در حال بارگذاری ...
  • تامین مالی نوسازی ناوگان فرسوده درون و برون شهری از طریق صندوق توسعه ملی

    سهم حمل‌ونقل کشور در تولید ناخالص ملی بیش از ۸.۵ درصد و شرایط اشتغال دو میلیون نفر به صورت مستقیم و ۴.۵ میلیون نفر به طور غیر مستقیم را رقم زده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از تامین مالی ۱.۶ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی با دستور رئیس جمهوری برای نوسازی ناوگان فرسوده درون و برون شهری خبر داد .

    سومین نشست هم اندیشی و گفتگو با تشکل‌های حرفه‌ای حمل‌ونقل بعد از ظهر روز ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۸ با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد .

    در ابتدای این نشست شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت : سهم حمل‌ونقل کشور در تولید ناخالص ملی بیش از ۸.۵ درصد و شرایط اشتغال دو میلیون نفر به صورت مستقیم و ۴.۵ میلیون نفر به طور غیر مستقیم را رقم زده است . نزدیک به ۱.۶ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با دستور رئیس جمهوری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون و برون شهری به زودی تامین می‌شود و در روش نوسازی جدید ۵۰ درصد قیمت ناوگان به صورت بلاعوض در اختیار شخص قرار می‌گیرد .

    آدم نژاد در ادامه به تشریح سه مشکل بزرگ حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت : در اولین مساله به دلیل اینکه ورود به اقتصاد حمل‌و‌نقل در جهت تنظیم عرضه و تقاضا و در مسیر تنظیم بازار نبوده است ، رابطه اقتصادی در نظام حمل‌ونقل به طور دائم با ریسک سرمایه گذاران مواجه می‌شود .

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی دومین مشکل را وجود بروکراسی شدید برای فعالیت تخصصی و حرفه‌ای در حوزه حمل‌ونقل عنوان کرد و یادآور شد : باید دو اصل توانمندی (مهارت) و سرمایه برای ورود به عرصه حمل‌ونقل پذیرفته شود .

    به گفته وی سومین مشکل پیش روی حمل‌ونقل ، موازی کاری دستگاه‌های ذی ربط است که باعث عدم گسترش این صنعت در بخش خصوصی می‌شود . تکامل تدریجی حمل‌ونقل نیاز به خلاقیت ، توسعه فیزیکی و نرم افزاری دارد و این جلسه با هدف شناسایی گلوگاه‌های موجود و هم فکری برای رفع آ‌نها برگزار شده است.

    در ادامه این نشست رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد و گفت : در حالی سال گذشته درآمد ۴۳ میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی و ۴۲ میلیارد دلار از واردات در سال گذشته  برای کشور حاصل شد که درآمد امارات متحده عربی از صادرات و ری اکسپرت حدود ۳۲۰ میلیارد دلار بوده است .

    مهدی میر اشرفی با اشاره به مطالعات انجام شده از سوی مراکز علمی بین‌المللی مبنی بر انتقال مرکز ثقل ثروت از سیلیکن ولی و وال‌استریت به مرزهای هند و چین اظهار داشت : در نتیجه این مطالعات آمده است که کشورهای نزدیک به هند و چین می‌توانند با انتقال کالاهای ساخته شده توسط آن‌ها یا تامین مواد مورد نیاز این دو کشور از منافع مالی بالایی بهره مند شوند . بنابر این با توجه به مطالعات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته ، برای ارتقا موقعیت اقتصادی کشور، فقط باید بر حمل‌ونقل تمرکز و به آن توجه ویژه شود .

    رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور ۳۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی در عرصه تجارت کشور گفت : هر یک از این دستگاه قوانین و مقررات خاص خود را دارند که امکان مقایرت با قوانین دستگاه دیگر نیز وجود دارد .

    معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت خاطرنشان کرد : با اتکا به نیروهای ارزشمند دانشگاهی سامانه پنجره واحد فرامرزی ایجاد و راه‌اندازی شد و طبق گزارش بانک جهانی درسال گذشته رتبه ایران بیش از ۳۹ پله و در تجارت فرامرزی ۳۵ پله ارتقا یافت . همچنین در سه روز گذشته از سه سامانه «خدمات گمرکی موبایلی» ، «پیام رسان به فعالان عرصه تجارت» و «پلمپ الکترونیک» برای تسهیل خدمات گمرکی رونمایی شد .

    سر انجام پس از بیان مشکلات از سوی نمایندگان تشکل‌های حرفه‌ای حمل‌ونقل در زمینه گمرکی ، مقرر شد ، هر یک از تشکل‌ها نظرات و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب تا روز چهارشنبه ۱۳ شهریورماه به معاونت حمل‌ونقل ارسال کنند تا پس از جمع ‌بندی و ارسال برای رویت رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی  و یا اقدام قرار گیرد .




    مطالب مرتبط

    سال گذشته ۸ هزار و ۶۶۴ تن اضافه تناژ از ۲ هزار ۴۶۱ کامیون شناسایی شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رضا راستی مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در پنل نقش دولت ها در تسهیل تجارت و توسعه ترانزیت چندین ...

    |

    طبق تبصره ث بند ۲ ماده ۳۰ احکام اداری و بند ب تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ اجازه واردات کشنده زیر سه سال ساخت و زیر پنج سال ساخت داده شده که بیش از ۳۰ هزار خانواده زندگی خود را فروخته اند و به امید ترانزیت در سفرهای اروپایی ، کشنده خریداری کرده‌اند که باید گفت حمل و نقل داخلی شاید ...

    |

    در شرایط کنونی با توجه به برنامه های تسهیل گری گمرک و اهمیت آن و شعار سازمان جهانی گمرک در سال ۲۰۲۴ تحت عنوان "تعامل هدفمند گمرک با شرکای سنتی و جدید" ، استمرار و تلاش مضاعف بمنطور اجرایی کردن سیاست های گمرک در راستای تعامل گمرک با فعالان اقتصادی و همکاری با دستگاه های دخیل در ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی در احکام جداگانه ای سیدکمال هادیانفر به عنوان معاون حمل‌ونقل و شهریار افندی زاده را به عنوان مشاور ارشد ...

    |

    نظرات کاربران