در حال بارگذاری ...
  • تاکید بر افزایش سطح ایمنی دریانوردی و ارتقا سطح مقابله با آلودگی های دریایی

    سال گذشته ۸ فروند کشتی مغروقه بزرگ که از زمان جنگ تحمیلی در خور موسی غرق شده بودند، خارج‌سازی شدند و در حال حاضر خور موسی به عنوان آبراهه حیاتی منتهی به بندر امام خمینی(ره) از مغروقه‌ها پاکسازی شده است و از نظر ایمنی بسیار فراتر رفته است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون امور دریایی سازمان بنادر " وضعیت تردد شناور های ایرانی در بنادر جهان را عادی دانست" و گفت : هیچ کشوری نگران تردد در تنگه هرمز نباشد ، به جز بعضی ناهنجاری های ناچیز که با اهداف سیاسی و غیر فنی صورت می گیرد ، روند فعالیت کشتیرانی های ایرانی در جهان عادی و مطابق معمول است .

    جلیل اسلامی امروز در نشست خبری روز جهانی دریانوردی و روز دریانورد که ۲۷ مرداد ماه ۹۸ خواهد بود ، درباره نفتکش توقیف‌شده «گریس» در آب‌های انگلیس که به صورت مغرضانه از سوی این کشور توقیف شده است، اظهار داشت : توقیف این کشتی با پرچم ایران با دلایلی غلط و ناشی از غرض‌ورزی از سوی کشور انگلستان رخ داد ، اما به سرعت تلاش‌ها از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع توقیف این کشتی انجام شد .

    وی ادامه داد : انگلیس علاقمندی خود را برای رفع این مشکل و راه حل بعد از اقتدار ما نشان داد ، اسناد رسمی و غیررسمی برای حل این موضوع مبادله شد و امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک این مشکل رفع شود و این نفتکش با پرچم ایران به فعالیت‌خود ادامه دهد .

    ادامه وضعیت نفتکش توقیف‌شده انگلیسی منوط به تصمیمات قضایی است

    معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره نفتکش متخلف انگلیسی توقیف‌شده در خلیج فارس اظهار داشت : پس از توقیف این نفتکش ، کشورهای آمریکا و انگلستان تلاش کردند فضای سیای و امنیتی را در منطقه ایجاد کنند . در این راستا فراخوان مشارکت در ترتیبات امنیتی و اسکورت کشتی‌ها در خلیج فارس را مطرح کردند و از چند کشور در این باره دعوت کردند اما غیر از انگلستان ، آمریکا و رژیم صهیونیستی کشور خاصی به این فراخوان نپیوست و این طرح عملا شکست خورد .

    اسلامی با اشاره به حضور مقتدرانه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای امنیت در خلیج فارس اظهار داشت : امروز و آینده امنیت در خلیج فارس و دریای عمان به دست توانمند این عزیزان انجام می‌شود .

    وی درباره خدمه نفتکش انگلیسی هم گفت : با توجه به تعداد کروی این نفتکش و ملیت‌های آنها درخواست‌هایی برای ملاقات کرو با خانواده‌هایشان انجام شد . این امری طبیعی بود . پیگیری‌ها از سوی وزارتخانه انجام شد و ما در این باره گزارشات مناسبی برای ارائه داریم . ادامه وضعیت نفتکش انگلیس در خلیج فارس منوط به تصمیمات قضایی و طبق سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران است .

    تلاش برای کاهش سولفور سوخت به نیم درصد

    اسلامی بیان کرد : سازمان بنادر و دریانوردی واگذاری خدمات بندری و دریایی و برون‌سپاری آنها را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد . در رابطه با تامین سوخت کم سولفور که به عنوان چالشی جدی مطرح شده است ،‌ اعلام شده از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ میلادی همه کشورهای دنیا به جای سوخت با سولفور ۳,۵ درصد باید از سوخت با سولفور نیم درصد استفاده کنند که این ظرفیت برای تولید در کشور ما وجود دارد .

    وی افزود : ناوگان کشتیرانی ما سالانه ۱,۵ میلیون تن سوخت مصرف می‌کند که تامین کم‌سولفور آن نیز در کشور مهیا است .

     

     

    ۱۳۰ هزار نفر دریانورد در کشور داریم/ ۱۲۵ نفر دریانورد خانم داریم

    معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد :‌ در حال حاضر ۱۳۰ هزار دریانورد در کشور داریم و ظرفیت تربیت دریانورد در کشور ما سالانه ۵۰۰ نفر است و به همین میزان نیز تقاضا از سوی شرکت‌های کشتیرانی در سال وجود دارد . از این تعداد ۱۲۵ نفر هم در کل ناوگان ما دریانوردان خانم هستند .

    وی اظهار داشت : در حوزه دریانوردی موضوع بیکاری به هیچ عنوان چالش جدی نبوده است ، البته ممکن است به صورت موردی یا فصلی مشکلاتی در این حوزه رخ دهد . درصد نیروی کار خارجی در ناوگان کشتیرانی ما بسیار کم است و از کل ۱۳۰ هزار نفر دریانورد ، ۳۲۳ نفر نیروی کار خارجی هستند .

    اسلامی با اشاره به برگزاری مراسم روز جهان دریانورد و روز دریانورد در ۲۷ مردادماه امسال گفت : امسال برای اولین بار است که این دو روز به صورت همزمان در یک همایش مدیریت می‌شود .

    ۱۳ فروند مغروقه عمده در آبراهه‌های کشور داریم/ خور موسی پاکسازی شد

    وی درباره خارج سازی مغروقه‌ها در آبراهه‌های کشور گفت :‌ سال گذشته ۸ فروند کشتی مغروقه بزرگ که از زمان جنگ تحمیلی در خور موسی غرق شده بودند ، خارج‌سازی شدند و در حال حاضر خور موسی به عنوان آبراهه حیاتی منتهی به بندر امام خمینی(ره) از مغروقه‌ها پاکسازی شده است و از نظر ایمنی بسیار فراتر رفته است .

    معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت : در اروند رود دو مغروقه اصلی داریم که به نام‌های سارا و خانیان است که اهمیت ویژه‌ای دارند و برای پاکسازی آنها اقدام کرده‌ایم و ۱۱ فروند دیگر معمولا کوچک‌تر هستند .

    وی در پاسخ به این سوال که درآمد حاصل از این مغروقه‌ها چگونه خواهد بود ، گفت : هزینه‌ خارج‌سازی مغروقه‌ها بسیار بیشتر از فروش تجهیزات اسقاط آن است .

    کاهش سوآپ نفتی در بندر امیرآباد

    معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد : سوآپ نفتی فرایندی سخت و پرزحمت است . در نکا موضوع سوآپ نفتی کاهش یافته است ، اما آنچه که مهم است بندر امیرآباد به فعالیت خود ادامه می‌دهد . ۶۵ درصد تجارت منطقه‌ای در شمال کشور از طریق همین بندر امیرآباد انجام می‌شود .

     تعیین چشم اندازها ، راهبردها و استراتژی ها در حوزه دریایی

    جلیل اسلامی " به کارگیری فناوری های نوین و هوشمندسازی " ؛ " شفافیت فعالیت های دریایی " و " باز طراحی برون سپاری خدمات دریایی " را از جمله اهداف حوزه دریایی برشمرد و بر افزایش سطح ایمنی دریانوردی و ارتقای سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی های دریایی تاکید کرد .

    اسلامی با بیان اینکه " بازطراحی برون سپاری خدمات دریایی در سازمان بنادر" به عنوان ارگان حاکمیتی در راستای نو شدن برنامه ها در این حوزه صورت می گیرد، گفت: تجربه واگذاری ها در حوزه بندری به بیش از ۱۷ سال می رسد ، بر اساس این تجربه، برون سپاری در حوزه دریایی آسیب شناسی شده و در نظر داریم در این فرایند از همه ظرفیت های بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم .

    وی با تاکید بر وظایف و ماموریت های سازمان بنادر در حوزه محیط زیست دریایی ، از پاکسازی ۸ فروند مغروقه در مسیرهای دریایی در جنوب کشور در سال گذشته خبر داد .




    مطالب مرتبط

    اشتغالزایی ، رونق تجاری و کسب سود ؛ سه دستاورد سرمایه گذاری در بنادر کشور

    اشتغالزایی ، رونق تجاری و کسب سود ؛ سه دستاورد سرمایه گذاری در بنادر کشور

    بندر شهید رجایی یکی از بزرگترین بنادر ایران است و برای سرمایه گذاری بخش خصوصی محل بسیار مناسبی به شمار می رود و سرمایه گذاران می توانند علاوه بر فعالیت اقتصادی که منجر به رونق تجاری کشور می شود ، بازگشت سرمایه و سود مناسبی داشته باشند . بندر و دریا همیشه دارای خیر و برکت است و ...

    |

    راه‌اندازی خط دائمی کشتی کانتینربر در دریای خزر میان ایران و روسیه

    راه‌اندازی خط دائمی کشتی کانتینربر در دریای خزر میان ایران و روسیه

    مهم‌ترین مزیت‌های این خط کانتینری در دریای خزر شامل قبول حجم محموله از یک کانتینر ، سفرهای منظم کشتی بصورت تقویمی بین بندر آستراخان و انزلی و همچنین بنادر شمالی ایران ، تعرفه های ثابت ، بدون وابستگی به "بازار" یا فصل بوده و اولین سفر برای سپتامبر سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است .

    |

    شرایط بسیار مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر ایران فراهم شده است

    شرایط بسیار مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر ایران فراهم شده است

    سازمان بنادر و دریانوردی یکی از بهترین سازمان های حکومتی تلقی می شود و با توجه به نگاه برد-برد این سازمان در جذب سرمایه گذار خوشبختانه قوانین مناسبی به منظور فعالیت بخش خصوصی وجود دارد و نسبت به سایر بخش های کشور خبری از بروکراسی های زائد اداری نیست .

    |

    رشد ۵۸ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندر انزلی

    رشد ۵۸ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندر انزلی

    در بخش واردات کالای غیرنفتی به میزان ۴۷۸ هزار تن با رشد ۵۶ درصد در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مشاهده شد که بخش عمده آن مربوط به کالای اساسی (غلات) به مقدار ۳۴۵ هزار تن و ۱۰۵ تن مربوط به چوب و تخته بوده است .

    |

    نظرات کاربران