در حال بارگذاری ...
  • آمادگی ایران برای امضاء سند جامع همکاری های حمل و نقل با ازبکستان

    سطح همکاری ها و مبادلات تجاری دو کشور در ماه‌های اخیر نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته اما هنوز از تمام ظرفیت های دو کشور به طور کامل استفاده نشده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در دیدار معاون اول رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی با نخست وزیر ازبکستان ، بر اهمیت حمل و نقل به عنوان ابزار توسعه همکاری‌های ایران و ازبکستان تاکید شد .

    اسحاق جهانگیری در دیدار نخست وزیر ازبکستان که در حاشیه نخستین مجمع اقتصادی خزر در شهر ترکمن‌باشی ترکمنستان انجام شد ، با تاکید بر اینکه باید موانع پیش روی توسعه مناسبات دو کشور شناسایی و برطرف شود ، افزود : اقتصاد دو کشور می تواند مکمل یکدیگر باشد و در همین راستا ایران آمادگی دارد سطح مناسبات و همکاری های خود را با ازبکستان در همه زمینه ها ارتقاء دهد .

    جهانگیری همچنین از آمادگی کشورمان برای امضاء سند جامع همکاری های حمل و نقل با ازبکستان خبر داد و گفت : باید تلاش کنیم موانع توسعه تجارت بین دو کشور برطرف شود تا مذاکرات طرفین در خصوص سند جامع همکاری های تجاری هرچه زودتر به نتیجه برسد .

    وی گسترش همکاری های فرهنگی میان ایران و ازبکستان از جمله زمینه های مناسب برای ارتقاء سطح همکاری های فیمابین برشمرد و افزود : جمهوری اسلامی ایران از تجارب فراوانی در زمینه های فرهنگی از جمله مرمت و بازسازی آثار باستانی و تاریخی برخوردار است و می تواند این تجارب را در اختیار ازبکستان قرار دهد .

    معاون اول رییس جمهوری با یادآوری اینکه باید تلاش کنیم از دخالت طرف های ثالث در روابط دو کشور جلوگیری کنیم ، تصریح کرد : ایران و ازبکستان به عنوان دو کنشگر مهم منطقه دارای منافع و تهدیدات مشترک هستند و رایزنی و همکاری های دو کشور در موضوع امنیت منطقه ای می تواند به ثبات منطقه کمک کند .

    نخست وزیر ازبکستان نیز در این دیدار با اشاره به وجود تروریسم و افراطی گری در منطقه ، گفت : باید همکاری های دوجانبه و چندجانبه خود را تا از بین رفتن کامل افراطی گری در منطقه ارتقاء دهیم .

    عبدالله عارف‌اف با تاکید بر اینکه ازبکستان از حضور و فعالیت سرمایه گذاران و بخش خصوصی ایران استقبال می کند ، افزود : سطح همکاری ها و مبادلات تجاری دو کشور در ماه‌های اخیر نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته اما هنوز از تمام ظرفیت های دو کشور به طور کامل استفاده نشده است .

    وی حمل و نقل را از زمینه های مهم برای توسعه همکاری های تهران - تاشکند برشمرد و گفت : اقتصاد دو کشور باید مکمل یکدیگر باشند و امیدوارم با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری ها در آینده نزدیک ، شاهد گسترش مناسبات دو کشور باشیم .

    نخست وزیر ازبکستان بر ضرورت توسعه همکاری های فرهنگی دو کشور تاکید کرد و خواستار استفاده از ظرفیت های ایران در مرمت و بازسازی آوار باستانی و آموزش زبان فارسی شد .




    نظرات کاربران