در حال بارگذاری ...
  • ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه خط آهن چابهار - زاهدان

    عمده بارهای ترانزیتی ، وارداتی و صادراتی کشورهای افغانستان ، هند ، آسیای میانه و کشورهای تازه استقلال یافته مشترک المنافع CIS به دلیل تناژ بالا و مسافت طولانی ریل‌پسند است و به همین دلیل از نظر اقتصادی حمل با ریل صرفه بیشتری دارد ، بنابراین تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان موجب تحقق همه مسائل گفته شده خواهد بود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای خط آهن چابهار - زاهدان سرعت گرفته است ، گفت : پیشرفت فیزیکی این پروژه امروز حدود ۴۰ درصد برآورد می‌شود .

    محمد اسلامی درباره جزئیات تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان و تأمین اعتبار این پروژه اظهار داشت : این پروژه تا پیش از این حدود ۳۴ درصد رشد فیزیکی داشت ، اما امروز پیشرفت فیزیکی پروژه حدود ۴۰  درصد است .

    وی با بیان اینکه اجرای این پروژه سرعت گرفته است ، اضافه کرد : در حال حاضر پیشرفت پروژه مناسب ارزیابی می‌شود .

    وزیر راه و شهرسازی افزود : دولت ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار کامل برای این خط آهن تصویب کرده است و تلاش می‌کنیم تأمین مالی آن را از چندین کانال دنبال کنیم و قطعاً این رقم فراهم خواهد شد .

    اسلامی درباره زمان تکمیل این پروژه گفت : پیش‌بینی می‌کنیم خط آهن چابهار - زاهدان سه ساله اجرا و تکمیل شود .

    پروژه خط آهن چابهار - زاهدان - سرخس ۱۳۴۰ کیلومتر طول دارد و شامل ۲ قطعه است .

    قطعه چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر از سال ۸۹ در قانون بودجه مصوب شد .

    همچنین قطعه زاهدان تا بیرجند و گناباد و ایستگاه یونسی به طول ۷۶۰ کیلومتر در سال ۹۳ تصویب شد ، اما این ۲ قطعه به دلیل اعتبارات اندک پیشرفت کندی داشته‌اند .

    اجرای راه‌آهن چابهار - زاهدان از سال ۸۹ بین وزارت راه و ترابری سابق و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تفاهم شد ، اما پروژه رسماً از سال ۹۳ کلید خورد .

    تکمیل خط ریلی ایرانشهر تا زاهدان از سال ۹۵ آغاز شد و با اتصال چابهار به زاهدان بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی متصل می‌شود ، اما ضرورت دارد زاهدان هم به ایستگاه یونسی از طریق ریل متصل شود .

    راه‌آهن چابهار - زاهدان نقش به‌سزایی در توسعه سواحل مکران دارد و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی برای کشورهای لندلاک (غیر ساحلی مرتبط به آبهای آزاد) مزایای ترانزیتی خواهد داشت .

    از سوی دیگر بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران به دلیل قرار گرفتن در خارج از خلیج فارس و مبدأ‌ ورودی اقیانوس هند در دریای عمان راهبردی‌ترین ، امن‌ترین ، به‌صرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین بندر ایران در آینده نزدیک خواهد بود و به همین دلیل اتصال این بندر به ریل در راستای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک امری ضروری است .

    عمده بارهای ترانزیتی ، وارداتی و صادراتی کشورهای افغانستان ، هند ، آسیای میانه و کشورهای تازه استقلال یافته مشترک المنافع CIS به دلیل تناژ بالا و مسافت طولانی ریل‌پسند است و به همین دلیل از نظر اقتصادی حمل با ریل صرفه بیشتری دارد ، بنابراین تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان موجب تحقق همه مسائل گفته شده خواهد بود .




    مطالب مرتبط

    سرمایه گذاری بخش خصوصی ؛ عامل رونق بنادر و افزایش میزان صادرات کشور

    سرمایه گذاری بخش خصوصی ؛ عامل رونق بنادر و افزایش میزان صادرات کشور

    چنانچه روند مثبت صادراتی در بنادر با صادرات مواد معدنی همراه شود و جذابیت صادراتی و بستر فعالیت در این حوزه نیز فراهم شود ، به طور حتم صادرات از بنادر کشور می تواند رشد بیشتری را تجربه کند و وضعیت بنادر را بیش از پیش رونق بخشد .

    |

    افزایش حجم تبادلات تجاری - دریایی عمان و ایران

    افزایش حجم تبادلات تجاری - دریایی عمان و ایران

    باعث افتخار است که این موافقتنامه را با وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به امضا می رسانیم و امید است تا این توافقنامه تشویق و انگیزه ای جهت افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور ایران و عمان باشد .

    |

    مبادله سند همکاری‌های گمرکی میان ایران و قرقیزستان در چارچوب مبادلات اورآسیا

    مبادله سند همکاری‌های گمرکی میان ایران و قرقیزستان در چارچوب مبادلات اورآسیا

    موضوعات شتاب‌دهنده در توسعه تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی دو طرف مستلزم تقویت ظرفیت لجستیک و حمل‌ونقل ، گمرک و مسائل مربوط به بیمه و بانک است . سند همکاری‌های گمرکی در چارچوب مبادلات اورآسیا بین دو کشور امضا و مبادله می‌شود .

    |

    نظرات کاربران