ضرورت توسعه و نوسازی خطوط ریلی در بنادر
امیدواریم با انجام اقدامات برنامهریزی شده بتوانیم حجم جابجایی بار از طریق ریل در بنادر را طی یک برنامه عملیاتی به ۳۰ درصد نزدیک کنیم ، یکی از راهکارهای آن اصلاح فرآیند مانیفست الکترونیکی و اجرای طرح بارنامه سراسری است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مشاور وزیر راه و شهرسازی راه اندازی قطار برنامهای باری را یکی از راهکارهای افزایش سهم ریلی در جابهجایی بار از بنادر کشور عنوان کرد و گفت : ایده «بنادر ریل پایه» علاوه بر بنادری که در دست بهرهبرداری هستند ، شامل بنادر در حال توسعه نیز میشود تا در آینده شاهد محدودیتها نباشیم .
مرتضی باقری به ضرورت توسعه و نوسازی خطوط ریلی در بنادر پرداخت و گفت : حدود ۱۲۰ کیلومتر خط آهن در بندر امام خمینی (ره) و ۵۰ کیلومتر در بندر شهید رجایی در طول سالهای گذشته توسعه یافته اما بهرهبرداری بهینه از آنها در طول زمان مورد غفلت قرار گرفته است . از پنج سال پیش افزایش سهم ریل در بنادر به عنوان یکی از سیاستهای اصلی وزارت راه و شهرسازی با جدیت مورد پیگیری قرار گرفت و برای تقویت آن ، میان شرکت راهآهن و سازمان بنادر و دریانوردی در عرض یک سال و نیم گذشته اقدامات موثر صورت گرفته که از جمله آنها میتوان به ایجاد «دفتر لجستیک و حملونقل چند وجهی» در هر دو دستگاه اشاره کرد .
مشاور وزیر راه و شهرسازی یکی از وظایف هر دو دفتر را پیگیری «افزایش سهم ریل در بنادر کشور» عنوان کرد و گفت : این مساله علاوه بر بنادر در دست بهرهبرداری ، شامل بنادر در حال توسعه مانند بندر شهید بهشتی چابهار نیز میشود تا در آینده دیگر شاهد محدودیتها نباشیم .
سهم ۱۰ درصدی ریل از جابهجایی ۸۰ میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی
باقری تصریح کرد : در حالی که سالانه در بندر شهید رجایی بیش از ۸۰ میلیون تن کالا جابه جا میشود ، سهم ریل کمتر از ۱۰ درصد بوده و این در حالی است که سهم جابهجایی ریلی کانتینر در این بندر تنها حدود سه درصد برآورد می شود . این بدان معناست که بار ریل پسند با ناوگان حملونقل جادهای حمل شده و معضلاتی همچون ترافیک سنگین ، آلودگی هوا و سوانح ناشی از حوادث رانندگی را به بار آورده است .
وی در ادامه به برگزاری مانور ریل-بندر در تاریخ ۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری در بندر شهید رجایی یادآور شد : در پی برگزاری این مانور که در راستای هدف راهاندازی قطار برنامهای در بنادر برگزار شد ، ۶۵ کانتینر به وسیله ۱۳۰ واگن از بندر شهید رجایی به بندر خشک آپرین در اسلام شهر اعزام گشت .
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به دلایل نبود قطار برنامهای در بخش باری گفت : دلیل راهاندازی نشدن قطار برنامهای فقدان یا پایین بودن تعداد تقاضا نبوده ، بلکه در واقع زمان و هزینه جابجایی و تخلیه کالا از طریق حملونقل جادهای نسبت به حملونقل ریلی کمتر است .
ضرورت اصلاح فرایند مانیفست الکترونیکی و اجرای طرح بارنامه سراسری
باقری با اشاره به برنامه توسعه ریل در بنادر در حال توسعه همچون بندر شهید بهشتی چابهار بیان داشت : امیدواریم با انجام اقدامات برنامهریزی شده بتوانیم حجم جابجایی بار از طریق ریل در بنادر را طی یک برنامه عملیاتی به ۳۰ درصد نزدیک کنیم ، یکی از راهکارهای آن اصلاح فرآیند مانیفست الکترونیکی و اجرای طرح بارنامه سراسری است .