در حال بارگذاری ...

محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر درصد

در نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی ، خدمات ، تجهیزات و صنایع وابسته ، جهت‌گیری و عظم رآه‌هن برای کاهش وابستگی به خارج مشهود بود ، اما نیازمند حمایت است و در صورتی که هماهنگی با دستگاه‌های مختلف بیشتر شود امسال حتما سال فرصت‌ها خواهد بود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت : حکم بند «ب» ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر درصد به راه‌آهن رسید و امروز ابلاغ می‌شود و بر اساس این حکم آنچه توسط شرکت‌های ریلی پرداخت شده است نیز مسترد می‌گردد .

عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در نشستی با سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن ، اعضای هیات مدیره ، معاونان و مدیران این شرکت راهکارهای تسهیل ضوابط و مقررات توسعه صنعت حمل‌و‌نقل ریلی کشور را بررسی کردند .

سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن در این نشست ضمن عرض خیر مقدم به رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار داشت : راه‌آهن به دلیل مزایای مهم و منحصر به فرد به عنوان یکی از پایه‌ها و موضوعات اساسی توسعه در همه کشورها مورد توجه قرار دارد .

وی با اشاره به مزیت‌های صرفه جویی مصرف سوخت به نسبت یک هفتم حمل‌ونقل جاده‌ای در هر تن کیلومتر ، تاثیر بر کاهش پایدار تلفات رانندگی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در حومه کلان‌شهرها گفت : طبق آمار پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۹۷ حدود ۶۴۰ هزار خودرو از حومه به تهران و بالعکس تردد دارند که توسعه حمل‌ونقل ریلی در حومه کلانشهر‌ها ، می‌تواند نقش موثری در کاهش تلفات رانندگی و آلودگی‌های زیست محیطی ایفا کند .

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت راه‌آهن در مسیر گرمسار و کرج چهار خط ایجاد کرده است افزود : همینک در راه آهن گرمسار سه خط در دست بهره‌برداری قرار دارد و خط چهارم نیز آماده بهره‌برداری است . همچنین در محور ریلی کرج دو خط در دست بهره‌برداری قرار دارد و خطوط سوم و چهارم در صورت صرف هزینه‌ اندکی آماده بهره‌برداری می‌شود .

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن ضمن قدردانی از تلاش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر حمایت از توسعه حمل‌ونقل ریلی در قالب تصویب قوانین مرتبط با این شق حمل‌ونقل با اشاره به نقش راه‌آهن در اقتصاد ملی تصریح کرد : انتظار می‌رود در راستای کمک به اقتصاد کشور تلاش شود در سیاست‌گذاری ، توزیع امکانات و اولویت بندی‌ها ، همانطور که مقام معظم رهبری تاکید ویژه بر توسعه حمل‌ونقل ریلی دارند و در سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه نیز موردتوجه قرار گرفته است ، توسعه راه آهن در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد .

به گفته رسولی ، حکم بند «ب» ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر درصد به راه‌آهن رسید و امروز ابلاغ می‌شود و بر اساس این حکم آنچه توسط شرکت‌های ریلی پرداخت شده است مسترد می‌شود .

وی با بیان اینکه «در برنامه سال ۱۳۹۸ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، ارتقا بهره‌وری و استفاده  بهینه از امکانات موجود در دستور کار قرار گرفته است» تاکید کرد : باید این سیاست همواره در اولویت قرار داشته باشد به خصوص در شرایط کنونی و تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران باید از امکانات موجود بیشترین استفاده برده شود . لذا ارتقا بهره‌وری شبکه و ناوگان توجه به ارتقا نیروی کار و منابع انسانی در اولویت راه‌آهن قرار دارد .

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از سیاست‌های اصلی راه‌‌آهن را حمایت از تولید داخل و پیروی از نامگذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت : در نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی ، خدمات ، تجهیزات و صنایع وابسته ، جهت‌گیری و عظم رآه‌هن برای کاهش وابستگی به خارج مشهود بود ، اما نیازمند حمایت است و در صورتی که هماهنگی با دستگاه‌های مختلف بیشتر شود امسال حتما سال فرصت‌ها خواهد بود .

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه بیان داشت : در راستای اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر دستیابی به سهم ۳۰ درصدی در حمل‌ونقل بار و ۲۰ درصدی در حمل‌ونقل مسافر از طریق راه‌آهن در حال تلاش برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی و ثبت رکورد جدید با افزایش حجم جابجایی بار و مسافر هستیم . برای دست‌یابی به اعداد بزرگ ۳۰  و ۲۰ درصد در جابجایی بار و مسافر به کمک ‌های نرم افزاری ، سخت افزاری و بودجه نیاز است که البته مقدم بر بودجه، حمایت‌های قانونی و سیاست‌گذاری لازم قرار دارد .

معاون وزیر راه و شهرسازی اتصال مراکز بار به شبکه ریلی را یکی دیگر از دستور کار‌های شرکت راه‌آهن عنوان کرد و گفت : این طور به نظر می‌رسد که با توجه به ویژگی‌های حمل‌ونقل‌ ریلی و تاثیر آن بر کاهش مصرف سوخت ، آلودگی‌های زیست محیطی و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی ، لزوم اتصال مراکز و کارخانه‌های تولید کننده بارهای ریل پسند به شبکه ریلی از طریق خطوط آنتنی در پیوست‌های قانونی طرح‌های عمرانی  و صنعتی دیده نشده است که در صورت الزام آن علاوه بر تحقق موارد مذکور ، شاهد رونق حمل‌ونقل ریلی خواهیم بود .

وی افزود : در نظر گرفتن مشوق‌ها و معافیت‌ها برای کامیون‌های حامل کالاهای ترانزیتی از جمله سوخت در صورت انتقال کالا به ایستگاه راه‌آهن و حمل تا بنادر جنوبی کشور از طریق حمل‌ونقل ریلی نیز می‌تواند به رونق ریل کمک کند. از شاهد کاهش تصادفات منجر به انفجار در شبکه جاده ای کشور خواهیم بود . با توجه به سرمایه عظیمی که صرف ساخت و توسعه شبکه ریلی کشور شده است ، این طور به نظر می‌رسد که جهت گیری باید طوری باشد که تمامی بارها از طریق ریل حمل شود مگر اینکه شرکت راه‌آهن اعلام کند که در مسیری ظرفیت جابجایی از طریق حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد .

رسولی با بیان اینکه « راه‌آهن در سیاست‌‌های چند سال اخیر خود نگاه بنگاهی نداشته است» تصریح کرد : به رغم تمام زیان‌هایی که بخش حمل‌ونقل ریلی مسافر متحمل می‌شود ما راه‌آهن را متعلق به مردم می‌دانیم و سعی کرده ایم به ویژه در شرایط کنونی که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم با کمترین هزینه به مردم خدمات ارائه کنیم و همچون دوران دفاع مقدس بیشترین نفع را به مردم برسانیم .

گفتنی است ، پیش از آغاز این نشست در شرکت راه‌آهن عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور از مرکز کنترل ترافیک مرکزی راه آهن بازدید و در جریان نحوه سیر قطارهای مسافری و باری در خطوط ریلی کشور قرار گرفت .




مطالب مرتبط

ارزش این کاربرگ‌ها مجموعا به ۶۵۸ میلیارد تومان می‌رسد .

|

درخواست پیشنهادهای ۸ نیاز اولویت‌دار فناورانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که دارای سطح فناوری بالا می‌باشد هم‌اکنون آماده شده و با همکاری و حمایت معاونت علمی ، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به فراخوان گذاشته خواهد شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ با حضور ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

|

مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

|

نظرات کاربران