در حال بارگذاری ...
  • ترخیص سریع کالا از بنادر در صورت عدم وجود موانع قانونی

    گمرک به عنوان آخرین نقطه‌ای که صاحبان کالا به آن مراجعه می‌کنند همیشه مورد سوال است ؛ اما عملکرد ، بخشنامه‌ها و سازمان‌های دولتی درباره کالا ، گمرک را مورد سوال قرار داده در صورتی که گمرک نقشی ندارد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران می گوید : مشکل خاصی در ترخیص کالا‌های وارد شده به بنادر وجود ندارد و هر آنچه اظهار شود در صورتی که موانع قانونی نداشته باشد ترخیص می‌شود .

    مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه خروج کالا از اماکن گمرکی ، نیازمند انجام تشریفات گمرکی است ، افزود : تشریفات گمرکی ، به اظهار کالا به گمرک و تسلیم اظهارنامه صاحب کالا یا نماینده قانونی او بستگی دارد .

    او در این باره به پیشنهادات خود برای روان سازی ترخیص کالا‌های اساسی ضروری و اقلام واحد‌های تولیدی اشاره کرد و گفت : نخستین پیشنهاد به قرارگیری اظهارنامه‌های کالا‌های تولیدی و اقلام اساسی در مسیر سبز اظهارنامه مربوط است که در این باره برای بررسی‌های بیشتر نیز کمیته‌ای شکل گرفته است .

    پیشنهاد دوم درباره کارشناسان مجازی است و بررسی‌هایی که درخصوص کالا‌های تولیدی و اقلام واسطه‌ای خط تولید صورت می‌گیرد، که اقلام با این کارشناسان سیستمی بررسی و کالا‌ها ترخیص می‌شوند .

    پیشنهاد سوم نیز به اقلام اساسی و بررسی کارشناسان بر روی آن‌ها مربوط می‌شود که بر این اساس اسامی کارشناسان بررسی کننده در گمرکات برای مراجعه کنندگان مشخص می‌شود ، تا آن‌ها در جریان روند ترخیص کالای خود قرار بگیرند .

    او گفت : فرایند ترخیص کالا برای هر کالا متفاوت است ، اما در مجموع این روند مستلزم اخذ مجوز‌های قانونی لازم بوده که بر عهده واردکنندگان خصوصی و دولتی است و پس از این اقدام لازم است متقاضیان به گمرک مراجعه کرده و کالای خود را اظهار کنند .

    سید حسین معروف عضو اتاق ایران گفت : گذاشتن کالا‌های اساسی و تولیدی در مسیر سبز موجب تسریع در ترخیص کالا‌های اساسی برای تولید کنندگان خواهد شد . بر این اساس و با توجه به اینکه تشریفات رسمی به حداقل می‌رسد، کالا‌های اساسی از گمرکات با سرعت بیشتری ترخیص می‌شوند . کالایی که در ثبت سفارش ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد ، وقتی پیش فروش شده باشد ممکن است در فرایند‌های بعدی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به مشکل بربخورد و تولیدکننده مجبور شود کالا را با ارز نیمایی وارد کند که این نیز مشکلاتی به همراه دارد .

    عضو اتاق ایران درباره راه‌های تسهیل ترخیص گفت : گمرک به عنوان آخرین نقطه‌ای که صاحبان کالا به آن مراجعه می‌کنند همیشه مورد سوال است ؛ اما عملکرد ، بخشنامه‌ها و سازمان‌های دولتی درباره کالا ، گمرک را مورد سوال قرار داده در صورتی که گمرک نقشی ندارد .

    او افزود : با توجه به اینکه درباره گمرکات به خصوص بنادر باید کار تخصصی و ویژه شود ، استفاده از کارشناس مجازی در دفاتر گمرکی بدون سرکشی و دیدن مجموعه کالا‌ها خلاف قاعده کارکرد گمرک است ؛ بنابراین تاکید واردکنندگان این است که گمرک کارشناس مجازی را که جزء چالش‌های اساسی است ساماندهی کند و در ارزش گذاری کالا‌های وارداتی تصمیم اساسی بگیرد . انتظار می‌رود با توجه به هزینه‌های سامانه جامع گمرکی و مالیاتی ، این دو سامانه به گونه‌ای به مردم کمک کنند که مشکلات به حداقل برسد .




    مطالب مرتبط

    برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی کالاهای وارداتی از گمرک و اخذ حقوق ورودی ، براساس تکالیف قانونی مقرر ، نیاز به تعیین ماهیت کالاهای وارداتی از سوی سازمان استاندارد است ، بنابراین عدم انجام این الزام قانونی نیز منجر به ماندگاری کالا در مبادی ورودی خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه کارگروه نحوه استقرار سامانه‌های گمرکی در گمرکات اجرایی کشور با حضور مدیران و معاونین دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی و ...

    |

    صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد ، کرمان موتور با ۹.۶۵ درصد و کوروش موتور آریا با ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو ، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند . چین ، امارات متحده عربی و ترکیه ۳ کشور عمده طرف معامله برای واردات اجزاء و قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند ...

    |

    جهش تولید و توسعه اقتصاد دریامحور مکمل یکدیگر هستند ، اگر شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود جهش تولید رقم می‌خورد و به دنبال آن توسعه اقتصاد دریامحور محقق خواهد شد زیرا این دو جدای از یکدیگر نیستند و در صورت فراهم بودن شرایط کاملا به یکدیگر وابسته‌اند .

    |

    اقتصاد ایران ظرفیت‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف دارد و فعالان اقتصادی از جمله بخش خصوصی و مردم ، عوامل اصلی تحقق این ظرفیت‌ها هستند و اقتصاد کشور اگر قصد دارد در مسیر رشد گام بردارد باید در حوزه واگذاری امور به بخش خصوصی بازنگری ویژه داشته باشد .

    |

    نظرات کاربران