در حال بارگذاری ...
  • برگزاری دوازدهمین کمیته فرابخشی مرکز پژوهش های مجلس

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌‌ دوازدهمین کمیته فرابخشی مرکز پژوهش های مجلس در روز دوشنبه مورخ ۲۴ تیر ماه ۹۸ در سالن جلسات فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران با حضور جمعی از مدیران ، متخصصی و مشاوران از شرکت های حمل و نقل جاده ای ، ریلی ، راه آهن ج.ا.ا ، مرکز پژوهش های مجلس ، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و ... تشکیل گردید .

    در این جلسه موضوع “امکان سنجی و بازنگری آیین نامه طراحی راه های شهری بر اساس اصول حمل و نقل پایدار” توسط آقای دکتر کرمانشاهی ارائه گردید . قابل ذکر است این طرح از مطالعات تطبیقی گسترده ای از مراجع مختلف از جمله آیین نامه طراحی راه های کالیفرنیا (HDM) ، راهنمای جهانی طراحی خیابان شهری (NACTO) و چند نمونه از کشور های استرالیا ، هند ، انگلستان و... بهره برده است .

    در این مطالعه ی ۱۲ جلدی ، دو جلد مستقل به حمل و نقل همگانی و آرام سازی ترافیک و دو جلد نیز به بازنویسی حمل و نقل و کاربری زمین و مسیر پیاده اختصاص داده شده ، همچنین ۸ بخش دیگر نیز از این مطالعه بروز رسانی شده است .

    بر اساس تعریف اشاره شده در این آیین نامه به طور خلاصه خیابان کامل عبارت است از :

    «مسیری که برای تمام شیوه ها و برای تمام سنین و تمام توانایی ها به طور امن قابل استفاده باشد» .

    از مهمترین نتایج این آیین نامه می توان به تغییر نگرش از جابجایی خودرو به جابجایی انسان اشاره نمود در همین راستا بر اساس مرجع مطالعات NACTO ظرفیت یک خیابان خودرو محور در مجموع ۱۲۳۰۰ نفر در ساعت و ظرفیت یک خیابان کامل ۳۰۱۰۰ نفر بر ساعت محاسبه گردیده است و بر همین مبنا یعنی ظرفیت جابجایی انسان راه ها به سه کاربری محلی ، جمع و پخش کننده و شریانی تقسیم بندی شده اند .

    لازم به ذکر است این آیین نامه در جلسه آینده ی شورای تخصصی حمل و نقل به عنوان تنها مرجع رسیدگی به موضوعات حمل و نقل درون شهری و برون شهری در زمینه بار و مسافر مورخ ۷ مرداد ارائه خواهد گردید .




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر کامیون‌های ایرانی از طریق واسطه‌گران و دلالان در مرز بلغارستان با سه برابر قیمت بیمه می‌شوند . برای مثال در شرایطی که قیمت بیمه هزار دلار است این دلالان با ٣ هزار دلار بیمه می‌کنند و مجبوریم برای بیمه ٣ هزار دلار بپردازیم .

    |

    نظرات کاربران