در حال بارگذاری ...
  • ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه خط آهن چابهار - زاهدان

    عمده بارهای ترانزیتی ، وارداتی و صادراتی کشورهای افغانستان ، هند ، آسیای میانه و کشورهای تازه استقلال یافته مشترک المنافع CIS به دلیل تناژ بالا و مسافت طولانی ریل‌پسند است و به همین دلیل از نظر اقتصادی حمل با ریل صرفه بیشتری دارد ، بنابراین تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان موجب تحقق همه مسائل گفته شده خواهد بود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای خط آهن چابهار - زاهدان سرعت گرفته است ، گفت : پیشرفت فیزیکی این پروژه امروز حدود ۴۰ درصد برآورد می‌شود .

    محمد اسلامی درباره جزئیات تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان و تأمین اعتبار این پروژه اظهار داشت : این پروژه تا پیش از این حدود ۳۴ درصد رشد فیزیکی داشت ، اما امروز پیشرفت فیزیکی پروژه حدود ۴۰  درصد است .

    وی با بیان اینکه اجرای این پروژه سرعت گرفته است ، اضافه کرد : در حال حاضر پیشرفت پروژه مناسب ارزیابی می‌شود .

    وزیر راه و شهرسازی افزود : دولت ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار کامل برای این خط آهن تصویب کرده است و تلاش می‌کنیم تأمین مالی آن را از چندین کانال دنبال کنیم و قطعاً این رقم فراهم خواهد شد .

    اسلامی درباره زمان تکمیل این پروژه گفت : پیش‌بینی می‌کنیم خط آهن چابهار - زاهدان سه ساله اجرا و تکمیل شود .

    پروژه خط آهن چابهار - زاهدان - سرخس ۱۳۴۰ کیلومتر طول دارد و شامل ۲ قطعه است .

    قطعه چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر از سال ۸۹ در قانون بودجه مصوب شد .

    همچنین قطعه زاهدان تا بیرجند و گناباد و ایستگاه یونسی به طول ۷۶۰ کیلومتر در سال ۹۳ تصویب شد ، اما این ۲ قطعه به دلیل اعتبارات اندک پیشرفت کندی داشته‌اند .

    اجرای راه‌آهن چابهار - زاهدان از سال ۸۹ بین وزارت راه و ترابری سابق و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تفاهم شد ، اما پروژه رسماً از سال ۹۳ کلید خورد .

    تکمیل خط ریلی ایرانشهر تا زاهدان از سال ۹۵ آغاز شد و با اتصال چابهار به زاهدان بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی متصل می‌شود ، اما ضرورت دارد زاهدان هم به ایستگاه یونسی از طریق ریل متصل شود .

    راه‌آهن چابهار - زاهدان نقش به‌سزایی در توسعه سواحل مکران دارد و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی برای کشورهای لندلاک (غیر ساحلی مرتبط به آبهای آزاد) مزایای ترانزیتی خواهد داشت .

    از سوی دیگر بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران به دلیل قرار گرفتن در خارج از خلیج فارس و مبدأ‌ ورودی اقیانوس هند در دریای عمان راهبردی‌ترین ، امن‌ترین ، به‌صرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین بندر ایران در آینده نزدیک خواهد بود و به همین دلیل اتصال این بندر به ریل در راستای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک امری ضروری است .

    عمده بارهای ترانزیتی ، وارداتی و صادراتی کشورهای افغانستان ، هند ، آسیای میانه و کشورهای تازه استقلال یافته مشترک المنافع CIS به دلیل تناژ بالا و مسافت طولانی ریل‌پسند است و به همین دلیل از نظر اقتصادی حمل با ریل صرفه بیشتری دارد ، بنابراین تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان موجب تحقق همه مسائل گفته شده خواهد بود .




    مطالب مرتبط

    اتخاذ راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری راه‌های استان هرمزگان در برابر سیلاب

    اتخاذ راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری راه‌های استان هرمزگان در برابر سیلاب

    اقدامی که وزارت نیرو برای ساماندهی رودخانه‌ها انجام می‌دهد بسیار مهم است ،‌ زیرا با این اقدام ، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با ایمن سازی و بدنه سازی در نقاط تلاقی جاده و رودخانه ، راه‌ها را از نفوذ آب نجات دهد .

    |

    دستور وزیر راه و شهرسازی برای برخورد قاطع با مقصران سوانح ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده ای

    دستور وزیر راه و شهرسازی برای برخورد قاطع با مقصران سوانح ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده ای

    پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ، با هدف افزایش ایمنی سفرهای ناوگان اتوبوسی جاده‌ای ، ارتقای سطح خدمات و افزایش توانمندی و مشارکت شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافربری ، ضوابط جدید حمل و نقل مسافر برون‌شهری ابلاغ شد .

    |

    تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تسریع در نهایی‌سازی نقشه راه ایمنی راه‌های کشور

    تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تسریع در نهایی‌سازی نقشه راه ایمنی راه‌های کشور

    از ۲۵۱ نقطه پر تصادف معرفی شده در مرداد ماه از سوی پلیس راه به وزارت راه و شهرسازی ، پس از ابلاغ به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۶۸ نقطه طی ۳ ماه برطرف شد و ۱۴۱ نقطه دیگر نیز در دست اجرا است که تا پایان سال جاری رفع می‌شود . همچنین اصلاح ۶۱ نقطه پر هزینه نیز در سال آینده پس ...

    |

    نظرات کاربران