لزوم توسعه ی حمل و نقل عمومی با اجرایی شدن طرح جدید کنترل آلودگی هوا
دلیل اینکه بر افزایش تعداد خطوط بی.آر.تی تاکید دارم آن است که هنوز بعضی مناطق تهران از جمله غرب تهران و منطقه ی ۲۲ ، از حمل و نقل عمومی بی بهره اند . در نهایت باید گفت که الویت توسعه حمل و نقل عمومی ابتدا با بی.آر.تی است و در این خصوص دولت هم باید کمک کند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، پس از اعمال محدودیت تردد در طرح کنترل آلودگی هوا ، توسعه ی حمل و نقل عمومی باید اولویت قرار بگیرد .
همزمان با گذشت دو هفته از اجرایی شدن طرح جدید کنترل آلودگی هوا و کنار گذاشتن طرح چهارده ساله ی زوج و فرد ، لازم دیدیم گفتگویی با مهرداد تقی زاده معاون سابق وزارت راه و شهرسازی و کارشناس حمل و نقل و ترافیک داشته باشیم تا نگاهی نو به زیر و بم این طرح بیندازیم :
آقای تقی زاده ؛ خبر هایی مبنی بر کمبود زیر ساخت ها برای طرح جدید منتشر شده است به ما بگویید این طرح از کمبود چه زیرساخت هایی رنج می برد ؟
از آن جایی که این طرح بر شانه های طرح زوج و فرد ایستاده است ، از نظر زیر ساختی تکمیل است و مشکلی ندارد. طرح کنترل آلودگی هوا هم دوربین های لازم را دارد و هم دارای یک سیستم کارآی مدیریتی فن آوری اطلاعات مبتنی بر آی.تی است که تمام اطلاعات افرادی که به مسیر قبلی زوج و فرد وارد می شدند را به همان شکل سابق ضبط می کنند و تنها تفاوت موجود در طرح جدید با طرح قبلی ، نوع مکانیزم و آن است که تردد را با ساز و کار خاصی در ساعات خاصی محدود کرده است و ملاک آن زوج یا فرد بودن پلاک خودرو ها نیست . خوبی طرح جدید ، این است که مشابهش سال هاست در کشور های دیگر با ساز و کار اصولی Low-emession zone به دنبال کنترل آلودگی هوا اجرا می شود و یک کار اصولی درست است . به طور کلی باید گفت همان اندازه که طرح زوج و فرد بی پایه بود و کارشناسان بخش حمل و نقل همواره با آن مخالف بودند ، با اجرای طرح کنترل آلودگی هوا موافق هستند .
منطق تردد ۲۰ روزه چیست ؟
در زمان اجرای طرح زوج و فرد ، یک نفر فقط می توانست یا روز های زوج تردد داشته باشد یا روز های فرد ولی در طرح کنترل آلودگی هوا در هر فصل اگر تعطیلات رسمی و جمعه ها را در نظر نگیریم در واقع اجرای طرح از ۹۰ روز در هر فصل به ۳۶ روز کاهش پیدا می کند . بنابراین ۳۶ روز به ۲۰ روز کاهش یافته است و نه ۹۰ روز . علت آن هم این است که امروز تعداد خودرو ها چند برابر شده اند و همچنین پنج سال است که هزینه ی سوخت ثابت است که همین استفاده از خودروی شخصی را زیاد کرده و زمان آن رسیده است که محدودیت هایی جهت ورود به محدوده آلودگی هوا ایجاد شود تا مردم بتوانند هوای سالم تری را تنفس کنند .
شهرداری چه اقدامات جانبی برای نتیجه بخشی طرح کنترل آلودگی هوا به جز اعمال جریمه و محدودیت تردد، می تواند مد نظر داشته باشد ؟
نکته ی خیلی مهمی که همگام با اجرای این طرح باید به آن توجه شود ، توسعه ی حمل و نقل عمومی است. زمانی که از شهروندان می خواهیم که کمتر وارد محدوده ی آلودگی هوا شوند یا کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند باید راهکار جایگزینی هم برای آن ها ارائه کنیم . طی چند سال گذشته ، حمل و نقل عمومی در تهران از جهت مترو و بی.آر.تی توسعه ی خوبی داشته است . در حال حاضر ۱۰ خط بی.آر.تی و همچنین ۷ خط مترو در تهران با ظرفیت بسیار بالا فعال است که این خود نشان دهنده ی آن است که مردم در صورت وجود سرویس خوب حمل و نقلی از آن استقبال خواهند کرد . الان موعد آن است که خطوط مترو با موافقت شورای عالی ترافیک وزارت کشور باز هم باید افزایش یابند . به گفته ی محسن پورسیدآقایی ، معاون شهرداری تهران ؛ قرار است ۴ خط دیگر به خطوط مترو اضافه شود . با این حال ایده آل این است که خطوط بی.آر.تی هم توسعه پیدا کنند زیرا احداث مترو بسیار هزینه بر و زمان بر است . دلیل اینکه بر افزایش تعداد خطوط بی.آر.تی تاکید دارم آن است که هنوز بعضی مناطق تهران از جمله غرب تهران و منطقه ی ۲۲ ، از حمل و نقل عمومی بی بهره اند . در نهایت باید گفت که الویت توسعه حمل و نقل عمومی ابتدا با بی.آر.تی است و در این خصوص دولت هم باید کمک کند .
رئیس هیئت مدیره سایپا از عرضه ی ۸۰ هزار خودرو به بازار خبر داده است ، اگر بخشی از این تعداد به تهران مربوط باشد به ما بگویید شهرداری چه برنامه ای برای حفظ طرح کنترل آلودگی هوا باید داشته باشد ؟
باید چرخشی در الویت هایمان داشته باشیم و بیشتر به سمت تولید و توسعه ی حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی برویم زیرا هر چه تعداد خودرو های شخصی زیاد شود ، مشکلات زیادی برای تهران و سیستم برون شهری ما پیش خواهد آمد و آلودگی را افزایش می دهد . به نظر من بهتر است وزارت صمت ، الویت را به تولید اتوبوس بدهد و سوبسید هایی برای کارخانجات تولید اتوبوس قائل شود تا بتوانیم حمل و نقل عمومی را تسهیل کنیم . وزارت صمت با همراهی مجلس شورای اسلامی باید به سمت توسعه ی ناوگان حمل و نقل عمومی حرکت کنند و الویت های تولیدی را اصلاح کند . ما باید بتوانیم کارخانجات تعطیل شده تولید اتوبوس را به عرصه بازگردانیم زیرا واردات ناوگان حمل و نقل عمومی بی.آر.تی از خارج کشور هزینه ی بالایی تقریبا حدود ۶۰ میلیارد تومان دارد. در صورتی که توانایی تولید این ناوگان در داخل را وجود دارد و نیازمند حمایت وزارت صمت است .
آیا در حال حاضر بین شهرداری و وزارت صنعت ، معدن و تجارت همکاری در این خصوص وجود دارد ؟
درباره ی شهرداری توضیحی ندارم اما از حدود یک سال و نیم گذشته ، در وزارت راه و شهرسازی سندی با عنوان استراتژی های بخش حمل و نقل تدوین و تصویب و ابلاغ شده است که به طور خاص بر استراتژی های بخش حمل و نقل درون شهری ، برون شهری و صنعت حمل و نقل متمرکز است. در این سند الویت تعیین شده برای وزارت صمت ، تولید اتوبوس و تولید واگن مسافری است . بنابراین از همه ی وزارتخانه ها انتظار می رود در چارچوب این سند حرکت کنند و حمل و نقل عمومی را در جهت رفع نیاز شهروندان گسترش دهند .