در حال بارگذاری ...
  • بررسی چالش های مهم راه های روستایی کشور در یازدهمین همایش ملی قیر و آسفالت

    با توجه به اینکه راه های روستایی از منابع مالی مختلفی تامین اعتبار می شوند و دستگاه های مختلفی در ساخت آنها دخالت دارند ، لازم است یک فرماندهی و مدیریت متمرکز و یکپارچه ای بر این پروژه ها در کشور وجود داشته باشد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در یازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر و آسفالت کشور ، فرصت ها و چالشها در ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

    رضا اکبری سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در این همایش که در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برگزار شد ، اظهار داشت : جمعیت روستایی کشور نزدیک به ۲۱ میلیون نفر است و تعداد روستاهای دارای سکنه نیز در حدود ۶۰ هزار روستاست که از این تعداد ، حدود ۶۸۰۰ روستای بیش از ۲۰ خانوار با جمعیت حدود ۶.۱ میلیون نفر و طول راه حدود ۲۸ هزار کیلومتر فاقد آسفالت هستند ولی در عین حال ، برخورداری جمعیتی روستاهای آسفالته بالای ۲۰ خانوار حدود ۹۳ درصد است .

    اکبری با اشاره به این که طول راه های روستایی آسفالته کشور بیش از ۱۱۰ هزار کیلومتر است و ۲۲ هزار کیلومتر نیز راه شنی (شوسه) وجود دارد ، افزود : از این تعداد ، تنها ۲۶۰۰ روستای بالای ۵۰ خانوار با جمعیت یک میلیون نفر با طول راه ۱۳۷۰۰ کیلومتر ، فاقد آسفالت هستند که برنامه ریزی برای تکمیل راه آسفالته این روستاها هم اکنون انجام شده و آسفالت بسیاری از راه ها نیز در دست اجراست .

    وی با اعلام این مطلب که طول راه های روستایی از طول معادل راههای شریانی و اصلی کشور هم بالاتر است، لزوم توجه بیشتر دست اندرکاران به چالشها و نیازهای این راهها در شبکه حمل و نقل کشور را خواستار شد .

    سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان این که برای بهبود و ارتقای کیفی و کمی راههای روستایی کشور چند کار بسیار مهم باید انجام شود که برخی در کوتاه مدت و برخی در بلند مدت مورد توجه و اقدام قرار خواهد گرفت ، افزود : یکی از این کارهای مهم اصلاح فرهنگ ساخت و روکش آسفالت راه های روستایی کشور است . با توجه به سبد متنوع روکش های آسفالتی مورد تایید نظام فنی و اجرایی کشور ، متاسفانه در سنوات گذشته صرفا از روکش آسفالت گرم ضخیم در راههای روستایی استفاده شده است که ضمن افزایش قابل توجه هزینه و افزایش مطالبات دولت به پیمانکاران ، به دلیل تشدید مشکلات ناشی از قیمت بالا و کمبود مصالح مصرفی از جمله قیر رایگان ، امکان تداوم این روند برای دولت مقدور نیست و حتما باید از انواع دیگر روکشهای آسفالتی نازک و آسفالتهای سرد استفاده شود .

    اکبری با تاکید بر اینکه منابع اعتباری مربوط به ساخت و نگهداری راههای روستایی باید بصورت بهینه و درست توزیع و مصرف شود و اعتبارات باید شفاف سازی شوند ، گفت : با توجه به اینکه بودجه مربوط به ساخت و نگهداری راه های روستایی از طرق مختلف ملی و استانی و استفاده از تبصره ها و بندهای قانونی مختلف و توسط دستگاه های مختلف بعضاً به صورت متمرکز یا غیر متمرکز و پراکنده تامین و هزینه می شود، لازم است این بودجه در سراسر کشور بصورت متمرکز در اختیار یک سیستم مسئول قرار داده شود تا امکان برنامه ریزی صحیح و پاسخگویی لازم فراهم گردد . تدوین شاخص های مناسب توزیع اعتبارات برای ساخت و نگهداری راه های روستایی نیز یکی از ملزومات توزیع بهینه این منابع است که البته این مساله در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای علیرغم بودجه ملی بسیار محدودی که دارد، بسیار دقیق و کامل مد نظر قرار داده شده است .

     

     

    اکبری ضمن بیان این مطلب که راه های روستایی باید بر اساس نیاز مردم و ساکنان روستا ساخته شود و از آنها نظرسنجی شود ، اظهار داشت : با توجه به اینکه آیین نامه ها و ضوابط فنی بعضاً منجر به تعریف پروژه های بسیار سنگین و پرهزینه و طولانی مدت می شود که موجبات نارضایتی ساکنان روستا را فراهم می کند ، در بسیاری از موارد با شنیدن صدای ساکنان روستا، می توان مشخصات فنی پروژه ها را به گونه ای تعدیل نمود که با کمترین زمان و هزینه ، پروژه به بهره برداری برسد و موجبات رضایتمندی مردم را نیز فراهم نماید .

    سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به لزوم هویت دار شدن راههای شنی در کشور اظهار داشت : با توجه به اینکه ساخت و نگهداری راههای روستایی در بسیاری از کشورهای جهان بصورت شنی تعریف می شود و الزامی به روکش آسفالت همه راههای روستایی وجود ندارد، لزوم تعریف دقیق ویژگی های راههای شنی و تعریف برخی از راههای روستایی کشور بصورت شنی با استاندارد مناسب برای نگهداری ضروری است و لازم است این موضوع که بخشی از راههای روستایی کشور باید همیشه بصورت شنی باقی بمانند ، در ادبیات فنی و اجتماعی کشور جای خود را باز کند.

    وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت و فرماندهی یکپارچه از لحاظ فنی و مالی و مدیریتی بر پروژه های راه های روستایی حاکم باشد ، گفت : با توجه به اینکه راه های روستایی از منابع مالی مختلفی تامین اعتبار می شوند و دستگاه های مختلفی در ساخت آنها دخالت دارند ، لازم است یک فرماندهی و مدیریت متمرکز و یکپارچه ای بر این پروژه ها در کشور وجود داشته باشد . متخصصان و دست اندرکاران ساخت و نگهداری راه های روستایی باید استقلال کافی در تصمیم گیری و اولویت بندی پروژه ها داشته باشند و تحت فشارهای ناشی از افراد و عوامل مختلف قرار نگیرند تا منابع مالی بصورت درست و بهینه و اولویت بندی شده مصرف شود .

    وی یکی دیگر از این کارهای مهم را شناسنامه دار کردن راههای روستایی کشور عنوان کرد و افزود : البته با برداشت اطلاعات و مختصات راههای روستایی در سنوات گذشته در محیط GIS تا حد بسیاری این مهم پوشش داده شده است و لازم است این مساله همچنان مورد توجه قرار گیرد و اطلاعات بصورت بروز در دسترس باشد .

    سرپرست معاونت راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با تاکید بر اینکه باید ساختار مناسب سازمانی در رده های ملی و استانی برای موضوع مسئولیت ساخت و نگهداری راههای روستایی کشور وجود داشته باشد ، گفت : با توجه به اینکه به این موضوع بصورت کامل و شایسته توجه نشده است و راههای روستایی در ۲۰ سال گذشته مرتباً دستخوش تغییرات ساختاری و سازمانی بوده است ، این موضوع به کیفیت و کمیت پروژه های آن ضربه بسیاری وارد کرده است.

    اکبری یکی از دیگر کارهای مهم در اصلاح فرهنگ ساخت و روکش آسفالت راه های روستایی کشور را این دانست که باید منابع مایل پایداری برای نگهداری راه های روستایی تعریف و پیاده سازی شود .

    وی در خاتمه بر تامین حداقل ماشین آلات مورد نیاز ساخت راههای روستایی (ماشین آلات متعارف) برای ساخت و تکمیل پروژه ها و نگهداری آنها در استانها تاکید کرد .




    مطالب مرتبط

    برگزاری نشست هم اندیشی در پایانه حمل و نقل کالای استان تهران

    برگزاری نشست هم اندیشی در پایانه حمل و نقل کالای استان تهران

    با پیگیری های صورت گرفته وضعیت بهداشتی و نظافت ، فضای سبز و خوابگاه رانندگان نسبت به قبل بسیار بهبود یافته است و امید است با تلاش همه جانبه مسئولین زحمتکش این مجموعه شاهد افزایش رضایتمندی کاربران باشیم .

    |

    ممنوعیت تردد وانت بارهای حامل بار بدون بارنامه در جاده های بین شهری همدان

    ممنوعیت تردد وانت بارهای حامل بار بدون بارنامه در جاده های بین شهری همدان

    لازمه صدور بارنامه برای رانندگان و ناوگان حمل و نقل عمومی داشتن صلاحیت های فردی راننده و ناوگان است که در این خصوص رانندگان قبلا باید نسبت به دریافت کارت هوشمند راننده و ناوگان اقدام کرده باشند .

    |

    لزوم توسعه بزرگراه های استان خراسان شمالی

    لزوم توسعه بزرگراه های استان خراسان شمالی

    در بارندگی های بهار امسال ، بخشی از جاده های روستایی و محورهای فرعی استان دچار خسارت شد و در این زمینه ، در نشست هایی که برگزار شد ، تلاش به عمل آمده است تا منابع مورد نیاز برای بازسازی این محورها تامین شود .

    |

    نظرات کاربران