در حال بارگذاری ...

بررسی چالش های مهم راه های روستایی کشور در یازدهمین همایش ملی قیر و آسفالت

با توجه به اینکه راه های روستایی از منابع مالی مختلفی تامین اعتبار می شوند و دستگاه های مختلفی در ساخت آنها دخالت دارند ، لازم است یک فرماندهی و مدیریت متمرکز و یکپارچه ای بر این پروژه ها در کشور وجود داشته باشد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در یازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت کشور ، فرصت ها و چالشها در ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

رضا اکبری سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در این همایش که در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برگزار شد ، اظهار داشت : جمعیت روستایی کشور نزدیک به ۲۱ میلیون نفر است و تعداد روستاهای دارای سکنه نیز در حدود ۶۰ هزار روستاست که از این تعداد ، حدود ۶۸۰۰ روستای بیش از ۲۰ خانوار با جمعیت حدود ۶.۱ میلیون نفر و طول راه حدود ۲۸ هزار کیلومتر فاقد آسفالت هستند ولی در عین حال ، برخورداری جمعیتی روستاهای آسفالته بالای ۲۰ خانوار حدود ۹۳ درصد است .

اکبری با اشاره به این که طول راه های روستایی آسفالته کشور بیش از ۱۱۰ هزار کیلومتر است و ۲۲ هزار کیلومتر نیز راه شنی (شوسه) وجود دارد ، افزود : از این تعداد ، تنها ۲۶۰۰ روستای بالای ۵۰ خانوار با جمعیت یک میلیون نفر با طول راه ۱۳۷۰۰ کیلومتر ، فاقد آسفالت هستند که برنامه ریزی برای تکمیل راه آسفالته این روستاها هم اکنون انجام شده و آسفالت بسیاری از راه ها نیز در دست اجراست .

وی با اعلام این مطلب که طول راه های روستایی از طول معادل راههای شریانی و اصلی کشور هم بالاتر است، لزوم توجه بیشتر دست اندرکاران به چالشها و نیازهای این راهها در شبکه حمل و نقل کشور را خواستار شد .

سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان این که برای بهبود و ارتقای کیفی و کمی راههای روستایی کشور چند کار بسیار مهم باید انجام شود که برخی در کوتاه مدت و برخی در بلند مدت مورد توجه و اقدام قرار خواهد گرفت ، افزود : یکی از این کارهای مهم اصلاح فرهنگ ساخت و روکش آسفالت راه های روستایی کشور است . با توجه به سبد متنوع روکش های آسفالتی مورد تایید نظام فنی و اجرایی کشور ، متاسفانه در سنوات گذشته صرفا از روکش آسفالت گرم ضخیم در راههای روستایی استفاده شده است که ضمن افزایش قابل توجه هزینه و افزایش مطالبات دولت به پیمانکاران ، به دلیل تشدید مشکلات ناشی از قیمت بالا و کمبود مصالح مصرفی از جمله قیر رایگان ، امکان تداوم این روند برای دولت مقدور نیست و حتما باید از انواع دیگر روکشهای آسفالتی نازک و آسفالتهای سرد استفاده شود .

اکبری با تاکید بر اینکه منابع اعتباری مربوط به ساخت و نگهداری راههای روستایی باید بصورت بهینه و درست توزیع و مصرف شود و اعتبارات باید شفاف سازی شوند ، گفت : با توجه به اینکه بودجه مربوط به ساخت و نگهداری راه های روستایی از طرق مختلف ملی و استانی و استفاده از تبصره ها و بندهای قانونی مختلف و توسط دستگاه های مختلف بعضاً به صورت متمرکز یا غیر متمرکز و پراکنده تامین و هزینه می شود، لازم است این بودجه در سراسر کشور بصورت متمرکز در اختیار یک سیستم مسئول قرار داده شود تا امکان برنامه ریزی صحیح و پاسخگویی لازم فراهم گردد . تدوین شاخص های مناسب توزیع اعتبارات برای ساخت و نگهداری راه های روستایی نیز یکی از ملزومات توزیع بهینه این منابع است که البته این مساله در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای علیرغم بودجه ملی بسیار محدودی که دارد، بسیار دقیق و کامل مد نظر قرار داده شده است .

 

 

اکبری ضمن بیان این مطلب که راه های روستایی باید بر اساس نیاز مردم و ساکنان روستا ساخته شود و از آنها نظرسنجی شود ، اظهار داشت : با توجه به اینکه آیین نامه ها و ضوابط فنی بعضاً منجر به تعریف پروژه های بسیار سنگین و پرهزینه و طولانی مدت می شود که موجبات نارضایتی ساکنان روستا را فراهم می کند ، در بسیاری از موارد با شنیدن صدای ساکنان روستا، می توان مشخصات فنی پروژه ها را به گونه ای تعدیل نمود که با کمترین زمان و هزینه ، پروژه به بهره برداری برسد و موجبات رضایتمندی مردم را نیز فراهم نماید .

سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به لزوم هویت دار شدن راههای شنی در کشور اظهار داشت : با توجه به اینکه ساخت و نگهداری راههای روستایی در بسیاری از کشورهای جهان بصورت شنی تعریف می شود و الزامی به روکش آسفالت همه راههای روستایی وجود ندارد، لزوم تعریف دقیق ویژگی های راههای شنی و تعریف برخی از راههای روستایی کشور بصورت شنی با استاندارد مناسب برای نگهداری ضروری است و لازم است این موضوع که بخشی از راههای روستایی کشور باید همیشه بصورت شنی باقی بمانند ، در ادبیات فنی و اجتماعی کشور جای خود را باز کند.

وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت و فرماندهی یکپارچه از لحاظ فنی و مالی و مدیریتی بر پروژه های راه های روستایی حاکم باشد ، گفت : با توجه به اینکه راه های روستایی از منابع مالی مختلفی تامین اعتبار می شوند و دستگاه های مختلفی در ساخت آنها دخالت دارند ، لازم است یک فرماندهی و مدیریت متمرکز و یکپارچه ای بر این پروژه ها در کشور وجود داشته باشد . متخصصان و دست اندرکاران ساخت و نگهداری راه های روستایی باید استقلال کافی در تصمیم گیری و اولویت بندی پروژه ها داشته باشند و تحت فشارهای ناشی از افراد و عوامل مختلف قرار نگیرند تا منابع مالی بصورت درست و بهینه و اولویت بندی شده مصرف شود .

وی یکی دیگر از این کارهای مهم را شناسنامه دار کردن راههای روستایی کشور عنوان کرد و افزود : البته با برداشت اطلاعات و مختصات راههای روستایی در سنوات گذشته در محیط GIS تا حد بسیاری این مهم پوشش داده شده است و لازم است این مساله همچنان مورد توجه قرار گیرد و اطلاعات بصورت بروز در دسترس باشد .

سرپرست معاونت راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با تاکید بر اینکه باید ساختار مناسب سازمانی در رده های ملی و استانی برای موضوع مسئولیت ساخت و نگهداری راههای روستایی کشور وجود داشته باشد ، گفت : با توجه به اینکه به این موضوع بصورت کامل و شایسته توجه نشده است و راههای روستایی در ۲۰ سال گذشته مرتباً دستخوش تغییرات ساختاری و سازمانی بوده است ، این موضوع به کیفیت و کمیت پروژه های آن ضربه بسیاری وارد کرده است.

اکبری یکی از دیگر کارهای مهم در اصلاح فرهنگ ساخت و روکش آسفالت راه های روستایی کشور را این دانست که باید منابع مایل پایداری برای نگهداری راه های روستایی تعریف و پیاده سازی شود .

وی در خاتمه بر تامین حداقل ماشین آلات مورد نیاز ساخت راههای روستایی (ماشین آلات متعارف) برای ساخت و تکمیل پروژه ها و نگهداری آنها در استانها تاکید کرد .




مطالب مرتبط

در شهرستان فاروج ۱۲.۶ کیلومتر راه روستایی (محورهای آق چشمه ، زینکانلو ، محمدآباد و احسان آباد) ، در شهرستان بجنورد ۹.۶ کیلومتر راه روستایی (محورهای ایوب ، یزدان آباد و حسن آباد) و در شهرستان بام و صفی آباد ۷.۷ کیلومتر راه روستایی ( محورهای بانی در و زنفت) احداث و آسفالت شده است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را بسیار مهم و راهبردی عنوان کرد و ضمن قدردانی از تحقق بخش زیادی ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در بازدید یک روزه از ۲۳۸ کیلومتر محورهای شریانی شرق تا غرب گلستان ، گفت که پروژه ...

|

در ۱۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی شهرستان هم خط کشی انجام شد تا عبور و مرور از این جاده ها با ایمنی بیشتر انجام گیرد .

|

۸۷ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال احداث شده است . در سال ۱۴۰۲ ساخت و زیرسازی ۹۳ کیلومتر راه روستایی در استان لرستان انجام شده است .

|

نظرات کاربران