در حال بارگذاری ...
  • اعلام آخرین تغییرات احتمالی در INCOTERMS‌ ۲۰۲۰ در حوزه حمل و نقل

    انتظار این است که اینکوترمز جدید در فصل آخر سال ۲۰۱۹ ، همزمان با صد سالگی اتاق بازرگانی بین‌المللی تهیه شده و از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ اجرایی شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در حال تهیه پیش‌نویسی برای اینکوترمز (اصطلاحات تجارت بین المللی) جدید در سال ۲۰۲۰  است ، همانطور که این اصطلاحات را از سال ۱۹۳۰ منتشر کرده است . در دهه های اخیر ، همزمان با سال اول هر دهه در سال‌های ۱۹۹۰، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ در قوانین اینکوترمز تجدید نظر شده است . نسخه اصلاح شده در سال ۲۰۱۰ آخرین نسخه بوده و اکنون مورد استفاده قرار  گرفته است .

    تهیه پیش‌نویس اصطلاحات اینکوترمز ۲۰۲۰ بر عهده کمیته‌ای از متخصصان است که برای نخستین بار نمایندگانی از چین و استرالیا نیز در آن حضور دارند ، هرچند اکثر اعضای این کمیته اروپایی هستند . این کمیته جلساتی منظم برای بحث در مورد موارد متعددی که از سوی ۱۵۰ عضو اتاق بازرگانی بین‌المللی (اکثرا اتاق‌های بازرگانی) مطرح می‌شود ، برگزار می‌کند .

    انتظار این است که اینکوترمز جدید در فصل آخر سال ۲۰۱۹ ، همزمان با صد سالگی اتاق بازرگانی بین‌المللی تهیه شده و از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ اجرایی شود .

    برخی از موارد جدید و تغییراتی که می‌تواند برای گنجاندن در نسخه جدید اینکوترمز ۲۰۲۰ مورد ارزیابی قرار گیرد، به شرح زیر است :

    حذف اصطلاح FAS

    FAS یا "تحویل کالا در کنار کشتی" اصطلاحی است که بسیار کم از آن استفاده می‌شود و در واقع هیچ تفاوتی با اصطلاح FCA (تحویل کالا به حمل‌کننده) در حالتی که هنگام تحویل کالا در بندر مبدأ در کشور صادرکننده انجام می‌شود ، ندارد . با استفاده از اصطلاح FCA هم صادرکننده می‌تواند کالای خود را همانند FAS در بارانداز تحویل دهد ، چرا که بارانداز نیز بخشی از ترمینال دریایی است . از سوی دیگر اگر از FAS استفاده شود و تاخیری در ورود کشتی وجود داشته باشد ، کالا برای خریدار در بارانداز برای چندین روز نگهداری می‌شود ، اما در حالت عکس ، اگر کشتی زودتر از موعد مقرر وارد بندر شود ، کالا برای حمل با کشتی آماده نخواهد بود . در واقع ، FAS تنها برای صادرات برخی کالاها ( مواد معدنی و غلات) به کار می‌رود و در این مورد ، کمیته تهیه پیش‌نویس در حال ارزیابی ایجاد یک اینکوترم خاص برای اینگونه محصولات است .

    تقسیم FCA به دو اینکوترم

    FCA پرکاربردترین اینکوترم است (حدود ۴۰ درصد از عملیات تجارت بین‌المللی با استفاده از این اینکوترم انجام می‌شود) ، چرا که بسیار تطبیق‌پذیر است و اجازه تحویل کالاها در مکان‌های مختلف (مانند مکان فروشنده ، ترمینال حمل‌ونقل زمینی ، فرودگاه و ...) را می‌دهد که در بیشتر مواقع ، در کشور فروشنده قرار دارند . کمیته در حال بررسی احتمال ایجاد دو اینکوترم برای FCA است ؛ یکی برای تحویل زمینی و دیگری برای تحویل دریایی .

    FOB و CIF برای حمل دریایی کانتینر

    تغییری در نسخه ۲۰۱۰ اینکوترمز اعلام شده بود که بر اساس آن وقتی کالا در کانتینر حمل نمی‌شود ، نباید از اصطلاحات FOB و CIF استفاده شود ، اما همتایان آن‌ها یعنی FCA و CIP توسط بخش بزرگی از بنگاه‌های صادرات و واردات و همچنین عوامل درگیر در تجارت جهانی (فورواردرها ، اپراتورهای لجستیک ، بانک‌ها و غیره) استفاده نمی‌شود . این به آن خاطر است که FOB و CIF دو اینکوترم بسیار قدیمی هستند ( FOB در انتهای قرن هجدهم در انگلستان استفاده می‌شده است) ، و اتاق بازرگانی بین‌المللی تلاش کافی برای ایجاد این تغییر نکرده است . تغییری که بسیار مهم است ، چرا که ۸۰ درصد از تجارت جهانی در کانتینر انجام می‌شود . در نسخه ۲۰۲۰ اینکوترمز، ممکن است از اصطلاحات FOB و CIF مجددا برای حمل و نقل دریایی کانتینر استفاده شود ، همانطور که در نسخه ۲۰۰۰ و نسخه های پیشین اینکوترمز این امکان وجود داشت .

    خلق اینکوترم جدید : CNI

    اینکوترم جدید CNI (هزینه و بیمه) نامیده خواهد شد و شکاف میان FCA و CFR/CIF را پر خواهد کرد . این اصطلاح بر خلاف FCA که هزینه بیمه را به حساب فروشنده - صادرکننده می‌گذارد و در تضاد با CFR/CIF که حمل را شامل نمی‌شود ، خواهد بود . مانند دیگر اینکوترم‌ها در رده C ، این اینکوترم جدید یک اینکوترم ورودی خواهد بود. به عبارت دیگر ریسک حمل‌ونقل در بندر مبدأ از فروشنده به خریدار منتقل خواهد شد .

    دو اینکوترم مبنی بر DDP

    مانند FCA ، DDP (تحویل در مقصد با پرداخت عوارض گمرکی) نیز باعث به وجود آمدن برخی مشکلات می‌شود ، به این خاطر که عوارض گمرکی در کشور وارد کننده بدون توجه به محل تحویل کالا ، توسط فروشنده - صادرکننده پرداخت می‌شود . به این دلیل ، کمیته تهیه پیش‌نویس در حال تهیه دو اینکوترم مبنی بر DDP است :

    (تحویل در ترمینال با پرداخت عوارض گمرکی) : هنگامی که کالاها به یک ترمینال (مانند بندر ، فرودگاه ، مرکز حمل‌ونقل و غیره) در کشور خریدار تحویل داده می‌شود و فروشنده پرداخت عوارض گمرکی را بر عهده می‌گیرد .

    (تحویل در محل با پرداخت عوارض گمرکی) : هنگامی که کالاها در هر مکان یه غیر از ترمینال حمل‌ونقل (به عنوان مثال مکان خریدار) تحویل داده شده و فروشنده پرداخت عوارض گمرکی را بر عهده می‌گیرد .

    در کنار حذف و اضافه کردن برخی اینکوترم‌ها ، کمیته تدوین پیش‌نویس در حال بررسی موارد دیگری برای گنجاندن در نسخه جدید اینکوترمز ۲۰۲۰ است . این موارد شامل امنیت حمل‌ونقل ، مقرراتی درباره بیمه حمل‌ونقل و رابطه میان اینکوترمز و قرارداد فروش بین‌المللی می‌شود .

    در چند ماه آینده ، کمیته به صورت منظم تشکیل جلسه داده تا درباره این موارد و سایر مواردی که در نهایت در اینکوترمز ۲۰۲۰ گنجانده خواهند شد ، بحث و بررسی کند . امید است که نسخه ۲۰۲۰ اینکوترمز که در تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد ، با در نظر گرفتن تغییراتی که در دهه اخیر رخ داده‌اند ، به تسهیل کردن تجارت بین‌المللی بین صادرکنندگان و واردکنندگان کمک کند .

    نسخه جدید اینکوترمز از روز نخست ژانویه سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد، و این نسخه که توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی پیش‌نویس شده ، شامل برخی تغییرات نسبت به نسخه‌های پیشین اینکوترمز خواهد بود .

    متن اصلی این تغییرات در اینکوترمز در سال ۲۰۲۰ را می توانید در قسمت فایل های ضمیمه دانلود نمایید .




    نظرات کاربران