در حال بارگذاری ...
  • ضرورت تعامل منظم و هدفمند شرکت‌های آزادراهی و وزارت راه و شهرسازی

    اگر در تعیین نرخ عوارض آزادراهی اعمال نظر می‌کنیم و تغییری در نرخ محاسبه واقعی آن صورت و یارانه‌ای در این حوزه شکل می‌گیرد ، این تغییر و یارانه باید به سمتی باشد که صرف اقشار پایین جامعه شود نه آنکه یارانه شکل‌گرفته در این حوزه صرف اقشار بالای جامعه شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، امیرمحمود غفاری با اشاره به اینکه ، تعیین نرخ عوارض آزادراهی باید در فصل زمستان صورت گیرد تا مانع از ضرر مردم ، دولت و شرکت‌های آزادراهی شود ، گفت : تلاش می‌کنیم سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی را به بهترین نحو اجرایی کنیم .

    امیرمحمود غفاری ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی مسائل آزادراهی که روز دوشنبه ، هفتم مردادماه با حضور جمعی از مدیران و مسئولان شرکت‌های آزادراهی برگزار شد ، با اشاره به اینکه باید ریشه مشکلات این حوزه را به‌درستی بشناسیم ، گفت : معتقدم که نباید به دنبال جذب سرمایه باشیم بلکه با فراهم آوردن دو عامل ، امنیت و امکان استعداد و ارتقاء آن ، شرایطی را فراهم آوریم که سرمایه در پی ما باشد و از سویی امنیت سرمایه‌گذاری را نیز به صورت عینی تضمین و فراهم کنیم .

    وی با بیان اینکه در کشور همیشه با شرایط خاص روبرو هستیم و گاهی نیز شرایط خاص‌نمایی می‌شود ، افزود : اگر در تعیین نرخ عوارض آزادراهی اعمال نظر می‌کنیم و تغییری در نرخ محاسبه واقعی آن صورت و یارانه‌ای در این حوزه شکل می‌گیرد ، این تغییر و یارانه باید به سمتی باشد که صرف اقشار پایین جامعه شود نه آنکه یارانه شکل‌گرفته در این حوزه صرف اقشار بالای جامعه شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه انجام برخی تصمیمات یک تورم انتظاری را شکل می‌دهد که تصمیم‌گیران را مجاب به اخذ برخی تصمیمات می‌کند ، گفت : تمام توانمان اصلاح قدم به قدم این روند است و امیدواریم با توجه به تجربه و شناختی که از این حوزه وجود دارد با همکاری شرکت‌های آزادراهی این مشکل را گام به گام اصلاح کنیم .

    وی در خصوص عملیاتی و اجرایی شدن سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی ﴿ETC﴾ عنوان کرد : تلاش می‌کنیم این طرح را به بهترین نحو اجرا کنیم و باید بدانیم اگر این طرح به درستی اجرا نشود با وجود تمام مزایایی که دارد ما را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد کرد ؛ بنابراین در این بحث باید موانع حقوقی موجود را به درستی بررسی و مطالعه و پایه حقوقی اقداماتی را که انجام می‌دهیم محکم کنیم تا تصمیماتمان پایدار باشد .

    غفاری با بیان اینکه سیاست‌های کلان نظام به گونه‌ای است که باید از بحث‌هایی نظیر معافیت و تخفیف مالیاتی فاصله بگیریم ، تصریح کرد : این بحث‌ها امکان برنامه‌ریزی را از برنامه‌ریزان می‌گیرد . بنابراین باید بحث‌هایی نظیر معافیت و تخفیف مالیاتی را کنار بگذاریم و راهکارهای جایگزین را که ظرفیت پذیرش آن در سطوح بالای تصمیم‌گیری وجود دارد در نظر بگیریم .

    وی با اشاره به بخشی از صحبت‌های مدیران شرکت‌های آزادراهی مبنی بر اینکه مالیات مربوط به آزادراه‌ها از زمان انعقاد قرارداد محاسبه شود ، این امر را منصفانه ندانست و گفت : از الزامات برقراری مالیات ، عادلانه بودن آن است و باید از این رهگذر کمک کنیم تا جامعه نیز با آن همراهی کند ؛ بنابراین باید با همفکری یکدیگر راهکاری برای آن ببینیم . بعضی مشکلات شرکت‌های آزادراهی نیاز به وضع قانون دارد ؛ برای مثال می‌توان برخی از این مشکلات را در قالب قانون لایحه بودجه و برخی را نیز در قالب مقررات در نظر گرفت .

    وی با اشاره به اینکه باید جوانب عملیاتی تصمیماتی که می‌گیریم را پیش از اخذ تصمیمات در نظر بگیریم ، بر برگزاری منظم جلسات میان بازیگران این حوزه و مستند کردن مطالب تاکید کرد و گفت : مشکلات ، مسائل و چالش‌های این حوزه نخست باید با حضور کارشناسان حقوقی در کمیته‌های تخصصی بررسی شود و پس از جرح و تعدیل چند پیشنهاد عملیاتی از خلال برگزاری این جلسات بیرون آید .

    غفاری در بخش دیگری از این نشست هم‌اندیشی ، افزود : رایزنی‌های مربوط به تعیین نرخ عوارض آزادراهی باید در فصل زمستان صورت گیرد تا فصل بهار و تابستان را از دست ندهیم تا مردم ، دولت و شرکت‌های آزادراهی نیز متضرر نشوند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تعامل منظم و هدفمند شرکت‌های آزادراهی و وزارت راه و شهرسازی تاکید و اظهار کرد : اگر بخواهیم کاری را به سامان برسانیم ، این کار باید صرفاً از طریق انصاف و منطق صورت گیرد و اگر پیشنهادی می‌دهیم نیز باید این مولفه‌ها را دارا باشد .




    نظرات کاربران