در حال بارگذاری ...
  • تشریح آخرین وضعیت رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور

    زمانی که از واژۀ رسوب کالا در بنادر و گمرکات ، تعریف دقیق ، علمی و منطقی صورت پذیرفت و تفاوت آن با بحث موجودی کالا مشخص شد ، تحلیل در این زمینه نیز وجهه علمی و تخصصی به خود گرفت .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون فنی گمرک با اشاره به آخرین وضعیت رسوب کالاها در گمرک ، گفت : آمار تکمیلی نشان می دهد بیش از ۱۰۰۰۰ کانتینر ظرف ۱۰ روز از گمرکات مهم کشور ترخیص شده است .

    مهرداد جمال ارونقی در مورد وضعیت رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور اظهار کرد : ابتدای تیرماه سالجاری بود که وزیر امور اقتصادی و دارائی طی نامه ای با عنوان رئیس جمهور آخرین وضعیت رسوب کالا را تشریح کرد و طبق دستور رئیس جمهوری مقرر شد برای رفع مشکلات و ترخیص سریع کالاها، کمیته ای به ریاست وزیر اقتصاد و با شرکت نمایندگان وزارت راه و شهرسازی ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، وزارت جهاد کشاورزی ، بانک مرکزی و گمرک ایران تشکیل شود .

    معاون فنی گمرک ایران افزود : در اجرای دستور ریاست جمهوری مبنی بر تشکیل کمیته ای با ترکیب اشاره شده ، پیرو بازدید صورت گرفته از بندر امام خمینی (ره) ، در اواخر تیرماه سال جاری ، به همراه نمایندگان وزارتخانه های صنعت ، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی ، راه و شهرسازی ، بهداشت ، بانک مرکزی ، استاندارد و گمرک ایران از بندر شهید رجائی بازدید جامعی به عمل آمد و ضمن تشکیل جلسه با فعالان اقتصادی در رابطه با مشکلات موجود مواردی در ۱۲ بند مصوب و در تاریخ ۲۵ تیرماه از سوی وزیر امور اقتصادی و دارائی به استحضار رئیس جمهور رسید و حسب نظر ایشان مقرر شد پیشنهادهای مطرح شده ، با همکاری و مساعدت روسای دستگاه های ذیربط تا حصول نتیجۀ اجرایی پیگیری شود .

    معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با بیان اینکه آمار و ارقام نشان می دهد عملکرد دستگاه های ذیربط در اجرائی نمودن این مصوبات مثبت بوده است خاطر نشان کرد : زمانی که از واژۀ رسوب کالا در بنادر و گمرکات ، تعریف دقیق ، علمی و منطقی صورت پذیرفت و تفاوت آن با بحث موجودی کالا مشخص شد ، تحلیل در این زمینه نیز وجهه علمی و تخصصی به خود گرفت . به نظرم ، با این حال با تشکیل جلسات متعددی که در راستای رفع مشکلات موجود در بنادر و گمرکات صورت پذیرفته است و اقدامات عملی در این راستا ، موفقیت های زیادی نسبت به قبل بدست آمده که جادارد به برخی از آنها اشاره شود .

    ارونقی با اشاره به آخرین آمار کالاهای موجود در بنادر افزود : آمار کالاهای موجود در بنادر را در سه بُعد می توان مورد بررسی قرار داد که مورد نخست کالاهای کانتینری است .

    آخرین وضعیت رسوب کالاهای کانتینری در گمرک

    وی ادامه داد : طی ماه های گذشته آمار کانتینرهای موجود در بنادر و گمرکات کشور به بیش از ۱۱۰ هزار TEU سوق پیدا کرده بود و این امر نشان می داد علیرغم کانتینرهای موجود در بنادر ، کانتینرهای جدید به این کانتینرها اضافه می شود ؛ به عبارت دیگر روند موجودی کانتینرهای بنادر صعودی گزارش شده بود . اما به نظر می رسد با اتخاذ تدابیر لازم ، این بار تعداد کانتینرهای ترخیص شده رو به صعود می باشد .

    معاون گمرک ایران ادامه داد : آمار رسمی ارائه شده از سوی مراجع ذیربط نشان می دهد در پایان مهرماه تعداد کانتینرهای وارداتی موجود در بنادر و گمرکات کشور به حدود ۸۰ هزار کانتینر بالغ می شود که اگر تعداد باکس کانتینر مدنظر باشد این رقم به زیر ۶۰ هزار کانتینر خواهد رسید . آمار تکمیلی نشان می دهد بیش از ۱۰۰۰۰ کانتینر ظرف ۱۰ روز از گمرکات مهم کشور ازجمله گمرکات شهید رجائی بندرعباس ، بندر امام خمینی (ره) ، بندرانزلی و خرمشهر ترخیص شده است . البته این موضوع به این مفهوم نیست که ورودی کالای کانتینر به این بنادر وجود نداشته که موجودی کانتینرها به مرور زمان کم شده باشد بلکه ورودی کانتینرها نیز کمافی السابق ادامه داشته و این آمار ، کاهشی نشان نمی دهد .

    چقدر کالای غیرکانتینری در گمرکات وجود دارد ؟

    ارونقی با اشاره به بعد دوم آمار یعنی کالاهای غیرکانتینری (غیراساسی) نیز اشاره کرد و چنین گفت : آمار کالاهای غیرکانتینری نشان می دهد این کالاها اغلب ، اقلام سرمایه ای و تجهیزات و ماشین آلات حجیمی هستند که بصورت فله در بنادر کشور موجودند از جمله تجهیزات نیروگاهی ، ماشین آلات معادن ، تجهیزات حفاری ، کالاهای راهبردی پروژه ها و کالاهائی از این قبیل که ترخیص این اقلام نیز نشان می دهد مشکلی در انجام تشریفات گمرکی و خروج این اقلام نیز وجود ندارد . به عنوان مثال می توان گفت ظرف ۱۰ روز به میزان ۵۰۰ هزار تن از این اقلام، توسط گمرکات کشور ترخیص شده است و درحال حاضر ، مقدار این کالاهای غیرکانتینری به بیش از ۴ میلیون تن برآورد می گردد .

    معاون فنی گمرک ایران افزود : البته بررسی این کالاها نشان می دهد این اقلام دائم درحال جابجائی هستند یعنی زمانی که تعدادی از این اقلام ترخیص می شوند کالاهای دیگری وارد و جزو آمار موجودی بنادر محسوب می شوند . اینها کالاهایی هستند که برای ترخیص اغلب آنها مصوبات فراقانونی و معافیت ها و تسهیلات ویژه ای نیز درنظر گرفته شده و علی الاصول نباید مشکلی برای ترخیص این کالاها از گمرک وجود داشته باشد .




    مطالب مرتبط

    در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۱۱ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۸۴ هزار دلار وارد کشور شد .

    |

    تقویت گمرک به عنوان متولی اصلی نظارت بر تجارت در نواحی مرزی و پرهیز از دخالت های غیرحرفه ای را در امر مبارزه با قاچاق حائز اهمیت دانست .

    |

    ارزش صادرات ایران به کشور های عراق ، ترکیه ، جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان ، ارمنستان ، کویت ، قطر و عربستان سعودی با کاهش و با کشورهای همسایه امارات متحده عربی ، پاکستان ، افغانستان ، عمان ، فدراسیون روسیه ، قزاقستان و بحرین با افزایش روبرو بوده است .

    |

    در ۱۱ ماهه سال جاری ترانزیت خارجی از مبدا گمرک پرویز خان با ۳۶۳ درصد رشد به ۳ میلیون و ۴۹۲ هزار تن رسیده که به عنوان دروازه ترانزیتی نوظهور در ایران در رتبه دوم گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی پس از گمرک منطقه ویژه شهید رجایی قرار گرفته است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در ۱۱ ماهه امسال ۵ هزار و ۸۵۷ دستگاه کشنده به ارزش ۷۵۲ میلیون و ۴۲۱ هزار دلار در جهت نوسازی و افزایش ظرفیت ناوگان جاده ای کشور ...

    |

    نظرات کاربران