گذشته از آن واهمه ...

    |

    اهمیت ویژه اقتصادی و سیاسی بندر چابهار در منطقه

    اهمیت ویژه اقتصادی و سیاسی بندر چابهار در منطقه

    در طراحی این بندر ، پنج پست اسکله به بهره‌برداری می‌رسد و بیش از ۲۰۰ هکتار زمین استحصال شده که می‌تواند برای مردم این استان اشتغال‌زایی ایجاد کند و هم می‌تواند ارتباط ایران با دیگر کشورها را نزدیک‌تر کند .

    |

    سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دولت در بندر شهید بهشتی چابهار

    سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دولت در بندر شهید بهشتی چابهار

    جایگاه جغرافیایی ایران اقتضا می‌کند که از ظرفیت ترانزیت به معنی عام کلمه بهتر استفاده کنیم الان نسبت به گذشته ، رفت و آمد و پروازهای خارجی از روی فضای ایران خیلی بیشتر شده است که یک مقدار از آن مربوط به حوادث اوکراین و قطر است .

    |

    نظرات کاربران