در حال بارگذاری ...

همکاری راه آهن و سازمان میراث فرهنگی برای تسریع در روند ثبت جهانی خط آهن سراسری

روند ثبت خط آهن سراسری ایران از سال ۹۴ آغاز شد و این میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و پس از آن تلاش ها تا امروز برای ثبت جهانی آن ادامه دارد . تاکنون ۳ خط آهن در دنیا به ثبت جهانی رسیده که طولانی ترین آن ها ۱۲۰ کیلومتر بوده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن از تعامل بیشتر این شرکت با سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به منظور سرعت بخشیدن به روند ثبت جهانی خط آهن سراسری ایران خبر داد .

سعید رسولی در جلسه هماهنگی ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران که با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی و نماینده ایران در یونسکو برگزار شد گفت : ثبت جهانی راه آهن سراسری با تلاش های شرکت راه آهن و سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است .

وی با بیان اینکه امیدوارم جلسه امروز دستاوردهای بزرگی داشته باشد افزود : زحمات و تلاش های زیادی در گذشته برای احداث راه آهن صورت گرفته که باید آنها را پاسداشت و با تلاش برای ثبت جهانی خط آهن سراسری ایران ، این خط آهن را که پیچیدگی های فنی ، مهندسی و اقلیمی زیبایی دارد به جهانیان بشناسانیم . برای بهتر دیده شدن این میراث ملی باید همگی برای زیباسازی و بهسازی محیط اطراف خطوط ریلی و ایستگاه های راه آهن تلاش کنیم که البته این امر در سایه تلاش کارکنان با انگیزه و باعلاقه راه آهن ، در حال انجام است .

وی ادامه داد : راه اندازی موزه ریلی ، اقدام موثر دیگری برای شناساندن تاریخ راه آهن و کشور به مردم است که تا کنون موزه ریلی در چند شهر از قبیل اندیمشک، مشهد و زاهدان راه اندازی شده است . در آینده نزدیک موزه ریلی را در شهر تهران راه اندازی خواهیم کرد تا از این طریق بخشی از فرهنگ و تاریخ کشور و اقدامات شرکت راه آهن و نقش آن در صنعتی شدن کشور در معرض دید قرار گیرد . ثبت جهانی راه آهن ایران به عنوان یکی از میراث های جهانی به هرچه بیشتر شناخته شدن روند صنعتی سازی ایران و تاریخ صد ساله راه آهن به مردم کمک شایانی خواهد کرد .

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در این جلسه گفت : آثار فوق العاده ای در کنار خط راه آهن سراسری ایران وجود دارد و علاوه بر ویژگی های تاریخی ، از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار بی نظیر و پیچیده است .

محمد حسن طالبیان ادامه داد : کارکنان شرکت راه آهن با عشق و علاقه زیادی که نسبت به راه آهن دارند اکثر آثار تاریخی گذشته از جمله لکوموتبو و واگن ها و ظروف قدیمی را حفظ کرده اند که این امر بسیار ارزشمند است . فرآیند ارزیابی میدانی بازرسان یونسکو از خط آهن سراسری بسیار اهمیت داشته و لازم است که برای کسب نظر ارزیابان جهانی این میراث در مدت باقی مانده با هماهنگی های بیشتری آراسته و آمادگی های لازم برای ثبت انجام شود .

وی همچنین از آمادگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برای کمک به راه آهن برای فعال کردن بخش گردشگری ریلی و مرمت آثار تاریخی خبر داد .

لازم به ذکر است ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران که از نمونه های بارز صنعتی شدن کشور در تاریخ ۱۰۰ ساله معاصر ایران محسوب می شود ۱۳۹۴ کیلومتر طول داشته و از جنوبی ترین نقطه ایران در بندر امام آغاز و تا شمالی ترین آن در بندر ترکمن خاتمه می یابد . این خط از نظر تکنیک ، ویژگی های فنی و اقلیم منحصر به فرد است به طوری که پس عبور از ۸ اقلیم مختلف باعث پیوند بین قومیت های متفاوت می شود ، همچنین در اطراف این خط آهن آثار تاریخی و طبیعی بسیاری وجود دارد .

روند ثبت خط آهن سراسری ایران از سال ۹۴ آغاز شد و این میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و پس از آن تلاش ها تا امروز برای ثبت جهانی آن ادامه دارد . تاکنون ۳ خط آهن در دنیا به ثبت جهانی رسیده که طولانی ترین آن ها ۱۲۰ کیلومتر بوده است .




مطالب مرتبط

در صورتی حمل بار از مسیر تمام ریلی روسیه - ایران جذاب می‌شود که زمان حمل بار را به حداقل برسانیم و تعرفه ها را اصلاح کرده و تخفیف بدهیم که ما تخفیف داده و آمادگی یکسان‌سازی تعرفه ها را داریم .

|

میزان باری که سال ۱۴۰۱ حمل کردیم و مسافری که جابجا کردیم بر اساس هر تن کیلومتر یعنی هر یک تن بار یک کیلومتر جابجا شود ۳۵ سی سی مصرف سوخت را بهینه می‌کند و ذخیره انرژی دارد و به ازای هر یک نفر که یک کیلومتر جابجا بشود ۲۰ سی سی ذخیره می‌شود . بر اساس آمار رسمی سازمان بهینه‌سازی ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، لازم است در زمینه قراردادها و همه اموری که ذینفعانی در بخش خصوصی دارد ، فرآیندها به صورت شفاف ، سیستماتیک ، غیر سلیقه ای ، ...

|

مقرر شد کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که از سوی سفیر محترم معرفی شده است نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز و بهره‌برداری محور مذکور با نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) مبادرت ورزد که در این راستا طی یک سال گذشته با مساعدت راه آهن ج.ا.ا.، ۱۶ قطار ...

|

راه آهن جمهوری اسلامی ایران ظرف سال‌های اخیر از هرگونه سرمایه گذاری در بخش توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو استقبال کرده است ، به طوری که ظرف ۲ سال اخیر تعداد ۴۴ دستگاه لکوموتیو نو توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی به چرخه حمل بار راه آهن افزوده شده است که نسبت به مدت مشابه ...

|

نظرات کاربران