نقش محوری و کلیدی سازمان بنادر و دریانوردی در اجرای سند آمایش مراکز لجستیک
صرف اجرای یک سند ، بدون در نظر گرفتن اینکه قرار است چه ارزشی ایجاد شود و چه مزیتی قرار است به وجود بیاید ، نمی تواند سبب استقبال بخش خصوصی به عنوان بهره برداران واقعی از این مراکز شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه "سند آمایش مراکز لجستیک" به درستی تعیین شده است ، تاکید کرد : اجرایی کردن این سند با هدف احصای هدف غایی کشور در این زمینه ، مستلزم مطالعه دقیق و جامع است .
محمد راستاد در نشست "هم اندیشی برای یافتن راهکارهای اجرایی سازی سند آمایش مراکز لجستیک در ۶ پهنه تحت مسئولیت سازمان بنادر" خاطرنشان کرد : مراکز لجستیکی باید جذابیت طبیعی داشته باشند و بتوانند خلاهای که وجود دارد را پر کنند و از سوی مزیت های هم داشته باشند. قطعا چنین فضایی به صورت دستوری ایجاد نمی شود . صرف اجرای یک سند ، بدون در نظر گرفتن اینکه قرار است چه ارزشی ایجاد شود و چه مزیتی قرار است به وجود بیاید ، نمی تواند سبب استقبال بخش خصوصی به عنوان بهره برداران واقعی از این مراکز شود . اهداف غایی ایجاد مراکز لجستیکی نباید قربانی مفهوم ظاهری آن شود .
وی با بیان نقش محوری و کلیدی سازمان بنادر و دریانوردی در اجرا سند آمایش مراکز لجستیک ، اظهار داشت : سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی بنادر بازرگانی و کشتیرانی تجاری کشور باید در اجرایی کردن سند آمایش مراکز لجستیکی از تجربیات بنادر مهم و عمده دنیا - خصوصا بنادری که از حیث جغرافیایی با بنادر کشور همخوان هستند - استفاده کند .
مدیرعامل سازمان بنادر با تاکید بر اینکه از لحاظ الگوی قرارداد های سرمایه گذاری در مراکز لجستیکی ، کمترین دغدغه و نگرانی وجود دارد ، گفت : غالب طرح ها و قراردادهای موجود سرمایه گذاری در بنادر ، قابل تعمیم به مراکز لجستیکی است که در خارج از چارچوب و فنس بندر قرار دارند .
معاون وزیر راه و شهرسازی با رد این دیدگاه که مراکز لجستیکی به رویه خاص گمرکی نیاز دارند ، تاکید کرد : در مطالعات تطبیقی باید از تجربیات و دانش شرکت های بین المللی بیشتر استفاده کنیم .