در حال بارگذاری ...
  • تشکیل نخستین شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ریلی کشور

    با توجه به اینکه شرکت معدنی و صنعتی گلگهر سیرجان دارای سه ویژگی مهم و اساسی اعم از صاحب کالا (تولید انواع مواد معدنی) ، ناوگان ریلی (واگن‌های لبه بلند و لکوموتیوهای DF۸ و GT۲۶) و همچنین لکوموتیوران بوده ،‌ با ادغام شرکت نماد ریل گستر در شرکت حمل‌و‌نقل گهر ترابر ، نخستین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی ریلی کشور تشکیل و راه‌اندازی شده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نخستین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی ریلی کشور در راستای افزایش حمل مواد معدنی از مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان راه‌اندازی شد .

    با پیگیری‌ها و برگذاری جلسات و مذاکرات مستمر میان راه‌آهن با شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان و شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی در راستای افزایش حمل مواد معدنی از مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان نخستین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی ریلی کشور راه اندازی شد .

    حسن ماسوری مدیرکل راه‌آهن هرمزگان بیان داشت : هدف از تشکیل این شرکت ترکیبی ، کاهش آلایندگی صوتی ، حفظ محیط زیست ، کاهش آمار تصادفات جاده ای ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش هزینه های موازی ، کاهش زمان توقف دیزل ها و واگن های باردار و خالی ، کاهش تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی ، افزایش بهره وری و راه اندازی سیستم های مکانیزه رهگیری و مدیریت واحد جهت راهبری حمل و نقل ترکیبی ریلی بوده و همچنین جلوگیری از تعطیلی کارخانه های فولادی به جهت عدم ارسال مواد معدنی را در پی داشته است .

    ماسوری افزود : ضمن آنکه با برقراری قطارهای باری برنامه‌ای و مستقیم با تناژ حداقل ۴۵۰۰ تن از ایستگاه مبدا معدن گل گهر تا مقصد بارکو در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و بالعکس موجب بالا رفتن تناژ حمل مواد معدنی از طریق ریلی به سالیانه ۲۲/۵ تن خواهد رسید و همچنین افزایش چشمگیر درآمد برای راه آهن خواهد داشت .

    با توجه به اینکه شرکت معدنی و صنعتی گلگهر سیرجان دارای سه ویژگی مهم و اساسی اعم از صاحب کالا (تولید انواع مواد معدنی) ، ناوگان ریلی (واگن‌های لبه بلند و لکوموتیوهای DF۸ و GT۲۶) و همچنین لکوموتیوران بوده ،‌ با ادغام شرکت نماد ریل گستر در شرکت حمل‌و‌نقل گهر ترابر ، نخستین شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی ریلی کشور تشکیل و راه‌اندازی شده است .

    با راه اندازی این شرکت ، اهدافی همچون کاهش آلایندگی صوتی و حفظ محیط زیست ، کاهش آمار تصادفات جاده‌ای و کاهش مصرف سوخت ، کاهش هزینه‌های مدیریتی و نیروی انسانی ، کاهش هزینه‌های موازی ، کاهش زمان توقف لکوموتیوها و نیز واگن های باردار و خالی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی ، افزایش بهره‌وری و راه‌اندازی سیستم‌های مکانیزه رهگیری و تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی و نیز مدیریت واحد جهت راهبری حمل‌ونقل ترکیبی ریلی و همچنین جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های فولادی به جهت عدم ارسال مواد معدنی را مویسر می‌کند .

    جمشید ملارحمان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در رابطه با تشکیل اولین شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ریلی گفت : برقراری قطارهای باری مستقیم واگن‌های باردار با تناژ حداقلی ۴۵۰۰ تن از سایت ریلی مجتمع گل گهر تا مقصد بارکو در منطقه ویژه خلیج فارس و همچنین اعزام واگن‌های خالی با قطارهای باری متراژی با تناژ ۲۵۰۰ تن از مبدا بارکو در منطقه ویژه خلیج فارس تا مقصد سایت ریلی مجتمع گل گهر ، حمل ریلی و درآمد حاصل از آن افزایش چشمگیر و قابل توجهی در پی خواهد داشت .

    ملارحمان با بیان اینکه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در نظر دارد تا پایان سال ۹۸ میزان حمل بار ریلی به خارج از منطقه را به ۲۲.۵ میلیون تن برساند» گفت : حمل بیش از ۷۰ درصد از تولیدات معدنی منطقه برای تامین نیاز کارخانه‌های فولادی داخل کشور و نیز صادرات به صورت ریلی است . کشورهای پیشرفته نیز با هدف افزایش حمل ریلی و توسعه این صنعت حمل‌و‌نقل سبز،‌ اقدام به ایجاد شرکت های ترکیبی حمل ریلی می کنند .

    شایان ذکر است ، حمل‌ونقل ترکیبی به معنی ترانزیت یا حمل کالا با استفاده از دو یا چند وسیله نقلیه از قبیل کشتی ، هواپیما ، قطار و کامیون تلقی می‌شود و برای مثال ارائه خدمات در به در برای محمولات کانتینری از طریق ریل و سپس از طریق جاده روشی ترکیبی در باربری  کالا محسوب می‌شود .




    نظرات کاربران