در حال بارگذاری ...
  • کاهش وابستگی بودجه سالانه به نفت در سال جاری

    قرار نیست بودجه‌ها را به صورت قطره‌چکانی میان همه پروژه‌ها توزیع کنیم بلکه امسال با صرفه‌جویی ۶۲ هزار میلیارد تومان ، منابع بودجه‌ای را به پروژه‌های اولویت‌دار مانند آزادراه تهران - شمال اختصاص داده‌ایم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس سازمان برنامه و بودجه از طرح ۲۴ برنامه‌ای با هدف کاهش وابستگی بودجه سالانه به نفت در سال جاری تا سقف ۱۰ درصد خبر داد .

    محمدباقر نوبخت صبح امروز در جریان بازدید از قطعه یک آزادراه تهران - شمال اظهار داشت : یک طرح ۲۴ برنامه‌ای در چهار محور طراحی شده و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید که پس از تائید مقام معظم رهبری ، لازم‌الاجرا خواهد بود . در این طرح قرار است منابع جایگزین درآمدهای نفتی ، به تدریج اعلام شود . از این ۲۴ برنامه ، ۱۱ برنامه امسال و ۱۳ برنامه نیز در سال ۹۹ عملیاتی خواهد شد . با تکمیل این ۲۴ برنامه ، وابستگی بودجه به نفت را به تدریج کاهش داده و نهایتاً قطع می‌کنیم .

    وی تأکید کرد : در بودجه امسال برای آنکه از نوسانات نفتی رهایی یابیم ، در تلاشیم میزان وابستگی به درآمدهای نفتی حداکثر ۱۰ درصد باشد .

    معاون رئیس‌جمهور درباره پروژه‌های عمرانی گفت : روز گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه برای طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم که اختصاص این میزان بودجه ظرف سه ماه در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است . سال گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان در طول تمام سال ، برای بودجه‌های عمرانی اختصاص یافت که نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد رشد داشت .

    نوبخت با تأکید بر اینکه اختصاص بودجه به پروژه‌های عمرانی ، بر اساس اولویت‌بندی خواهد بود ، تصریح کرد : قرار نیست بودجه‌ها را به صورت قطره‌چکانی میان همه پروژه‌ها توزیع کنیم بلکه امسال با صرفه‌جویی ۶۲ هزار میلیارد تومان ، منابع بودجه‌ای را به پروژه‌های اولویت‌دار مانند آزادراه تهران - شمال اختصاص داده‌ایم . در سال‌های گذشته هزاران میلیارد تومان برای این آزادراه هزینه شد اما مردم تاکنون چیزی مشاهده نکرده‌اند .

    وی درباره درخواست قوه قضائیه برای تخصیص اعتبار با هدف جذب نیرو گفت : نمی‌توان از یکسو بحث صرفه‌جویی را مطرح کرد و از سوی دیگر انتظار داشت ، تشکیلات توسعه یابد اما قوه قضائیه برای توسعه تشکیلات خود، بهانه جلوگیری از اطاله دادرسی را دارد . با این حال جز از طریق اولویت‌بندی و سهمیه‌بندی، نمی‌توانیم کاری پیش ببریم .

    نوبخت در خصوص پروژه‌های مسکنی سال جاری تصریح کرد : در سال جاری احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بخش بافت فرسوده را در برنامه داریم و این غیر از طرحی است که برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد دیگر شامل ۵۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و ۵۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در شهرها ساخته خواهد شد .

    وی درباره اشتغال نیز گفت : تا پایان سال ۹۸ طی ۸ برنامه، ۹۸۸ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود که بخش زیادی از آن در حوزه مسکن است . سازمان برنامه و بودجه با تک‌تک دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن ، وزارت جهاد کشاورزی برای تولید محصولات گندم، پرورش ماهی در دنیا و محصولات باغی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت توافقنامه امضا کرده است تا این ۹۸۸ هزار فرصت شغلی ایجاد شود .

    به گفته معاون رئیس‌جمهور ، ۲۰ درصد اول منابع لازم برای ایجاد این ۹۸۸ هزار شغل به دستگاه‌های اجرایی داده شده و ما در حال حاضر از دستگاه‌های مربوطه مطالبه‌گر هستیم و وزارت راه و شهرسازی باید بگوید با ۲۰ درصد تخصیصی تاکنون چه تعداد واحد مسکونی ساخته شده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ میعاد صالحی به ماده ۱۲ که حدود ۸ سال از آن می‌گذرد ، اشاره کرد و گفت : این موضوع در طول سنوات مختلف به دلایل ...

    |

    نظرات کاربران