بهره برداری از راه آهن میانه - بستان آباد طی ٢ ماه آینده
۸۰ درصد این مسیر ریلی در مناطق کوهستانی و تپه ماهور قرار دارد و به همین دلیل حدود ۷ کیلومتر پل خاص و ۶.۷ کیلومتر تونل در این مسیر احداث می شود و دارای ۴ ایستگاه سبقت و تلاقی و ۷ ایستگاه مسافری است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، خادمی از سفر معاون رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی و بازدید از زیرساخت های حمل و نقل این استان خبر داد و گفت : با توجه به آخرین مراحل اجرایی راه آهن میانه - بستان آباد پیش بینی می شود این مسیر ریلی به طول ۱۳۲ کیلومتر تا ۲ ماه دیگر به بهره برداری می رسد .
محمد باقر نوبخت ، رییس سازمان برنامه و بودجه به همراه نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر راه و شهرسازی به استان آذربایجان شرقی سفر کردند و از روند اجرای زیرساخت های حمل و نقل این استان بازدید کردند .
خیراله خادمی از بازدید مسیر ریلی میانه - بستان آباد - تبریز خبر داد و گفت : این خط آهن با هدف دسترسی آسان و سریع بخش های شمال غربی کشور به تهران و کاهش حدود ۱۱۴ کیلومتری مسیر راه آهن موجود احداث شده است که زمان سفر را ۵.۵ ساعت کاهش می دهد . این مسیر ریلی ۲۰۳ کیلومتر طول دارد که زیرسازی ۱۵۴ کیلومتر آن به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل حدود ۸۵ درصد است .
خادمی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به این خط آهن از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه در این سفر خبر داد و گفت : محدوده میانه تا بستان آباد در آستانه بهره برداری است و پیش بینی می شود عملیات اجرایی این بخش از پروژه تا ۲ ماه دیگر تکمیل و این مسیر ریلی به بهره برداری برسد .
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در توضیح عملیات اجرایی محدوده بستان آباد - تبریز اظهار داشت : در صورت تامین اعتبار مورد نیاز عملیات اجرایی این بخش از راه آهن در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
خادمی با اشاره به قرار گرفتن این پروژه در منطقه کوهستانی افزود : ۸۰ درصد این مسیر ریلی در مناطق کوهستانی و تپه ماهور قرار دارد و به همین دلیل حدود ۷ کیلومتر پل خاص و ۶.۷ کیلومتر تونل در این مسیر احداث می شود و دارای ۴ ایستگاه سبقت و تلاقی و ۷ ایستگاه مسافری است .
آزادراه تبریز- بازرگان ؛ کوتاه ترین مسیر اتصال تهران به مرز بازرگان
معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر به همراه معاون رییس جمهور از آزادراه تبریز - مرند - بازرگان بازدید کرد با اشاره به اهمیت این آزادراه برای استان آذربایجان شرقی گفت : این آزادراه با جذب ترافیک شهرهای تبریز ، صوفیان و مرند موجب حذف گلوگاه های ترافیکی می شود و به علت سرعت بالاتر ، سفر سریع و در عین حال ایمن با مدت زمان کمتری را برای هموطنان فراهم میکند . آزادراه تبریز - مرند بخشی از آزادراه تهران - بازرگان است که در قالب جاده ابریشم و به منظور افزایش ظرفیت یکی از محورهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه احداث میشود و کوتاه ترین مسیر اتصال پایتخت به مرز بازرگان است .
خادمی طول کل آزادراه تبریز - بازرگان را ۲۵۳ کیلومتر اعلام کرد و گفت : در حال حاضر بخش تبریز تا مرند به طول ۶۴ کیلومتر در حال احداث است و حدود ۱۳ کیلومتر آن کنارگذر غرب تبریز است که در حال حاضر زیر عبور ترافیک قرار دارد . عملیات اجرایی در ۳۰ کیلومتر از پروژه به طور کامل فعال است و با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۱ درصد در حال اجرا است .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تکمیل شدن این شریان حیاتی در استان آذربایجان شرقی را نیازمند مساعدت دولت در تامین اعتبار دانست و گفت : با توجه به عبور آزادراه از زمینهای کشاورزی به منظور آزادسازی اراضی و از سوی دیگر به منظور تامین مصالح و قیر مورد نیاز در بخشهایی که عملیات اجرایی به خوبی در حال پیشرفت است نیازمند تامین اعتبار لازم از سوی دولت هستیم .
خادمی در توضیح عملیات اجرایی بخش مرند تا بازرگان بیان داشت : هماکنون قطعه ۶ آزادراه مرند - بازرگان به طول ۶۰ کیلومتر مراحل ترک تشریفات را در سازمان برنامه و بودجه کشور طی میکند و با تسریع در روند این امر به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد .
پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی بزرگراه اهر - تبریز
معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه رییس سازمان برنامه و بودجه از روند عملیات اجرایی بزرگراه اهر - تبریز نیز بازدید کرد و در این خصوص گفت : با توجه به موقعیت ویژه این منطقه و وجود شهرها و روستاهای پرجمعیت و همچنین مناطق گردشگری خاص در این محدوده احداث یک بزرگراه برای کاهش ترافیک و افزایش ایمنی الزامی است .
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه طول این بزرگراه را ۹۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود : تاکنون ۶۲ کیلومتر از این بزرگراه به بهرهبرداری رسیده است و پیشرفت فیزیکی بخشهای باقیمانده ۷۶.۷۰ درصد است .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به آب و هوای کوهستانی با زمستانهای سرد در این منطقه اظهار داشت : این بزرگراه موجب ارتباط شهرستانهای اهر ، کلیبر ، مشکین ، هریس ، ورزقان و خواجه با مرکز استان آذربایجان شرقی خواهد بود و به همین دلیل علاوه بر دارا بودن ترافیک سنگین نیازمند احداث مسیر ایمن با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی منطقه است .