در حال بارگذاری ...

نیاز به همکاری فراسازمانی برای کاهش مخاطرات فرونشست زمین بر خطوط ریلی

مطالعات و بازدیدهای میدانی از خط آهن تهران - مشهد در جنوب ورامین نشان دهنده فرونشست در زمینی به ابعاد سه کیلومتر بود در مهم‌ترین و پرترددترین خطوط ریلی کشور بود . همین ها موجب شد تا دو عامل آثار فرونشست گسترده و اهمیت خط ، این منطقه را به اولویت اول مطالعه تبدیل کند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، علی بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه کاهش مخاطرات فرونشست زمین بر خطوط ریلی ، نیازمند همکاری فراسازمانی است ، اعلام کرد : فاز اول مطالعات آثار فرونشست زمین در خط ریلی تهران - مشهد در جنوب ورامین با همکاری راه‌آهن انجام شده و منتظر هستیم روش‌های اجرایی و مهندسی که در فاز اول پیشنهاد داده‌ایم در فاز دوم به صورت نقشه‌های اجرایی روی کاغذ بیاید و با انتخاب پیمانکار برای نخستین بار در کشور اقدامات مقابله‌ای در برابر فرونشست زمین انجام شود .

علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در خصوص تاثیر فرونشست بر خطوط ریلی و راه‌آهن گفت : آثار فرونشست در حمل و نقل ریلی کشور و به ویژه در بخشی از راه‌آهن تهران - مشهد در جنوب ورامین، مشهود است که در این‌باره به دلیل اهمیت این خط و همچنین سایر خطوط ، مطالعاتی را با شرکت راه‌آهن انجام داده‌ایم .

دبیر کارگروه مخاطرات‌طبیعی با اعلام این مطلب که نتیجه مطالعات آثار فرونشست زمین در مناطقی که خطوط ریلی دارند و به ویژه راه‌آهن تهران - مشهد در بخشی از منطقه ورامین که آثار سویی به جای گذاشته، انجام شده است ، خاطرنشان کرد : فاز اول مطالعات آثار فرونشست زمین در خط ریلی تهران - مشهد در جنوب ورامین با همکاری راه‌آهن انجام شده و منتظر هستیم روش‌های اجرایی و مهندسی که در فاز اول پیشنهاد داده‌ایم در فاز دوم به صورت نقشه‌های اجرایی روی کاغذ بیاید و با انتخاب پیمانکار برای نخستین بار در کشور اقدامات مقابله‌ای در برابر فرونشست زمین انجام شود .

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی بخشی از راه‌آهن تهران - مشهد را در جنوب ورامین از مناطق اولویت‌دار برای مطالعه آثار فرونشست زمین بر خطوط ریلی برشمرد و گفت : این منطقه ، جای منحصر به‌فردی از نظر بروز آثار فرونشست زمین است .

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه هر قسمتی از محدوده‌هایی که در تلاقی با خطوط راه‌آهن هستند ساز و کار خاص خود را دارند ، افزود : مطالعات و بازدیدهای میدانی از خط آهن تهران - مشهد در جنوب ورامین نشان دهنده فرونشست در زمینی به ابعاد سه کیلومتر بود در مهم‌ترین و پرترددترین خطوط ریلی کشور بود . همین ها موجب شد تا دو عامل آثار فرونشست گسترده و اهمیت خط ، این منطقه را به اولویت اول مطالعه تبدیل کند .

وی خاطرنشان کرد : اهمیت مطالعه از این جهت حائز نکات مثبتی است که حاوی این مطلب است که در مواجهه با فرونشست در خطوط راه آهن اطلاعات و تجربه مناسبی وجود دارد که اگرچه در هر منطقه می‌تواند ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد اما در عین‌حال می‌توان با راهکارهایی که البته قابل تعمیم در خطوط دیگر و در مناطق پرخطر ریلی است ، می‌تواند از خطرات آتی در این مناطق جلوگیری بعمل آورد . ایمنی و توجه به کاهش آثار فرونشست زمین در مجموعه‌هایی همچون راه‌آهن، فرودگاه و حفظ ایمنی موردانتظار و مصون ماندن این مناطق از خطرات فرونشست برعهده وزارت راه و شهرسازی است .

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی راهکارهایی برای کاهش آثار فرونشست زمین در مناطقی که زیرساخت‌های مهمی همچون راه‌آهن دارند ، تعیین شده است .

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه به منظور کاهش اثرات فرونشست بر زیرساخت‌ها ، همکاری فراسازمانی نیاز است ، افزود : روش‌های مهندسی و راهکارهای مناسبی وجود دارد که می‌توان به وسیله آنها ، آثار فرونشست زمین در مناطقی که زیرساخت‌های مهمی دارند را کاهش داد .

وی یافتن راهکارها را نقطه عطفی برای همکاری‌های آتی برشمرد و در توضیح دلایل همکار‌ی‌های فراسازمانی و فراوزارتخانه‌ای ، گفت : به منظور کاهش آثار فرونشست باید از یکسو ، مصرف آب‌های زیرزمینی کنترل شود و از سوی دیگر باید روش کشت و زرع و کشاورزی متناسب با نوع مناطق ، تغییر یابد که البته این موارد در حیطه مسئولیت وزارت راه و شهرسازی نیست . از سوی دیگر و مهمتر از همه مسائل زیست‌محیطی هستند که باید با همکاری سازمان محیط‌زیست بخشی از موارد پیش بروند .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی طی حکمی ، محمدمهدی حیدری را به ریاست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی منصوب کرد .

|

توسعه محورهای مواصلاتی به خصوص در عرصه استان آذربایجان‌غربی و به ویژه در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین که مسیر تردد زائران اربعین حسینی است ، حائز اهمیت است .

|

نظرات کاربران