در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ بخشنامه اجرایی برای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی

    مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه بر عهده بالاترین مقام اجرائی گمرکات است و ناظرین نیز باید به‌طریق مقتضی برای جلوگیری از ایستایی بر اجرای موضوعات بالا نظارت داشته باشند و همکاری‌های لازم را با دفتر ستادی گمرک ایران انجام دهند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون فنی و امور گمرکی با هدف تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی ۵ دستور را در قالب بخشنامه‌ اجرایی صادر کرد .

    مهرداد جمال ارونقی در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی و ضروری از گمرکات کشور طی بخشنامه‌ای بر لزوم اتخاذ تمهیدات مناسب‌تر با رعایت کلیه قوانین و مقررات موجود تأکید و تصریح کرد تدابیری اتخاذ شود تا :

    ۱ - در صورت ارائه درخواست از سوی صاحبان کالا ، با "حمل یکسره" کالای موضوع اظهارنامه موافقت گردد . بدیهی است اخذ و ارائه مجوزهای قانونی مربوط به اظهارنامه به‌صورت سیستمی قبل از خروج کالا الزامی است .

    ۲ - نظارت و همکاری لازم صورت پذیرد تا دستگاه‌های متولی صدور مجوزهای قانونی از جمله استاندارد ، جهاد کشاورزی ، بهداشت و ... نسبت به نمونه‌برداری از کالاهای موضوع اظهارنامه در روی کشتی حامل کالا ، قبل از تخلیه و یا هنگام تخلیه کالا اقدام نمایند .

    ۳ - در صورت قرارگیری اظهارنامه این اقلام در مسیرهای زرد و قرمز اظهارنامه به‌ صورت تصادفی ، کارشناسان و متصدیان رسیدگی کننده، نسبت به بررسی و انجام تشریفات گمرکی این اظهارنامه‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوطه ، در حداقل زمان ممکن و به صورت خارج از نوبت اقدام نمایند .

    ۴ - در صورت انقضای مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارش این کالاها ، نسبت به پذیرش مجوزهای ثبت سفارش ارائه شده بدون تمدید مهلت مذکور با رعایت سایر مقررات مربوطه اقدام شود .

    ۵ - در صورت ارائه درخواست از سوی صاحبان کالا ، با خروج شبانه‌روزی این اقلام حتی در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری با رعایت سایر مقررات موافقت گردد.  

    مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه بر عهده بالاترین مقام اجرائی گمرکات است و ناظرین نیز باید به‌طریق مقتضی برای جلوگیری از ایستایی بر اجرای موضوعات بالا نظارت داشته باشند و همکاری‌های لازم را با دفتر ستادی گمرک ایران انجام دهند .




    مطالب مرتبط

    برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی کالاهای وارداتی از گمرک و اخذ حقوق ورودی ، براساس تکالیف قانونی مقرر ، نیاز به تعیین ماهیت کالاهای وارداتی از سوی سازمان استاندارد است ، بنابراین عدم انجام این الزام قانونی نیز منجر به ماندگاری کالا در مبادی ورودی خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه کارگروه نحوه استقرار سامانه‌های گمرکی در گمرکات اجرایی کشور با حضور مدیران و معاونین دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی و ...

    |

    صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد ، کرمان موتور با ۹.۶۵ درصد و کوروش موتور آریا با ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو ، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند . چین ، امارات متحده عربی و ترکیه ۳ کشور عمده طرف معامله برای واردات اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وصولی‌های گمرک و واریزی به خزانه در سال ۱۴۰۲ با ۵۴ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به رقم ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسید . ...

    |

    بیشترین میزان واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ از مبدا کشورهای امارات متحده عربی ، ترکیه ، عمان ، پاکستان ، مالزی ، عراق ، ازبکستان و اندونزی بوده است .

    |

    نظرات کاربران