در حال بارگذاری ...
  • نیاز به همکاری فراسازمانی برای کاهش مخاطرات فرونشست زمین بر خطوط ریلی

    مطالعات و بازدیدهای میدانی از خط آهن تهران - مشهد در جنوب ورامین نشان دهنده فرونشست در زمینی به ابعاد سه کیلومتر بود در مهم‌ترین و پرترددترین خطوط ریلی کشور بود . همین ها موجب شد تا دو عامل آثار فرونشست گسترده و اهمیت خط ، این منطقه را به اولویت اول مطالعه تبدیل کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، علی بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه کاهش مخاطرات فرونشست زمین بر خطوط ریلی ، نیازمند همکاری فراسازمانی است ، اعلام کرد : فاز اول مطالعات آثار فرونشست زمین در خط ریلی تهران - مشهد در جنوب ورامین با همکاری راه‌آهن انجام شده و منتظر هستیم روش‌های اجرایی و مهندسی که در فاز اول پیشنهاد داده‌ایم در فاز دوم به صورت نقشه‌های اجرایی روی کاغذ بیاید و با انتخاب پیمانکار برای نخستین بار در کشور اقدامات مقابله‌ای در برابر فرونشست زمین انجام شود .

    علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در خصوص تاثیر فرونشست بر خطوط ریلی و راه‌آهن گفت : آثار فرونشست در حمل و نقل ریلی کشور و به ویژه در بخشی از راه‌آهن تهران - مشهد در جنوب ورامین، مشهود است که در این‌باره به دلیل اهمیت این خط و همچنین سایر خطوط ، مطالعاتی را با شرکت راه‌آهن انجام داده‌ایم .

    دبیر کارگروه مخاطرات‌طبیعی با اعلام این مطلب که نتیجه مطالعات آثار فرونشست زمین در مناطقی که خطوط ریلی دارند و به ویژه راه‌آهن تهران - مشهد در بخشی از منطقه ورامین که آثار سویی به جای گذاشته، انجام شده است ، خاطرنشان کرد : فاز اول مطالعات آثار فرونشست زمین در خط ریلی تهران - مشهد در جنوب ورامین با همکاری راه‌آهن انجام شده و منتظر هستیم روش‌های اجرایی و مهندسی که در فاز اول پیشنهاد داده‌ایم در فاز دوم به صورت نقشه‌های اجرایی روی کاغذ بیاید و با انتخاب پیمانکار برای نخستین بار در کشور اقدامات مقابله‌ای در برابر فرونشست زمین انجام شود .

    عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی بخشی از راه‌آهن تهران - مشهد را در جنوب ورامین از مناطق اولویت‌دار برای مطالعه آثار فرونشست زمین بر خطوط ریلی برشمرد و گفت : این منطقه ، جای منحصر به‌فردی از نظر بروز آثار فرونشست زمین است .

    بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه هر قسمتی از محدوده‌هایی که در تلاقی با خطوط راه‌آهن هستند ساز و کار خاص خود را دارند ، افزود : مطالعات و بازدیدهای میدانی از خط آهن تهران - مشهد در جنوب ورامین نشان دهنده فرونشست در زمینی به ابعاد سه کیلومتر بود در مهم‌ترین و پرترددترین خطوط ریلی کشور بود . همین ها موجب شد تا دو عامل آثار فرونشست گسترده و اهمیت خط ، این منطقه را به اولویت اول مطالعه تبدیل کند .

    وی خاطرنشان کرد : اهمیت مطالعه از این جهت حائز نکات مثبتی است که حاوی این مطلب است که در مواجهه با فرونشست در خطوط راه آهن اطلاعات و تجربه مناسبی وجود دارد که اگرچه در هر منطقه می‌تواند ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد اما در عین‌حال می‌توان با راهکارهایی که البته قابل تعمیم در خطوط دیگر و در مناطق پرخطر ریلی است ، می‌تواند از خطرات آتی در این مناطق جلوگیری بعمل آورد . ایمنی و توجه به کاهش آثار فرونشست زمین در مجموعه‌هایی همچون راه‌آهن، فرودگاه و حفظ ایمنی موردانتظار و مصون ماندن این مناطق از خطرات فرونشست برعهده وزارت راه و شهرسازی است .

    عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی راهکارهایی برای کاهش آثار فرونشست زمین در مناطقی که زیرساخت‌های مهمی همچون راه‌آهن دارند ، تعیین شده است .

    بیت‌اللهی با اشاره به اینکه به منظور کاهش اثرات فرونشست بر زیرساخت‌ها ، همکاری فراسازمانی نیاز است ، افزود : روش‌های مهندسی و راهکارهای مناسبی وجود دارد که می‌توان به وسیله آنها ، آثار فرونشست زمین در مناطقی که زیرساخت‌های مهمی دارند را کاهش داد .

    وی یافتن راهکارها را نقطه عطفی برای همکاری‌های آتی برشمرد و در توضیح دلایل همکار‌ی‌های فراسازمانی و فراوزارتخانه‌ای ، گفت : به منظور کاهش آثار فرونشست باید از یکسو ، مصرف آب‌های زیرزمینی کنترل شود و از سوی دیگر باید روش کشت و زرع و کشاورزی متناسب با نوع مناطق ، تغییر یابد که البته این موارد در حیطه مسئولیت وزارت راه و شهرسازی نیست . از سوی دیگر و مهمتر از همه مسائل زیست‌محیطی هستند که باید با همکاری سازمان محیط‌زیست بخشی از موارد پیش بروند .




    مطالب مرتبط

    تشریح برنامه‌های آموزشی ‌شرکت راه‌آهن در سال ۹۸

    تشریح برنامه‌های آموزشی ‌شرکت راه‌آهن در سال ۹۸

    شرکت‌هایی که مجری برگزاری دوره‌های آموزشی راه‌آهن هستند ، سطح‌بندی و ارزیابی شدند و اقداماتی نیز برای ارتقای سطح زبان‌های خارجی کارشناسان و مدیران در نظر گرفته‌ شده است که بر اساس یک مدل بین‌المللی تلاش خواهد شد ، با استفاده از توان مدرسین زیان داخلی، زبان‌های خارجی ...

    |

    حفظ سرمایه‌های ملی و رضایت بهره‌برداران با نگهداری شبکه راه های کشور در سطح بین‌المللی

    حفظ سرمایه‌های ملی و رضایت بهره‌برداران با نگهداری شبکه راه های کشور در سطح بین‌المللی

    در حال حاضر مصرف سالانه قیر در صنعت روسازی کشور حدود ۳ میلیون تن می‌باشد و قیمت سالانه آسفالت مصرفی در کشور نیز ۲۱ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود . همچنین ارزش فعلی شبکه راه‌های کشور حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و برای نگهداری در سطح بین‌المللی ضرورت دارد تا ...

    |

    افزایش ۴۰۰ برابری قیمت قیر از سال ۱۳۸۰ تاکنون

    افزایش ۴۰۰ برابری قیمت قیر از سال ۱۳۸۰ تاکنون

    باید روش‌های طراحی و مهندسی راه تغییر یافته و روش‌های دیگری همچون کاهش مصرف قیر و تغییر اختلاط‌ها بازمهندسی شده و به کار گرفته شوند زیرا با توجه به منابع مالی اندک این مسئله یکی از ضروریات امروزه است .

    |

    نظرات کاربران