در حال بارگذاری ...
  • آغاز فاز اول اجرای گمرک هوشمند در کشور

    دستیابی به گمرک هوشمند هدفی است که از همان روز اول ورود وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران دنبال شده و پس از عبور گمرک از مراحل مکانیزاسیون ، حذف کاغذ و حذف دخالت نیروی انسانی ، هم‌اکنون ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که مقصد نهایی آن گمرک هوشمند است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران از کلید خوردن فاز اول گمرک هوشمند و حرکت به سمت آن خبر داد و گفت : به دلیل پیچیدگی و کثرت قوانین و مقررات گمرکی ، مراحل مختلف گمرک هوشمند بایستی به‌تدریج انجام و عملیاتی شود .

    علی بعیدی مفردنیا در مراسم معارفه و تکریم مدیرکل گمرک تهران افزود : رونمایی از سامانه‌های گمرک موبایل ، پلمپ هوشمند و شبکه اجتماعی فعالان مجاز که چندی پیش با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام شد ، ابزارهای مهمی برای رسیدن به گمرک هوشمند هستند و بسیاری از کشورهای دنیا نیز با انجام پروژه‌های مربوط به گمرک هوشمند ، در این مسیر قرار دارند و به آن افتخار می‌کنند . دستیابی به گمرک هوشمند هدفی است که از همان روز اول ورود وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران دنبال شده و پس از عبور گمرک از مراحل مکانیزاسیون ، حذف کاغذ و حذف دخالت نیروی انسانی ، هم‌اکنون ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که مقصد نهایی آن گمرک هوشمند است .

    معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌‌الملل گمرک ایران با بیان اینکه اقدامات انجام شده در چارچوب گمرک الکترونیکی سبب تسهیل و تسریع فرآیند تشریفات ترخیص کالا شده است ، گفت : یکی از این اقدامات استفاده از کارشناس مجازی برای بررسی اظهارنامه‌ها است که هدف اصلی آن استفاده بهینه از منابع انسانی متخصص و ماهر در سطح گمرکات کشور است .

    بعیدی شایسته‌سالاری و دانش‌محوری را از عوامل مهم در بحث گمرک هوشمند خواند و گفت : نتایج اجرایی و عملی گمرک هوشمند را باید همه ذی‌نفعان لمس و حس کنند و ما هنوز تا رسیدن به این مرحله فاصله داریم و در واقع در ابتدای راه هستیم . ما در بحث گمرک هوشمند در لبه دانش حرکت می‌کنیم که به نوبه خود بالاترین حد دانش است و برای آنکه حرکت‌مان در این مسیر مستمر باشد ، نیاز به نیروی دانش‌گر و هیئت‌ها و مدیریت‌های علمی و شایسته داریم .

    معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تعرفه و نقش آن در سیاست‌ها و فعالیت‌های گمرکی و تجاری اشاره کرد و گفت : تعرفه علمی‌ترین بحث گمرکی است که نه تنها در ایران ، بلکه در همه کشورهای دنیا مورد توجه قرار دارد و تمام مقررات و قوانین در تجارت فرامرزی به سمت سیاست‌های تعرفه‌ای هدایت می‌شود . به همین دلیل است که به منظور سهولت و شفافیت امور گمرکی ، اعداد و ارقام تعرفه‌ای جزئی تر تعریف می کنند .

    بعیدی مفردنیا در پایان با بیان اینکه مدیرکل جدید گمرک تهران در زمینه تعرفه و مباحث مربوط به آن دارای تجارب و اطلاعات خوبی است ، از خدمات ابوالفضل اکبرپور ، مدیرکل سابق گمرک تهران که طی مدت تصدی بر این گمرک ، منشأ خدمات زیادی بوده است قدردانی و برای محمدمهدی برفامی ، مدیرکل جدید گمرک تهران آرزوی موفقیت کرد .

    این گزارش حاکی است ابوالفضل اکبرپور مدیرکل سابق گمرک تهران نیز در این مراسم با قدردانی و تشکر از همکاران خود ابراز امیدواری کرد که مدیرکل جدید و همکاران گمرک تهران همچنان در ارائه خدمات ذی‌نفعان موفق باشند . و برای برفامی آرزوی توفیق کرد .

    محمدمهدی برفامی ، مدیرکل جدید گمرک تهران نیز طی سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه در حال حاضر گمرک علاوه بر بحث درآمدزایی ، ارائه تسهیلات و امکانات به ذی‌نفعان را در دستور کار خود دارد ، گفت : هدف مهم همه ما حرکت به سمت تحقق گمرک هوشمند است و باید باید تلاش کنیم تا شرایط مناسب برای اجرایی شدن این امر فراهم شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه کارگروه نحوه استقرار سامانه‌های گمرکی در گمرکات اجرایی کشور با حضور مدیران و معاونین دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی و ...

    |

    صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد ، کرمان موتور با ۹.۶۵ درصد و کوروش موتور آریا با ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو ، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند . چین ، امارات متحده عربی و ترکیه ۳ کشور عمده طرف معامله برای واردات اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وصولی‌های گمرک و واریزی به خزانه در سال ۱۴۰۲ با ۵۴ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به رقم ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسید . ...

    |

    بیشترین میزان واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ از مبدا کشورهای امارات متحده عربی ، ترکیه ، عمان ، پاکستان ، مالزی ، عراق ، ازبکستان و اندونزی بوده است .

    |

    عملیاتی کردن تبادل الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات با تشکیل تیم اجرایی از سوی دو طرف ، ارائه تسهیلات گمرکی برای تسهیل تهاتر کالایی در منطقه آزاد چابهار و امکان تردد کامیون‌های ایرانی به عمق سرزمینی پاکستان از جمله توافقات بین ایران و پاکستان بود .

    |

    نظرات کاربران