در حال بارگذاری ...
  • تکلیف جدید دولت برای واردکنندگان کالاهای اساسی از بندر چابهار

    وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای اینکه حمل بار از بندر چابهار به داخل کشور مقرون به صرفه شود و کامیون‌ها علاوه بر مسیر برگشت ، در مسیر رفت به چابهار نیز دارای بار باشند ، هماهنگی‌های لازم را با سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران به عمل آورده تا بخشی از محموله‌های صادراتی مواد معدنی به چابهار حمل و از بندر چابهار به مقاصد صادراتی ارسال شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، قائم‌مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : به دو شرکت مباشر دولت در تامین کالاهای اساسی یعنی شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام ابلاغ شده تا حداقل ۵۰ درصد از محموله‌ها و کشتی‌های آنها ، در بندر چابهار تخلیه و پهلوگیری کنند .

    حسین مدرس‌خیابانی با اشاره به اینکه زیرساخت های قابل توجهی که در بندر چابهار به کار گرفته شده ، توسعه آن از جمله اقدامات ضروری برای کشور است ، اظهار داشت : در این خصوص از منظر عملیات تجاری و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و سایر کالاهای مورد نیاز کشور ، باید همچون بنادر جنوبی کشور ، توسعه را در سایر نقاط بندری شاهد بود . بر این اساس ، به دو شرکت مباشر دولت در تامین کالاهای اساسی یعنی شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام ابلاغ شده تا حداقل ۵۰ درصد از محموله‌ها و کشتی‌های آنها ، در بندر چابهار تخلیه و پهلوگیری کنند ؛ ضمن اینکه همزمان با این دو شرکت دولتی ، به سایر مباشران تامین کالاهای مورد نیاز کشور و تشکل‌های مرتبط با آنها که تامین‌کننده نیاز خوراک دام و طیور و نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور هستند نیز ابلاغ شده تا از ظرفیت‌های این بندر به نحو شایسته‌ای بهره گیرند .

    وی تصریح کرد : بر این اساس وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای اینکه حمل بار از بندر چابهار به داخل کشور مقرون به صرفه شود و کامیون‌ها علاوه بر مسیر برگشت ، در مسیر رفت به چابهار نیز دارای بار باشند ، هماهنگی‌های لازم را با سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران به عمل آورده تا بخشی از محموله‌های صادراتی مواد معدنی به چابهار حمل و از بندر چابهار به مقاصد صادراتی ارسال شود . در عین حال ، بسیاری از قطعات خودرو مربوط به شرکت های بزرگ خودروسازی داخلی که واحدهای تولیدی مرتبط با آن در استان خراسان جنوبی است، از بندر چابهار حمل خواهند شد .

    وی اظهار داشت : با توجه به انبارهای موجود در بندر چابهار ، هماهنگی‌های لازم با گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته تا این انبارها زیر نظر گمرک قرار گیرند و تجار کشور بتوانند با خیال آسوده‌تری از این انبارها استفاده کرده و از مزیت‌های تخلیه و بارگیری در این بندر بهره‌مند شوند ؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه کالاهای اساسی در مسیر سبز گمرک قرار دارد ؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری خوبی را از بابت تخلیه و ترخیص کالاهای اساسی با حوزه وزارت صنعت ، معدن و تجارت دارد .

    به گفته قائم‌مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، با توجه به دسترسی بندر چابهار به آبهای اقیانوس هند و نیز ظرفیت‌های ایجاد شده در این بندر ، ستاد توسعه چابهار تشکیل شده و به زودی مقام مسئولی برای انجام اقدامات هماهنگی دستگاههای دولتی در توسعه این بندر انتخاب خواهد شد ؛ چرا که موقعیت بندر چابهار به لحاظ توسعه مراودات تجاری ایران بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند اثرگذاری مناسبی در رشد فعالیت‌های تجاری ایران داشته باشد .

    وی تصریح کرد : بندر چابهار این پتانسیل را دارد که بخش عمده‌ای از مبادلات تجاری در بنادر کشور را به عهده گیرد ؛ به خصوص اینکه امروزه بنادر بخش عمده زیرساختهای تجاری کشور به شمار می‌روند و نیاز دارند که به صورت مرتب ، شرایط خود را به لحاظ توسعه و فراهم سازی زیرساخت ها بهبود بخشند ؛ به این معنا که به موازات توسعه‌ای که در بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور رخ می‌دهد ، بنادر کشور هم باید در بخش‌های صادراتی و تامین قطعات نیز نقش آفرینی بیشتری داشته باشند .

    مدرس خیابانی با بیان اینکه امروز به لحاظ سیاست‌های تجاری و ارزی ، موفقیت‌های خوبی برای بخش تولید و مدیریت واردات حاصل و به موازات آن ، شرایط خوبی نیز برای صادرات کشور مهیا شده است ، بر همین اساس وضعیت به وجود آمده ایجاب می‌کند که زیرساختهای تجاری کشور توسعه یافته و به موازات گسترش زیرساختهای تجاری در نقاط بندری ، انبارها و محل‌های نگهداری کالاها ، واحدهای بسته بندی و فرآوری در این بنادر نیز باید افزایش پیدا کند تا هزینه‌های تولید و صادرات کاهش یافته و از موقعیت‌های کنونی نیز، به بهترین شکل استفاده شود .




    مطالب مرتبط

    تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

    |

             

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت : در سال گذشته ، حدود یک میلیون تن کالای معدنی و ساختمانی از مبدأ بندر چابهار ...

    |

    بندر چابهار در حوزه‌های صادرات ، ترانزیت ، ترانشیپ و کاپوتاژ رشد قابل توجهی را تجربه کرد به طوریکه صادرات کالا در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲.۵ برابری و به میزان یک میلیون و ۱۱ هزار و ۹۳۰ تن انجام پذیرفت .

    |

    فعالیت‌ها در حوزه گردشگری دریایی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه شرق سواحل مکران ، بندر چابهار ، بندر کنارک و بندر زرآباد صورت خواهد گرفت و در این چهار منطقه ، ظرفیت گردشگری دریایی بالایی برای مردم وجود دارد .

    |

    نظرات کاربران