در حال بارگذاری ...
  • راه اندازی مجدد قطار تهران - آنکارا در آینده نزدیک

    بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه ، راه آهن مکلف به تشکیل شرکت قطارهای حومه ای شده است . هم اکنون اساسنامه تشکیل این شرکت ها برای اولین بار در کشور تدوین شده است و با تشکیل این شرکت مجموعه فعالیت های راه آهن در سطح کشور در حوزه حمل و نقل حومه ای منسجم تر ، متمرکزتر و با کیفیت تر انجام می شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن گفت : در پی سفر رئیس راه آهن ترکیه به ایران ، بر راه اندازی دوباره قطار ایران - آنکارا توافق شد .

    سعید رسولی روز چهارشنبه در حاشیه بهره برداری از ۲ طرح راه آهن آذربایجان در گفت و گو با خبرنگاران افزود : مذاکرات کارشناسی آن انجام شده و به زودی این قطار از مسیر تهران - تبریز - وان - آنکارا راه اندازی می شود .

    عضویت دائم ایران در CIS ، حمل و نقل ترانزیتی کشور را رونق می دهد

    مدیرعامل راه آهن با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در هفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS (کشورهای مستقل همسود) در هلسینکی فنلاند ، اظهار داشت : این عضویت فرصت خوبی را برای رونق حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کشور فراهم می کند و موجب توسعه ترانزیت ریلی بین کشورهای آسیای میانه و ایران می شود .

    رسولی با بیان اینکه در این اجلاس عضویت ایران با اکثریت آرا از عضو ناظر به عضو پیوسته ارتقا یافت ، ادامه داد : با این اقدام ایران در این شورا حق رای پیدا کرد و به پروتکل ها و کنوانسیون های این شورا پیوست .

    وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای استفاده از این ظرفیت ارزشمند شروع شده است ، یادآوری کرد : عضویت در این شورا موجب فعال شدن بیشتر کریدور شمال - جنوب از اروپا به طرف آسیای جنوب شرقی می شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال - جنوب یک قطعه مفقوده رشت - آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر وجود دارد که اگر این قطعه وصل شود بار از اروپا می تواند مستقیم به بندرعباس، بنادر جنوبی ایران و برعکس ترانزیت و جابجا شود . در این راستا اسناد مناقصه قطعه ۴۰ کیلومتری رشت - آستارا آماده شده و به زودی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مراحل مناقصه آن انجام و عملیات اجرایی آن آغاز می شود .

    توافقنامه مبادله واگن ها بین ایران ، ترکیه و کشورهای CIS منعقد شد

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از امضای توافقنامه مبادله واگن ها بین ایران ، ترکیه و کشورهای CIS خبر داد و گفت : امضای این توافق موجب افزایش ظرفیت جابجایی ، امکان تردد و افزایش سهم بار در این مسیر می شود .

    رسولی با اشاره به تفاهم یکسان سازی سیتسم های کامپیوتری ایران و ترکیه ، افزود : کارشناسان این کشور پس از ماه رمضان به ایران سفر می کنند تا زمینه یکسان سازی و برقراری ارتباط سیستم های کامپیوتری ۲ کشور را با همدیگر فراهم کنند . یکپارچه سازی سیستم های کامپیوتری موجب تسهیل مبادله کالاها و اطلاعات بارگیری ، بارنامه ها و واگن ها و سایر اطلاعات می شود .

     

     

    شرکت قطارهای حومه ای تشکیل می شود

    مدیرعامل راه آهن اظهار داشت : بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه ، راه آهن مکلف به تشکیل شرکت قطارهای حومه ای شده است . هم اکنون اساسنامه تشکیل این شرکت ها برای اولین بار در کشور تدوین شده است و با تشکیل این شرکت مجموعه فعالیت های راه آهن در سطح کشور در حوزه حمل و نقل حومه ای منسجم تر ، متمرکزتر و با کیفیت تر انجام می شود . با این اقدام تلاش می شود در حوزه حمل و نقل حومه ای سهم قابل توجهی به حمل و نقل ریلی اختصاص یابد .

    رسولی با بیان اینکه جابجایی بار در حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای به ازای هر تن کیلومتر بیش از ۷ برابر سوخت کمتری مصرف می کند ، گفت : توسعه حمل و نقل ریلی به ویژه حومه ای موجب کاهش میزان تلفات جاده ای به طور پایدار ، آلایندگی زیست محیطی و ترافیک درون شهری می شود .

    مراکز عمده بار نزدیک شبکه ریلی به خطوط راه آهن وصل می شود

    مدیرعامل راه آهن گفت : امسال تعدادی از مراکز عمده بار و معادن نزدیک شبکه ریلی با احداث خطوط فرعی به خطوط راه آهن وصل می شود .

    رسولی، با بیان اینکه این کار موجب می شود تا میزان سهم حمل و نقل ریلی افزایش یابد ، افزود : در این راستا حدود ۲۱۵ کیلومتر خط فرعی احداث می شود و این خطوط حدود ۳۰ مرکز بار ، کارخانه و معدن را به خطوط ریلی وصل می کند .

    یک هزار دستگاه لکوموتیو و واگن در داخل کشور تولید می شود

    مدیرعامل راه آهن گفت : بر اساس تفاهم نامه ای که اواخر سال گذشته بین وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه ریزی کشور امضا شد ، حدود یک هزار دستگاه لوکوموتیو و واگن های باری ، مسافری وخودکشش در داخل کشور تولید می شود .

    رسولی ، با بیان اینکه منابع این طرح از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ تامین می شود ، ادامه داد : حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال منابع این طرح بوده که ۴۰ درصد آن از سوی سازمان برنامه و بودجه ، ۴۰ درصد از نظام بانکی و ۲۰ درصد سهم آورده شرکت های متقاضی است . اعتبار این طرح اوایل امسال ابلاغ شده و روز گذشته اولین تخصیص آن به میزان ۹۷۰ میلیارد ریال به راه آهن ابلاغ شد . با این کار هم تولید در کشور رونق می یابد و هم ناوگان نو در شبکه راه آهن حرکت می کند و موجب افزایش ظرفیت و کیفیت حمل و نقل ریلی می شود .

    قیمت بلیت قطارها ۲۲ درصد افزایش می یابد

    مدیرعامل راه آهن با اشاره به پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطارها از سوی شرکت های حمل و نقل ریلی به شورای عالی هماهنگی ترابری ، گفت : این شورا افزایش متوسط ۲۲ درصدی قیمت بلیت ها را پس از عید فطر تصویب کرد .

    رسولی با بیان اینکه تا عید فطر قیمت بلیت ها با همان قیمت های سال ۹۷ عرضه می شود ، اظهار داشت : در برخی مسیرها این افزایش کمتر از ۲۲ درصد و در برخی مسیرها بیشتر از این میزان خواهد بود و در مسیرهای پرتردد مانند مقصد مشهد افزایش بالای ۲۲ درصد روی نمی دهد .

    وی مجموع خطوط راه آهن و خطوط ایستگاهی کشور را ۱۳ هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت : سال گذشته حدود ۲۴ میلیون نفر مسافر و ۵۰ میلیون تن بار از طریق شبکه ریلی جابجا شده است .




    مطالب مرتبط

    هموطنان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی rai.ir مراجعه نمایند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

    |

    بر اساس اطلاعیه های قبلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و طبق قوانین و مقررات ، کلیه مسافران قطار باید برای سوار شدن دارای بلیت مطابق با نام و نام خانوادگی خود باشند . لذا ماموران کنترل بلیت موظفند با رویت کارت شناسایی معتبر از مسافر ، نام فرد را با تصویر بلیت بررسی کرده و از ورود ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی یک بهمن تا ۳۰ بهمن (مسیرهای رفت تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ و مسیرهای برگشت تا تاریخ ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی یک دی تا ۳۰ دی (مسیرهای رفت تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ و مسیرهای برگشت تا تاریخ ...

    |

    نظرات کاربران