در حال بارگذاری ...
  • افتتاح ۷۰ کیلومتر از بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان با حضور وزیر راه و شهرسازی

    با توجه به جاذبه‌های گردشگری در شمال کشور و وجود بارگاه مقدس ثامن الحجج در مشهد مقدس ، پایانه‌های مرزی باجگیران ، سرخس ، اینچه برون و بندر امیرآباد در شمال کشور لزوم تکمیل این بزرگراه بیشتر نمایان می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : رییس جمهور در سفر امروز خود به استان خراسان جنوبی فرمان بهره‌برداری ۷۰ کیلومتر از بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان را با حضور وزیر راه و شهرسازی صادر کرد و بدین ترتیب بخش دیگری از کریدور سراسری شرق به غرب در شمال کشور تکمیل شد .

    خیراله خادمی گفت : رییس جمهور در سفر امروز به خراسان شمالی فرمان بهره‌برداری ۷۰ کیلومتر از بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان را صادر کرد . در حاشیه این سفر استانی وزیر راه و شهرسازی نیز از پروژه های زیرساختی حمل و نقل استان بازدید به عمل آورد . احداث باند دوم بزرگراه بهشهر - گرگان - بجنورد - قوچان بخشی از کریدور سراسری شرق به غرب در شمال کشور است که استان‌های شمال غرب و شمال شرق کشور را از طریق بجنورد به استان خراسان رضوی و شهر مشهد مقدس متصل می‌کند .

    خادمی در توضیح اهمیت بهره‌برداری از این بزرگراه گفت : با توجه به جاذبه‌های گردشگری در شمال کشور و وجود بارگاه مقدس ثامن الحجج در مشهد مقدس ، پایانه‌های مرزی باجگیران ، سرخس ، اینچه برون و بندر امیرآباد در شمال کشور لزوم تکمیل این بزرگراه بیشتر نمایان می‌شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی طول کل این محور را ۵۶۲ کیلومتر اعلام و عنوان کرد : تاکنون ۴۴۱ کیلومتر از باند دوم این محور با اعتبار بالغ بر ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و ۱۲۱ کیلومتر آن نیز با پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصد در حال اجرا است که به منظور تکمیل آن بیش از ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است . خادمی اعتبار هزینه شده برای بهره‌برداری از این ۷۰ کیلومتر را هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد . 

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تاکید کرد : بهره‌برداری از این محور علاوه بر افزایش ظرفیت ترانزیت و ایمنی ، موجب کاهش ۳۵ دقیقه‌ای زمان سفر و کاهش هزار لیتر مصرف سوخت در سال خواهد شد . تبادل کنارگذر شمالی بجنورد با محور بجنورد - کریک ، باند دوم بجنورد - کریک ، باند دوم محور کریک - چمن‌بید و قطعه یک و دو باند دوم چشمه‌خان - چمن‌بید پروژه‌هایی هستند که در طول بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان به بهره‌برداری رسید .

    اتصال استان خراسان شمالی به شبکه ریلی کشور

    خادمی همچنین از بازدید وزیر راه و شهرسازی در این سفر از روند تجهیز کارگاه راه‌آهن شیروان - بجنورد خبر داد و گفت : با توجه به موقعیت استراتژیک استان خراسان شمالی در بین استان‌های شمالی ، شمال غربی و کشورهای همسایه در شمال شرق ایران اتصال این استان به شبکه ریلی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است . راه‌آهن شیروان - بجنورد بخشی از راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد است که قطعه دوم آن به طول ۳۰ کیلومتر از جنوب روستای اسفیدان در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی بجنورد آغاز می‌شود و در شمال شهر شیروان به اتمام می‌رسد که در حال حاضر عملیات تجهیز کارگاه در آن صورت می‌گیرد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی اهداف ساخت این محور ریلی را برشمرد : اتصال شهرستان شیروان به شبکه ریلی کشور ، بهبود و توسعه زیرساخت‌های حمل و  نقل منطقه ، رونق اقتصادی و اجتماعی در استان و کاهش ترافیک جاده‌ای بخشی از مزایای بهره‌برداری از این خط ریلی خواهد بود . پیش‌بینی می‌شود از طریق این مسیر ریلی جا‌به‌جایی ۵.۳ میلیون تن کالا در سال اول بهره‌برداری و ۱۹.۵ میلیون تن در سال بیستم بهره‌برداری صورت گیرد و همچنین جا‌به‌جایی ۲.۲ میلیون نفر مسافر در سال اول و ۲.۵ میلیون نفر در سال بیستم بهره‌برداری چشم‌انداز‌ ترافیک این محور خواهد بود .

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در تشریح احجام عملیات اجرایی این پروژه اظهار داشت : به منظور ساخت راه‌آهن شیروان - بجنورد ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار متر مکعب خاکبرداری ، ۱ میلیون ۷۱۰ هزار متر مکعب خاکریزی ، ۲۹ هزار مترمکعب پی‌کنی ، ۹۰۰ متر حفاری شمع ، ۶۳ هزار متر مربع قالب‌بندی صورت می‌گیرد .




    مطالب مرتبط

    آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

    |

    خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

    |

    با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

    |

    آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

    |

    آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

    |

    نظرات کاربران