ارائه آخرین یافته های تحقیقاتی شرکت راه آهن در کنگره بین المللی تحقیقات ریلی ژاپن
جهت شناسایی عوامل موثر بر خدمات ، هشت مدل مختلف ارائه شد که شامل ۶ مدل با ارزیابی ساختاری بود و اجرای یک مدل پیشنهادی نرم افزاری نیز در این کنگره در ژاپن ارائه شد . مطالعه موردی این تحقیق شامل ارزیابی ۳۰۰ نفر از مسافران قطار حومه ای است که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، یک محقق و کارشناس ارشد راه آهن گفت : آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دوازدهمین کنگره بینالمللی تحقیقات ریلی ژاپن در سال ۲۰۱۹ ارائه شد .
عسل فرجپور با حضور در این کنگره بین المللی که توسط شرکت های راه آهن فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، ژاپن ، انگلستان و آمریکا تاسیس شده و هر سه سال یکبار برگزار می شود ، مقاله خود را به صورت سخنرانی ارائه کرد . در این کنگره بررسی رابطه کیفیت خدمات ریلی با رضایت مسافران از رویکرد تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) ارائه شد که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت .
وی ادامه داد : جهت شناسایی عوامل موثر بر خدمات ، هشت مدل مختلف ارائه شد که شامل ۶ مدل با ارزیابی ساختاری بود و اجرای یک مدل پیشنهادی نرم افزاری نیز در این کنگره در ژاپن ارائه شد . مطالعه موردی این تحقیق شامل ارزیابی ۳۰۰ نفر از مسافران قطار حومه ای است که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند .
این کارشناس ارشد شرکت راه آهن اضافه کرد : تحلیل عاملی مدل برتر ایجاد شده ، شامل ۵ متغیر پنهان : ۱) امنیت و ایمنی ۲) ویژگی های مسیر و سرویس ۳) اطلاع رسانی ۴) راحتی ۵) قابلیت اطمینان و ۱۹ متغیر آشکار در این یافته های عملی و تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته است .
به گفته وی ، یافته های این تحقیق نشان می دهد ، فاصله بین ایستگاه راه آهن تا مقاصد مسافران و تواتر سفر افراد در مسیر قطارهای حومه ای بیشترین اثر را بر بهبود سطح رضایتمندی آنان در استفاده از این حمل و نقل سبز در حومه کلانشهرها دارد . توسعه حمل و نقل درب به درب و تدارک بلیت های مدت دار با قابلیت استفاده مکرر می تواند راه حل هایی مشوق جهت بهبود هرچه بیشتر رضایت مسافران باشد .
شایان ذکر است ، دوازدهمین کنگره بین المللی تحقیقات ریلی ژاپن ۲۰۱۹ که روز ۲۸ اکتبر (۶ آبان) در شهر توکیو آغاز شد تا اول نوامبر (۱۰ آبان) ادامه دارد .
این کنگره علمی تحقیقاتی فرصتی برای تبادل نظر مهندسان و محققان حوزه ریلی در سطح بین المللی است که مقاله سه محقق ایرانی مورد پذیرش قرار گرفت و تنها امکان حضور یک محقق ایرانی (عسل فرجپور) در این کنگره فراهم شد .