در حال بارگذاری ...

اراده جدی ایران ، عراق و سوریه برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی

اتصال ریلی و برقراری کریدورهای ترانزیتی بین سه کشور ، خواسته مقامات عالی رتبه و ملت‌های ایران ، سوریه و عراق است و این مسئولیت ما را در این زمینه به عنوان متولیان حمل ونقل ریلی بسیار سنگین کرده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : در نشست سه جانبه همکاری‌های حمل و نقل بین ایران ، عراق و سوریه توسعه حمل و نقل ریلی ، افزایش ترانزیت ، توسعه صادرات و واردات و نحوه اتصال راه آهن شلمچه به بصره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد .

سعید رسولی در نشست سه جانبه همکاری های حمل و نقل بین ایران ، عراق و سوریه افزود : در این نشست یک سند جامع سه جانبه در حوزه حمل و نقل ریلی بین سه کشور ارائه شده است که اهم محورهای این سند در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی خواهد بود تا بتوانیم با اتصال راه آهن شلمچه به بصره حلقه مفقوده اتصال خطوط ریلی بین سه کشور توسط ایران ، عراق و سوریه کامل کنیم . بسیار خوشحالیم که امروز شاهد برگزاری این نشست سه جانبه در تهران هستیم تا با بررسی مسائل حمل و نقل موجود بین این سه کشور بتوانیم در توسعه شقوق مختلف حمل و نقل به توافق جامع دست پیدا کنیم .

رسولی تاکید کرد : بدون شک راه آهن نماد و کلید واژه توسعه هر کشوری است و ایمنی و آسایش نیز برند راه‌آهن است به همین دلیل توسعه حمل و نقل ریلی همواره مورد توجه دولت‌ها قرار می‌گیرد . ایران ، سوریه و عراق سه کشور همسایه مهم منطقه هستند و تاکنون همکاری‌های خوبی را بین این سه کشور شاهد بوده ایم و امیدواریم در این نشست سه جانبه همکاری‌های حمل و نقل بتوانیم توافقنامه‌های خود را در این زمینه عملیاتی کنیم .

رسولی با بیان اینکه هر سه کشور اراده جدی برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی دارند ، اظهار داشت : اتصال ریلی و برقراری کریدورهای ترانزیتی بین سه کشور ، خواسته مقامات عالی رتبه و ملت‌های ایران ، سوریه و عراق است و این مسئولیت ما را در این زمینه به عنوان متولیان حمل ونقل ریلی بسیار سنگین کرده است .

رسولی افزود : مقام معظم رهبری بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید زیادی دارند ، به همین منظور راه آهن جمهوری اسلامی ایران توسعه کریدورهای ترانزیتی با کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است . سه کشور در حوزه مسافری به علت وجود عتبات متبرکه در این کشورها می‌توانند همکاری‌های خود را بیش از پیش توسعه دهند و همکاری‌های ترانزیتی نیز در این زمینه می‌تواند در توسعه همکاری‌های ریلی در حوزه بار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .

 رسولی تاکید کرد : از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ، جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های ظالمانه استعمارگران به ویژه آمریکایی‌ها قرار دارند ، اما با وجود تحریم‌های شدید ما مقابله با تحریم‌ها را به خوبی پشت سر گذاشته‌ و به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم و به حول قوه الهی شاهد شکست دشمنان در زمینه تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود . دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت حمل و نقل ریلی ایران ماه گذشته برگزار شد و ما شاهد پیشرفتهای خوبی در حوزه تولید تجهیزات و صنایع وابسته بودیم و این نوید را می‌دهیم که در این زمینه ایران می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی در این حوزه به دو کشور عراق و سوریه اغاز کند .

 رسولی اظهار داشت: توسعه مهارت‌ها ، انتقال دانش فنی و حضور در سمینار های بین‌المللی در حوزه حمل و نقل ریلی می‌تواند در توسعه همکاری‌های حمل و نقل بین سه کشور مورد توجه جدی قرار گیرد و در صورت نیاز دو کشور عراق و سوریه ایران می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی را به این دو کشور دوست و همسایه در دستور کار خود قرار دهد . در نشست سه جانبه همکاری‌های حمل و نقل بین ایران، عراق و سوریه برخی از مسائل می‌تواند به صورت دو جانبه بین ایران و عراق و یا ایران و سوریه مورد بررسی قرار گیرد .

رسولی یاداور شد : هدف بزرگ ما در این نشست اتصال راه اهن بین شلمچه و بصره است و این نشان می دهد ما در استانه یک تصمیم مهم و بزرگی در این زمینه هستیم و این پروژه بزرگ مرزی است که قرار است توسط بنیاد مستضعفان این پروژه تکمیل شود و راه اهن به هنوان بهره بردار با سابقه بیش از ۹۰ سال اجرای این پروژه را تضمین می کند تا با همکاری شرکت ساخت و راه اهن این پروژه بزرگ با سرعت بیشتری عملیاتی و اجرایی شود .

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی بیان کرد : ما امادگی داریم هرگونه اطلاعات مورد نیاز را در این زمینه و بنیاد مستضعفان در اختیار طرف عراقی قرار دهیم و خوزستان به عنوان مرکز تولید فولاد و مرکز کشاورزی ایران با اتصال خط اهن به بنادر جنوبی زمینه اتصال بندر امام به بندر لاذقیه فراهم می‌شود . شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در دو سال گذشته چهار استان کشور را به خطوط ریلی ایران متصل کرده و بنیاد مستضعفان نیز تاکنون پروژه‌های بزرگ عمرانی را در کشور انجام داده است .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت : هم‌اینک ۱۰ پروژه راهسازی مهم به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر در ...

|

مقرر شد کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که از سوی سفیر محترم معرفی شده است نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز و بهره‌برداری محور مذکور با نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) مبادرت ورزد که در این راستا طی یک سال گذشته با مساعدت راه آهن ج.ا.ا.، ۱۶ قطار ...

|

راه آهن جمهوری اسلامی ایران ظرف سال‌های اخیر از هرگونه سرمایه گذاری در بخش توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو استقبال کرده است ، به طوری که ظرف ۲ سال اخیر تعداد ۴۴ دستگاه لکوموتیو نو توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی به چرخه حمل بار راه آهن افزوده شده است که نسبت به مدت مشابه ...

|

آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

|

خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

|

نظرات کاربران